Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami
Mariana Sirotová, doc., Mgr., PhD.
je zakladajúcou členkou Katedry pedagogiky FF UCM v Trnave na ktorej pôsobí od roku 1997 a zakladajúcou členkou Slovenskej pedagogickej spoločnosti pri SAV. Ako odborná asistentka pôsobila na katedre do roku 2015 a po úspešnej habilitácii v roku 2015 pôsobila vo funkcii docent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy. Od roku 2020 po súčasnosť je univerzitnou profesorkou a osobnou nesúcou hlavnú zodpovednosť za kvalitu a rozvoj učiteľského vzdelávania na FF UCM v Trnave. Doposiaľ pracovala v rôznych manažérskych funkciách ako prorektorka pre rozvoj a investičnú činnosť UCM v Trnave, prodekanka pre rozvoj a akreditácie FF UCM a vedúca Katedry pedagogiky FF UCM. Od roku 2021 je dekankou Filozofickej fakulty UCM v Trnave.
Vo svojej pedagogickej činnosti sa venuje pregraduálnej príprave učiteľov v bakalárskom a magisterskom stupni vzdelávania so zameraním na inkluzívnu a špeciálnu pedagogiku, pedagogickú prax študentov, prácu s problémovým žiakom a prácu pedagogického asistenta. V doktorandskom štúdiu je jej pedagogická činnosť orientovaná na výučbu vysokoškolskej pedagogiky.
Vo vedecko-výskumnej činnosti sa zaoberá peduetologickými otázkami osobnosti učiteľa a jeho vplyvu na kvalitu edukačného procesu, problematikou inkluzívneho vzdelávania a využívaním digitalizácie a virtuálneho priestoru v pregraduálnej príprave študentov. Je autorkou 172 publikácií, vrátane vedeckých monografií, učebníc, konferenčných príspevkov a vedeckých štúdií v časopisoch zaradených do databáz Web of Science a Scopus. Doposiaľ riešila 16 medzinárodných i domácich grantových projektoch, z čoho v prípade 5 projektov bola zodpovednou riešiteľkou a v 11 spoluriešiteľkou. Pôsobí aj ako posudzovateľka žiadostí o grantové projekty MŠVVaŠ SR – KEGA, VEGA a APVV a recenzentka v zahraničnom časopise Przeglad badaň edukacyjnych. Skúsenosti a poznatky, ktoré implementuje do svojej pedagogickej a tvorivej činnosti si rozvíja absolvovaním medzinárodných mobilít vo viacerých krajinách nielen Európy (Poľsko, Česko, Španielsko, Kuba atď.)
Mgr. Veronika Michvocíková, PhD.
Autorka je vedúcou katedry pedagogiky na Filozofickej fakulte Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Na katedre pedagogiky FF UCM v Trnave pôsobí od roku 2018. V rámci pedagogickej činnosti sa zameriava na problematiku pedagogickej komunikácie, sociálnej pedagogiky, oblasti výchovných problémov v škole, pedagogike voľného času, stratégiám a metódam rozvoja osobnosti, riešeniu a zvládaniu konfliktov v školskom prostredí, práci triedneho učiteľa, ako aj prepojeniu sociológie s edukačným prostredím.
Vo svojej vedecko-výskumnej činnosti sa zameriava na oblasť pedagogickej komunikácie, na skúmanie najvýznamnejších determinantov komunikačného procesu, prienikom moderných informačných a komunikačných technológií do edukačného procesu so zameraním sa najmä na oblasť pedagogickej komunikácie, skúmaním spoločensky nežiadúcich javov v edukačnom procese. Okrem toho skúma v rámci svojho odborného pôsobenia aj vplyvy rôznych typov prostredí na participáciu mladých ľudí na edukačnom procese a na vznik a prevenciu spoločensky nežiadúcich javov u žiakov. V neposlednom rade sa zameriava na skúmanie postojov a názorov vysokoškolských študentov v súvislosti s aktuálnym dianím v spoločnosti, ako aj perspektívou spoločenského vývoja z pohľadu uvedenej skupiny obyvateľstva.
Publikačná činnosť pozostáva z viacerých odborných publikácií analyzujúcich vytváranie základných charakteristík, ako aj zefektívnenie edukačného procesu v súvislosti s vedecko-výskumným zameraním autorky.