Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami
1. INKLUZÍVNE VZDELÁVANIE NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH
Koncepcia inkluzívneho vzdelávania na vysokých školách by mala reflektovať všeobecnú koncepciu inklúzie. Táto všeobecná koncepcia inkluzívneho vzdelávania je skôr orientovaná na nižšie stupne vzdelávania, no práve z týchto prichádza študentstvo na vysoké školy, a preto je potrebné prispôsobovať ich vzdelávanie štýlu, ktorým boli doposiaľ edukovaní. Tento prístup umožní nielen optimálnu adaptáciu na podmienky a systém vysokoškolského vzdelávania, ale aj zabezpečí kvalitné vzdelávanie študentstva so špecifickými potrebami.
Tabuľka č. 1 – inkluzívne vzdelávanie na vysokých školách
Všeobecná koncepcia inklúzie (Hapalová, 2018) | Inklúzia na vysokých školách |
inkluzívne vzdelávanie vychádza z predpokladu, že každé dieťa je jedinečné, má svoje silné aj slabšie stránky, teda aj jedinečné vzdelávacie potreby | inkluzívne vzdelávanie vychádza z predpokladu, že každý študent je individualitou, má svoje silné aj slabšie stránky, teda aj individuálne vzdelávacie potreby (nielen študent so špecifickými potrebami) |
rôznorodosť detí v triede a v škole je vnímaná ako niečo prirodzené a normálne | rôznorodosť študentov v študijnej skupine a na vysokej škole je vnímaná ako niečo prirodzené a normálne, je súčasťou akademickej kultúry |
cieľom inklúzie je pomôcť všetkým deťom naplniť svoj potenciál a dosiahnuť osobné maximum v prirodzenej skupine svojich rovesníkov | cieľom inklúzie je vytvoriť edukačné prostredie, v ktorom sa realizuje edukačný proces umožňujúci každému študentovi využiť svoj potenciál a dosiahnuť osobné maximum v prirodzenej skupine svojich kolegov študentov a učiteľov (obojstranne obohacujúci kolegiálny vzťah) |
predpokladá, že sa špecifickým potrebám žiakov prispôsobí samotný vzdelávací systém | edukačné prostredie a edukačný proces realizovaný na vysokej škole sa prispôsobí potrebám všetkých študentov, teda aj študentov so špecifickými potrebami |
od dieťaťa, resp. rodičov sa tak neočakáva, že budú prinášať riešenia a budú sa prispôsobovať, ale naopak, očakáva sa od školy, že riešenie nájde a zrealizuje do praxe | od študenta so špecifickými potrebami sa neočakáva, že bude prichádzať s riešeniami na minimalizáciu bariér jeho vzdelávania, ale že mu ich poskytne učiteľ, podporný personál či vysoká škola |
bremeno tak v prípade inklúzie leží na škole, resp. na štátnych orgánoch | zodpovednosť za inkluzívny prístup vo vzdelávaní nesie vysoká škola, resp. nadriadený štátny orgán |