Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami

9. ŠTUDENTSTVO S PORUCHAMI UČENIA V EDUKAČNOM PROCESE

Podľa § 100 ods. 2  Zákona o VŠ a vyhlášky MŠVVŠ SR č.458/2012 Z.z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami do kategórie študentstvo s poruchami učenia  zaraďujeme:

  • Študenta/ku s poruchami učenia. Za študenta/ku s poruchami učenia sa považuje študent/ka s dyslexiou, dysortografiou, dysgrafiou, dyskalkúliou, a pod. Špecifické poruchy učenia je všeobecný termín označujúci skupinu porúch prejavujúcich sa výraznými ťažkosťami pri čítaní, písaní, počítaní, počúvaní a komunikácii.

 

Odporúčania pre prácu so študentstvom s poruchami učenia:

  1. Dlhší čas na vypracovanie úloh – vysokoškolské študentstvo s poruchami učenia spravidla potrebuje dlhšiu časovú dotáciu na spracovanie rôznych zadaní.
  2. Nie je vhodné bezprostredné overovanie vedomostí – u vysokoškolského študentstva s poruchami učenia je nevyhnutné predpokladať nutnosť dlhšieho časového obdobia na zapamätanie si informácií.
  3. Zvuková nahrávka v prípade potreby – zvuková nahráva umožní študentstvu s poruchami učenia lepšiu koncentráciu sa na výklad učiteľstva.
  4. Včasné poskytnutie zoznamu študijnej literatúry – keďže študentstvo s poruchami učenia spravidla potrebuje dlhší čas na zapamätanie si informácií, tak rovnako aj štúdium študijnej literatúry sa u uvedenej skupiny môže spájať s dlhším časovým obdobím.

 

Odporúčania pre realizáciu skúšania  študentstva s poruchami učenia:

  • predĺženie času pri ústnej/písomnej skúške,
  • umožnenie prestávok na oddych počas skúšania,
  • zadanie na písomnú skúšku v písomnej/upravenej podobe,
  • pomoc asistenta pri písomnej/ ústnej skúške,
  • možnosť robiť písomnú skúšku na počítači,
  • možnosť individuálne vyskúšať študenta/ku bez prítomnosti ostatného študentstva,
  • v prípade dyslexie umožňovať výhradne ústne skúšanie, ktorým eliminujeme nesprávane prečítanie písomného zadania.
Minimálne nároky študentstva s poruchami učenia podľa VYHLÁŠKY 458/2012 Z.z.
Priestorové nároky Materiálne nároky Nároky súvisiace so štúdiom
Študent s poruchami učenia Zapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený čas Individuálny harmonogram plnenia študijných povinností
Pomoc v knižnici pri práci s katalógmi