Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami

2. ŠTUDENTSTVO SO ŠPECIFICKÝMI POTREBAMI NA VYSOKEJ ŠKOLE

V súčasnej legislatíve nachádzame zatiaľ proces integrácie študentov so špecifickými potrebami. Legislatívne vymedzenie stanovuje § 100 Zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov  „Podpora študentov a uchádzačov o štúdium so špecifickými potrebami“, ktorý:

Vo všetkých dokumentoch sa deklaruje právo študentstva so špecifickými potrebami na individuálny prístup vysokoškolského učiteľstva, individuálne vzdelávacie postupy, najmä individuálnu výučbu vybraných predmetov pre študentstvo so zmyslovým postihnutím. A teraz vyvstáva otázka, či sme my, vysokoškolské učiteľstvo, dostatočne vzdelané a pripravené v oblasti vzdelávacích postupov pre študentstvo so špecifickými potrebami, ktoré je v legislatíve definované v týchto základných kategóriách:

  1. študentstvo so zmyslovým, telesným a viacnásobným postihnutím,
  2. študentstvo s chronickým ochorením,
  3. študentstvo so zdravotným oslabením,
  4. študentstvo s psychickým ochorením,
  5. študentstvo s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami,
  6. študentstvo s poruchami učenia.

 

Do skupiny osôb so špecifickými potrebami patria uchádzači/uchádzačky o štúdium a študentstvo so zdravotným znevýhodnením a s poruchami učenia. Do kategórie študentstvo so zdravotným znevýhodnením patrí:

  1. študentstvo so zdravotným postihnutím (postihnutie zrakové, sluchové, telesné, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím), ktoré v interakcii s rôznymi prekážkami sociálneho prostredia bráni rovnocennému zapojeniu študentstva so zdravotným postihnutím do procesu vzdelávania a dosahovaniu požadovaných výsledkov v porovnaní so študentstvom bez zdravotného postihnutia;
  2. študentstvo s chronickým ochorením, psychickým ochorením a zdravotným oslabením krátkodobého, dlhodobého alebo trvalého charakteru, z dôvodu ktorých potrebuje primerané úpravy a podporu pri vzdelávaní (Metodické usmernenie na vytváranie podmienok štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na vysokých školách, 2021).

 

Aplikáciu klasifikácie jednotlivých postihnutí u študentstva so špecifickými potrebami realizujeme v dvoch kategóriách. Prvá kategória určuje zaradenie študentstva do jednotlivých skupín pre potreby klasifikácie akademického informačného systému.

V tomto ponímaní je študentstvo veľmi prísne klasifikované do jednej alebo viacerých z 11 skupín. O zaradení do skupiny nerozhoduje študentka/študent sama/sám, ale zaradenie je konsenzom viacerých odborníkov participujúcich na zhodnotení špecifických potrieb, najmä odborníka z podporného centra, koordinátora príslušnej fakulty, príp. zástupkyne/zástupcu katedry, na ktorej študentstvo študuje. Ak je to potrebné, prizývajú sa aj ďalší odborníci (psychológ, lekár a pod.). Druhá kategória určuje zaraďovanie študentstva k šiestim základným kategóriám vymedzených dotáciou štátneho rozpočtu prideľovanej vysokým školám na študentstvo so špecifickými potrebami.

V rámci tejto klasifikácie je vymedzených šesť kategórií postihnutí tak, že im je pridelený koeficient náročnosti pre vysokoškolské vzdelávanie. Kategórie A1, B2, C1, C2, D a E (tabuľka č. 2) sú zoradené od najvyššej náročnosti po najnižšiu (dotovanú najnižšou sumou).

Tabuľka č. 2 – Skupiny a jednotkové dotácie pre študentstvo so špecifickými potrebami

KódKód a vymedzenieSumaSkupina
11 – nevidiaci študent2500A1
22 – slabozraký študent2500A1
33 – nepočujúci študent5400B2
44 – nedoslýchavý študent5400B2
55 – študent s telesným postihnutím dolných končatín1800C1
66 – študent s telesným postihnutím horných končatín4000C2
1010 – študent s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami700D
1111 – študent s poruchami učenia700D
77 – študent s chronickým ochorením325E
88 – študent so zdravotným oslabením325E
99 – študent so psychickým ochorením325E

Zdroj: Metodika rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným vysokým školám na rok 2024. Príloha č. 5 –Skupiny a jednotkové dotácie pre špecifické potreby