Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami
6. PSYCHICKÉ CHOROBY A AUTIZMUS, ĎALŠIE PERVAZÍVNE VÝVINOVÉ PORUCHY U ŠTUDENTSTVA V EDUKAČNOM PROCESE
Podľa § 100 ods. 2 Zákona o VŠ a vyhlášky MŠVVŠ SR č.458/2012 Z.z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými do kategórie študentstvo s psychickým ochorením a študentstvo s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami zaraďujeme:
- Študenta/ku s psychickým ochorením. Za študenta/ku so psychickými ťažkosťami alebo ochorením sa považuje študent/ka, u ktorého aktuálny psychický stav alebo dlhodobejšia porucha psychického zdravia ovplyvňuje schopnosť plniť si študijné povinnosti v štandardnom režime (napr. problémy s organizovaním štúdia a manažovaním svojich študijných povinností).
- Študenta/ku s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami Za študenta/ku s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami sa považuje najmä študent/ka s poruchou autistického spektra bez mentálnej retardácie (napr. Aspergerov syndróm), ktorý ovplyvňuje jeho schopnosť plniť si študijné povinnosti v štandardnom režime.
Odporúčania pre prácu so študentstvom s psychickými chorobami a so študentstvom s autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami:
- Povzbudenie – podmieňuje vytvorenie pozitívnej atmosféry v danej situácii. Budovanie pozitívnych vzťahov je pre študentstvo s psychickým ochorením veľmi dôležité.
- Všímanie si zmien v správaní študentstvo – psychické ochorenie sa môže prejavovať v rozmanitých situáciách, a rôznymi spôsobmi.
- Dostatok času a trpezlivosť – študent/ka s psychickým ochorením potrebuje dostatočný časový priestor na to aby dokázal postupne naplno prejaviť svoje vedomosti a zručnosti.
- Pružnosť, flexibilita a tolerancia – u študentstva s psychickým ochorením môžu nastať prudké a náhle zmeny nálad. V tomto prípade by mal byť vyučujúci tolerantný a brať ohľad na liečbu psychického ochorenia. Rovnako je nevyhnutné rešpektovať liečbu psychického ochorenia, ktorej vedľajším dôsledkom môže byť napr. nekoncentrovanosť študentstva. Preto je dôležitá hlavne tolerancia spojená s rešpektovaním daného študenta/ študentky. Učiteľ/ka by mal/a rovnako dokázať reagovať flexibilne a trpezlivo vysvetliť študentovi čo od neho očakáva.
- Dostatok času na spracovanie zadaní – záverečné hodnotenie, ale rovnako aj čiastkové hodnotenie niektorých zadaní môže spôsobovať hlavne študentovi s psychickým ochorením stres.
- Nezabúdať na hospitalizované študentstvo – ktoré je stále súčasťou edukačného procesu. Aj hospitalizované študentstvo s psychickým ochorením má stále nárok na kontakt s vysokoškolským edukačným procesom prostredníctvom vysokoškolského učiteľstva. Ak hospitalizované študentstvo komunikuje s učiteľstvom, najčastejšie formou emailu, tak je potrebné dodržiavať pravidlá stanovenej emailovej komunikácie najčastejšie v rámci interných usmernení fakulty.
- Odporučenie k návšteve psychológa – ak vysokoškolské učiteľstvo uzná za vhodné, že nevie odborne pomôcť vysokoškolskému študentstvo, u ktorého vníma prejavy psychického ochorenia.
Odporúčania pre realizáciu skúšania študentstva s psychickými chorobami a so študentstva s autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami:
- predĺženie času pri ústnej/písomnej skúške,
- zadanie na písomnú skúšku v písomnej/upravenej podobe,
- vytvorenie pozitívnej atmosféry vzájomnej dôvery pri skúšaní,
- pomoc asistenta pri písomnej/ ústnej skúške,
- možnosť robiť písomnú skúšku na počítači,
- možnosť individuálne vyskúšať študenta/ku bez prítomnosti ostatného študentstva.
Minimálne nároky študentstva s psychickými chorobami a so študentstva s autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami podľa VYHLÁŠKY 458/2012 Z.z.
Priestorové nároky | Materiálne nároky | Nároky súvisiace so štúdiom | |
Študent s psychickým ochorením | – | Zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas | Individuálny harmonogram plnenia študijných povinností |
– | – | Individuálny študijný plán | |
– | – | Podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry | |
Študent s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami | – | Zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas | Individuálny harmonogram plnenia študijných povinností |
– | – | Individuálny študijný plán | |
– | – | Podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení |