Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ŠTATISTIKA PRAKTICKY (NIELEN) V ZÁVEREČNÝCH PRÁCACH

2. ŠTATISTIKA V PSYCHOLOGICKOM VÝSKUME

Štatistika je veda, ktorá využíva a rozvíja špecifické kvantitatívne metódy pri skúmaní vlastností hromadných javov, zaoberá sa zberom, analýzou, interpretáciou a prezentáciou dát. Patrí medzi metodologicky integrujúce vedy (Tomšík, 2017). Rozlišujeme štatistiku deskriptívnu – opisnú a induktívnu – inferenčnú.

  • deskripcia: jej cieľom je opis a sumarizácia dát.k
  • inferencia: jej cieľom je analýza rozdielov alebo vzťahov medzi premennými pre účely testovania hypotéz alebo zodpovedania výskumných otázok.

2.1 Meranie a kvantifikácia, druhy premenných

V empirickej rovine nazývame psychologické konštrukty PREMENNÝMI. Premenná je symbolické vyjadrenie vlastnosti určitého skúmaného javu – skúmanej jednotky. Je to akýkoľvek jav, charakteristika, ktorý môžeme merať, alebo nimi manipulovať vo výskume a nadobúda rôzne hodnoty. Meraním pritom rozumieme priradenie čísla premennej (predmetom, javom, konštruktom,…) podľa určitých pravidiel (Ferjenčík, 2009). V užšom zmysle ponímame MERANIE ako priraďovanie čísel podľa miery (intenzity alebo frekvencie) javu, zvyš ujúca sa hodnota znamená „viac“ javu. KVANTIFIKÁCIA je potom priraďovanie čísel rôznym kvalitám javu, a teda čísla neznamenajú mieru (intenzitu) javu, ale jeho rôzne „akosti“ a sú iba kódmi, teda označeniami rôznych kvalít, pričom kvality sú si rovnocenné (a čísla tak môžu byť priradené ľubovoľne). Rôzne spôsoby priraďovania čísel javom nazývame úrovne (stupnice) merania.

Určenie úrovne merania a z nej odvodeného typu premennej (nominálna, ordinálna, kardinálna) považujeme za zásadný krok v rámci realizácie výskumu, keďže sa od neho odvíja formulácia hypotéz a spôsob štatistického spracovania (ako napr. voľba štatistického testovacieho kritéria). Určenie úrovne merania znamená spôsob priraďovania čísel objektom – psychologickým konštruktom podľa ich algebrickej povahy (Ferjenčík, 2009). Podľa danej úrovne merania následne rozlišujeme druhy premenných: nominálna, ordinálna a intervalová (prípadne pomerová, zriedka používaná v psychológii).

Rozlišujeme pritom dva stupne merania:

  • Nižší stupeň merania: je založený na zisťovaní početností a poradia – predstavujú ho tzv. nominálne a poradové (ordinálne) stupnice.
  • Vyšší stupeň merania: predstavujú ho metrické úrovne škálovania – tzv.
    intervalové a pomerové stupnice.

A. NOMINÁLNA ÚROVEŇ MERANIA

Predstavuje základnú, najjednoduchšiu úroveň merania, kedy merané javy zaraďujeme do kategórií na základe ich vlastností. Hovoríme o kategorizácii, pričom platí, že prítomnosť premennej v jednej kategórii vylučuje prítomnosť v inej. Nominálne meranie je založené teda na klasifikácii javov. Typ premennej sa nazýva NOMINÁLNA premenná.

Typické príklady pre NOMINÁLNU premennú sú:
  • pohlavie: muži/ženy
  • rodinný stav: slobodný/á / vydatá/ženatý
  • typ navštevovanej školy: ZŠ/SŠ/VŠ

Pokiaľ kategorická premenná nadobúda dve hodnoty nazývame ju aj dichotomická.

Z hľadiska určenia úrovne merania a typu premennej je dôležité, aké matematické operácie môžeme s daným typom premennej vykonávať. Keďže sa jedná o nominálnu kategorizáciu, môžeme z matematicko-štatistických operácií uplatniť nasledovné miery:

  • Deskriptívna štatistika:
    • absolútne početnosti;
    • relatívne početnosti (percentá);
    • miery stredu: modus (najčastejšia hodnota).
  • Inferenčná štatistika (bivariačná):
    • komparácia: porovnanie početností dvoch nezávislých vzoriek (skupín);
    • korelácia: miera asociácie.

B. ORDINÁLNA ÚROVEŇ

V slovenčine sú produktom merania na poradovej úrovni (stupnici) PORADOVÉ premenné, určujú mieru, intenzitu, silu v stupňoch, úrovniach akoby približne, orientačne. Ide o javy, ktorým neprisudzujeme úplne presnú hodnotu na základe danej jednotky, pretože je to nemožné, alebo nemáme presnejší merací nástroj. Pracuje s poradiami, pričom vychádza z predpokladu, že premenné je možné zoradiť vzostupne alebo klesajúco podľa ich určitej vlastnosti. Táto úroveň spĺňa charakteristiky predchádzajúcej nominálnej úrovne v zmysle zaradenia premenných do kategórií, ale zároveň kategórie (s rôznymi hodnotami) je možné usporiadať.

Príklady pre ORDINÁLNU premennú sú:

Ako ste spokojný s typom školy, na ktorej študujete?

  1. úplne
  2. skôr áno
  3. skôr nie
  4. vôbec nie

Ďalšie príklady: Vekové kategórie (do 20 rokov, 21-50 rokov, 51 a viac); stupeň vzdelania (ZŠ, SŠ, BC, MGR, DR..), kategórie dĺžky praxe (do 5 rokov, 6 -10 rokov, 11-20 rokov, 21 a viac rokov), pásmo inteligencie, životná spokojnosť (vyjadrená na jedinej škále 1-5), ročník, poradie narodenia a pod..

Pre lepšie pochopenie tejto úrovne merania si môžeme uviesť typický príklad s bežcami. Vieme ich zoradiť a prideliť im miesto, podľa toho kedy dobehli do cieľa, pričom medzi bežcami sú rôzne rozdiely v časoch. Čiže bežec 1. a 2. budú mať medzi sebou rozdiel napríklad 5 sekúnd, ale medzi bežcom 2. a 3. bude rozdiel 10 sekúnd.

V psychológii ide o škálované odpovede (napr. z Likertovej škály), ktoré dosahujú hodnoty najčastejšie 0 až 5, alebo môžu dosahovať aj 1 až 10 (napr. steny, Vizuálna analógová škála bolesti), a tiež sú to všetky odstupňované kategorizované premenné, ktoré redukujú premenné vyššej úrovne (kardinálne premenné) do intervalov (napr. veková kategória). Pokiaľ by nejaká v princípe ordinálna premenná (napr. poradie v teste) dosahovala aj vyššie hodnoty ako 10, štatisticky sa s ňou môže pracovať už ako s premennou vyššej úrovne (kardinálnou), čo sa týka jej deskripcie aj inferencie. Čiže ordinálnu premennú správne rozpoznáme tým spôsobom, že dosahuje variabilitu hodnôt zväčša od 0 – 10 (vidíme to v databáze v konkrétnom stĺpci) a vyznačuje sa tým, že svojimi hodnotami vyjadruje mieru javu, ktorý zastupuje.

Keďže sa jedná matematicky o stupeň vyššiu úroveň merania (než pri nominálnej premennej), používame i iné matematické operácie:

  • Deskriptívna štatistika:
    • početnosti (absolútne, relatívne);
    • miery stredu: medián, modus;
    • miery polohy: kvartily, kvartilové rozpätie
  • Inferenčná štatistika (bivariačná):
    • komparácia: porovnanie mediánov, porovnanie priemerných poradí, porovnanie znamienok;
    • korelácia: poradová korelácia (Sprearmanov koeficient poradovej korelácie).

C. INTERVALOVÁ (A POMEROVÁ) ÚROVEŇ

Intervalová úroveň je najpresnejšia stupnica merania, spĺňa všetky charakteristiky predchádzajúcich úrovní (nominálna a ordinálna), na rozdiel od predchádzajúcej však vieme určiť i vzdialenosť medzi jednotlivými bodmi, pričom táto vzdialenosť je vždy rovnaká. Platí, že medzi bodmi 1 a 3 je rovnaká vzdialenosť ako medzi bodmi 2 a 4 alebo 6 a 8. Umožňuje nielen určiť poradie medzi objektmi, ale i veľkosť nameraného rozdielu.

Úlohou výskumníka v kvantitatívnom výskume je práve transformácia latentných konštruktov do čísel – kvantifikácia. Dosiahnutie kardinálnej úrovne merania zabezpečujeme multipoložkovými testami či dotazníkmi, ktoré obsahujú v zásade radu položiek merajúcich aspekty toho istého j avu. Položky bývajú škálované (Likertova, škála a pod.), alebo sa rátajú body za správne odpovede a zo všetkých položiek sa zráta jedno skóre. Tento typ skóre dosahuje v zásade hodnoty > 10 bodov (a maximum 20, 50, 100 či 200…), čiže sú tieto premenné ľahko v databáze rozpoznateľné a môžeme ich určiť ako KARDINÁLNE (angl. SCALE). Každá premenná, ktorá reprezentuje skóre = súčet hodnôt parciálnych odpovedí z viacerých položiek/úloh a(lebo) taká, ktorá dosahuje hodnoty rádovo nad 10, môže byť štatisticky spracovávaná ako kardinálna.

Pomerová úroveň: Ide o úroveň merania, ktorá sa v psychológii aplikuje zriedka, a to z toho dôvodu, že pomerová úroveň pracuje s tzv. absolútnou nulou, kým intervalová s tzv. arbitrálnou, teda dohodnutou nulou, kde hodnota 0 neznamená nulové množstvo meranej vlastnosti, ale iba dohodnutú mieru vlastnosti (Ferjenčík, 2009). Absolútna nula predstavuje napríklad 0 cm pri meraní výšky, čas nula pri meraní času stopkami a znamená skutočne nulovú mieru, hodnotu danej premennej.

Príklady (kardinálna premenná): IQ, všetky výsledné hrubé či transformované (T- skóry, percentily) skóry z dotazníkov, testov, psychodiagnostických metodík, vek v rokoch, fyziologické a psychofyziologické merania, výška, hmotnosť, čas, rýchlosť, teplota (to sú fyzikálne javy, v psychológii sa zriedka používajú).

Z matematických operácií uplatňujeme:

  • Deskriptívna štatistika:
    • výnimočne početnosti (len ak je to dôležité pre preskúmanie rozloženia premennej);
    • miery stredu: priemer, medián, modus;
    • miery variability: štandardná odchýlka, (príp. rozptyl), rozsah (minimum a maximum), kvartily a medzikvartilové rozpätie a iné;
    • miery tvaru: šikmosť a špicatosť
  • Inferenčná štatistika (bivariačná):
    • komparácia: porovnanie priemerov nezávislých vzoriek, závislých vzoriek (výberov);
    • korelácia: súčinová korelácia (Pearsonov koeficient).

Platí, že pri vyšších úrovniach merania môžeme uplatniť i „vyššie“ matematické operácie, preto sa snažíme pri dizajnovaní výskumu dosiahnuť práve tieto. Kým pri nominálnej úrovni pracujeme len s frekvenciami (početnosťami), kardinálna úroveň nám umožňuje pracovať s priemerom, z čoho vyplýva i možnosť použitia parametrických testov, ktoré sú silnejšie a presnejšie v zmysle citlivosti k štatistickej významnosti, oproti neparametrickým testom, ktoré pracujú s poradiami a početnosťami. Keďže každá vyššia úroveň merania obsahuje charakteristiky nižšej, môžeme ich redukovať na nižšie úrovne 2.

ZHRNUTIE

Pri skúmaní javov uplatňujeme štatistickú vedu – deskripciu a inferenciu.
Prostredníctvom KVANTIFIKÁCIE priraďujeme skúmaným javom (premenným) čísla, pričom rôzne spôsoby priraďovania čísel sa nazývajú úrovne merania.
V psychologických a sociálnych vedách uplatňujeme tri úrovne merania premenných: nominálna, ordinálna a intervalová úroveň merania.
Nominálna úroveň predstavuje zaradenie premennej do kategórii podľa určitých charakteristík, pričom prítomnosť v jednej kategórií vylučuje prítomnosť v inej.
Ordinálna úroveň merania pracujeme s poradiami a vychádza z predpokladu, že premenné je možné zoradiť podľa ich vlastností.
Intervalová úroveň merania umožňuje nielen učiť poradie medzi objektmi, ale i veľkosť nameraného rozdielu. Dosahujeme ju multipoložkovými testami alebo dotazníkmi