Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami
4. ZRAKOVO POSTIHNUTÉ ŠTUDENTSTVO V EDUKAČNOM PROCESE
Podľa § 100 ods. 2 Zákona o VŠ a vyhlášky MŠVVŠ SR č.458/2012 Z.z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými zaraďujeme zrakovo postihnuté študentstvo do kategórie „Študent so zmyslovým, telesným a viacnásobným postihnutím“. Za študenta/študentku so zmyslovým, telesným a viacnásobným postihnutím sa považuje študent/ka s postihnutím zraku (nevidiaci/a a slabozraký/á), sluchu (nepočujúci/a a nedoslýchavý/á), s telesným postihnutím (s postihnutím dolných končatín a s postihnutím horných končatín, jemnej motoriky) a študent/ka s viacnásobným postihnutím. Konkrétne do kategórie zrakovo postihnuté študentstvo zaraďujeme:
- Nevidiace študentstvo, ktoré nedokáže pri štúdiu využívať zrak, pracuje s alternatívnymi formátmi študijných materiálov (v prístupnej elektronickej forme, v zvukovej forme, v bodovom písme, reliéfnej forme a pod.) a pri práci so študijnou literatúrou využíva podporné/asistenčné technológie pre nevidiacich (čítačka obrazovky, hlasovú syntézu, braillovský riadok, rozpoznávací program, tlačiarne s reliéfnym výstupom, a pod.).
- Slabozraké študentstvo – dokáže používať zrak v obmedzenej miere, pri štúdiu pracuje so štandardnými formátmi študijných materiálov, ktoré si môžu vyžadovať modifikáciu (napr. zväčšenie písma učebného textu, úprava kontrastu písma a pozadia, a pod.), a pri štúdiu využíva kompenzačné pomôcky (napr. lupy) a podporné/asistenčné technológie (napr. zväčšovací program).
Odporúčania pre prácu so slabozrakým/ nevidiacim študentstvom:
- Jasné a jednoznačné inštrukcie:
– Nevyužívať všeobecné výrazy s využitím napr. ukazovacích zámen, keďže študent/ka, ktorý je slabozraký/ nevidiaci nemôže dobre identifikovať ukazovaný/ označovaný bod/ osobu,
– Upozorniť študenta/študentku na záchytné body v miestnosti (napr. dvere, okná, ďalšia výbava učebne. - Osvetlenie miestnosti:
Je potrebné vyhnúť sa príliš silnému svetlu, a rovnako aj šeru, ktoré je pre slabozraké študentstvo problematické. Taktiež je nevhodné osvetlenie vyučujúceho napr. pri okne, ktoré vrhá tieň na tvár. Preto je potrebné pre vyučujúceho koncentrovať sa na miesto, ktoré je dobre osvetlené. - Zoradenie študijnej literatúry podľa dôležitosti, označenie strán, skoršie dodanie materiálov.
- Zvukový záznam – predstavuje pre slabozraké/ nevidomé študentstvo jeden z najefektívnejších študijných materiálov.
- Usporiadanie textu na bielom, nelesklom papieri – zároveň by na jednej strane nemalo byť príliš veľa textu.
- Pri demonštrácii väčšieho predmetu môže študentstvo využívať hmat – položenie si ruky na demonštrovaný predmet podmieňuje lepšiu predstavivosť študentstva.
- Redukcia rušivých zvukových prejavov – je potrebné snažiť sa eliminovať napr. hluk z otvoreného okna. Okrem toho je nevyhnuté rozprávať zrozumiteľne. Rovnako zrozumiteľne by sa ma vyučujúci predstaviť menom na začiatku semestra.
- Verbalizácia vizualizovaného materiálu (filmy, obrázky,…) – vyučujúci by mal pri výučbe slabozrakého/ nevidomého študentstva slovne opisovať všetok materiál, ktorý je v obrazovej podobe. Rovnako by sa mal zamerať aj na zrozumiteľné prečítanie každého prezentovaného textu. Ak sa v prezentovanom texte nachádzajú aj cudzie či zložitejšie výrazy, tak je potrebné ich vyhláskovanie.
- V prípade písomných zadaní skúšania je nutné zvoliť väčšie písmo, hlasový komentár k zadaniu, poskytnúť predĺžený čas na odpoveď. V prípade využitia uvedených foriem skúšania musí byť študent/ka vyskúšaný samostatne bez prítomnosti ostatného študentstva.
Odporúčania pre realizáciu skúšania slabozrakého/ nevidiaceho študentstva:
- predĺženie času pri písomnej skúške,
- zadanie na písomnú skúšku v písomnej/upravenej podobe,
- kombinácia písomnej a ústnej skúšky,
- nahradenie písomnej skúšky ústnou,
- skúška v samostatnej miestnosti,
- pomoc asistenta pri písomnej skúške,
- možnosť robiť písomnú skúšku na počítači,
- možnosť používať kompenzačné pomôcky pri skúške.
Minimálne nároky zrakovo postihnutého študentstva podľa VYHLÁŠKY 458/2012 Z.z.
Priestorové nároky | Materiálne nároky | Nároky súvisiace so štúdiom | |
Nevidiaci študent | Podpora pri nácviku orientácie, samostatného a bezpečného pohybu v priestoroch vysokej školy | Zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predlžený čas | Individuálny harmonogram plneni študijných povinností |
Prístup k informáciám týkajúcim sa štúdia bezbariérovým spôsobom | – | Podpora pri zabezpečovaní základnej študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení | |
Bezbariérová práca v akademickom informačnom systéme
| – | Podpora pri zabezpečovaní študijných materiálov v prístupnej forme
| |
Prístup k informáciám a materiálom akademickej knižnice bezbariérovým spôsobom
| – | – |
Priestorové nároky | Materiálne nároky | Nároky súvisiace so štúdiom | |
Slabozraký študent | Prístup k informačným zdrojom vysokej školy bezbariérovým spôsobom | Zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas | Individuálny harmonogram plnenia študijných povinností |
Bezbariérová práca v akademickom informačnom systéme | Technická podpora pri práci v knižnici formou využitia technického vybavenia | Podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení | |
Prístup k informáciám a materiálom akademickej knižnice bezbariérovým spôsobom | – |