Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Informácie o projekte

KEGA 004-UCM-4/2022

„Podpora zdravia a pohody študentov prostredníctvom inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni“

Anotácia projektu

Zámerom projektu bolo získať nové poznatky o kvalite života súvisiace so zdravím a pohody („well-being“) študentov, vrátane študentov so špecifickými potrebami v terciárnom vzdelávaní, najmä s ohľadom na inkluzívnu edukáciu a interakčný prístup vysokoškolských učiteľov. Inkluzívna univerzita (univerzita uplatňujúca inkluzívny prístup) by mala fungovať ako prístupná, otvorená a dostupná inštitúcia s kooperujúcimi učiteľmi, ktorí zdieľajú spoločnú víziu. Jedným z dôvodov, prečo by univerzity mali smerovať k inkluzívnemu vzdelávaniu je skutočnosť, že kvalitu života študentov so znevýhodnením výrazne ovplyvňuje aj kvalita ich edukačného prostredia (fyzikálneho aj psychosociálneho). Personálne zdroje, úroveň pripravenosti a pedagogická erudovanosť vysokoškolských učiteľov sú kľúčovými faktormi úspešnej inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni. Pripravenosť vysokoškolských učiteľov na vzdelávanie diverzifikovaných skupín študentov a ich inkluzívny prístup patria medzi najdôležitejšie požiadavky. Rozhodujúce sú najmä interpersonálne zručnosti, empatia a flexibilita, ale na druhej strane aj úroveň pedagogických kompetencií. V kontexte zvyšovania kvality vysokoškolského vzdelávania je na vysokých školách v SR všeobecne kreovaná vízia vytvárania podmienok a možností inkluzívneho vzdelávania a súčasne v ňom obsiahnutá potreba psychologického, pedagogického a sociálneho poradenstva pre vysokoškolákov a zároveň potreba vytvorenia poradenstva, ktoré bude mať za úlohu poskytovať poradenské služby so zameraním na rôzne oblasti vysokoškolského štúdia a v konečnom dôsledku na zlepšenie uplatnenia sa na trhu práce. Predmetom riešenia projektu bolo študentské hodnotenie subjektívneho prežívania a kvality života súvisiacom so zdravím v kontexte terciárneho vzdelávania s cieľom skvalitnenia vysokoškolského vzdelávania pre študentov a podpory ich pohody, k čomu slúžila aj tvorba metodických podkladov pre rozvoj podpory pre vysokoškolských študentov s primárnym akcentom na študentov so špecifickými potrebami. K uvedenému je nevyhnutné zabezpečiť okrem inkluzívneho prístupu učiteľov na vysokej škole súčasne aj možnosti „open source“ (otvorené zdroje) metodických opôr pre prácu vysokoškolských učiteľov. V projekte bol realizovaný aplikovaný výskum, zameraný predovšetkým na kvalitu života súvisiacu so zdravím študentov, ich spokojnosť so životom a pohodu v kontexte terciárneho vzdelávania. Výsledky projektu priniesli nové prístupy a inovatívne poznatky z oblasti vysokoškolskej pedagogiky a boli postupne implementované do teórie a praxe vzdelávania študentov so špecifickými potrebami za účelom skvalitnenia vzdelávacieho prostredia, pripravenosti absolventov so špecifickými potrebami na pracovný trh, prepojenia teórie a praxe, pripravenosti vysokoškolských pedagógov na prácu so študentmi so znevýhodnením či špecifickou potrebou, a v neposlednom rade, za účelom zvýšenia kvality života súvisiaceho so zdravím študentov so špecifickými potrebami na vysokej škole.

 

Zameranie a opis projektu

Zámer projektu v sumáre rozvíja poznatky z oblasti vysokoškolskej pedagogiky a okrem praktického zamerania a plánovaných výstupov uplatniteľných v praxi vzdelávania na terciárnom stupni, prispel k realizácii aplikovaného výskumu v konkrétnych podmienkach riešiteľských inštitúcií. K zámerom projektu súčasne patrilo aj skvalitnenie inkluzívneho prístupu vo vysokoškolskom prostredí, podpora študentov a zvýšenie dostupnosti informácií, a v súlade s uvedeným, v záujme zefektívnenia výučby, podpory zdravia a pohody vo vysokoškolskom vzdelávaní a v súlade s rozširovaním digitálnych kompetencií na všetkých stupňoch vzdelávania bolo zámerom vytvorenie elektronických podporných a študijných materiálov na podporu inkluzívneho prístupu a implementácie prostriedkov IKT. Celkovo realizácia projektu prispela k čiastočnému splneniu štandardov pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na jednotlivých riešiteľských pracoviskách:

– študenti majú flexibilný prístup k podporným službám a administratívnym zdrojom, ktoré zodpovedajú ich rozmanitým potrebám a sú predpokladom ich napredovania v štúdiu a na ich osobný a kariérny rozvoj,

– vysoké školy majú vypracované podporné metodické materiály pre vysokoškolských učiteľov,

– riešenie projektu poskytlo pohľad na reálny stav skúmanej problematiky a umožnilo rozvoj a skvalitnenie vysokoškolského vzdelávania a vedeckých poznatkov v oblasti vysokoškolskej pedagogiky,

– projekt mal vo svojom dôsledku okrem vyššie uvedených zámerov, najmä edukačné zameranie s akcentom na rozvoj mäkkých zručností a pedagogických kompetencií vysokoškolských učiteľov.

 

Ciele projektu

 Hlavným cieľom projektu bolo zhodnotiť kvalitu života súvisiacu so zdravím a pohodu („well-being“) študentov (označenie zahŕňa študentky aj študentov súčasne v zmysle rodovej rovnosti) na vysokej škole, najmä s ohľadom na prístup vysokoškolských učiteľov a navrhnúť metodiku inkluzívnej podpory študentov na vysokej škole.

Parciálne ciele:

  1. Spracovanie teoretického prehľadu stavu rozpracovanosti problematiky inkluzívnej edukácie, prístupov k študentom a podpore diverzity na terciárnom stupni doma a v zahraničí, poznatkov týkajúcich sa podporných služieb a inkluzívnej edukácie. Analýza obsahového spracovania metodík uplatňovaných v podpornom a poradenskom procese vo vysokoškolskom vzdelávaní na vybraných vysokých školách v SR a v zahraničí.
  2. Prieskum a analytické spracovanie problematiky inkluzívneho/interakčného prístup (interpersonálne zručnosti) vysokoškolského učiteľa v kontexte prístupu k diverzite študentov. Analýza relačného vzťahu medzi vybranými kompetenciami a zručnosťami učiteľov, kvalitou života súvisiacou so zdravím a pohody študentov so špecifickými potrebami v prostredí terciárneho vzdelávania.
  3. Spracovanie návrhov na skvalitnenie vzdelávacieho prostredia pre študentov so špecifickými potrebami, spracovanie návrhu metodiky inkluzívneho prístupu v terciárnom vzdelávaní s akcentom na špecifiká riešiteľských pracovísk. Príprava konceptu na implementáciu podporných služieb pre diverzifikované skupiny študentov v inkluzívnom vzdelávaní.
  4. Tvorba vedeckej monografie zameranej na oblasť podpory zdravia a pohody študentov prostredníctvom inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni vzdelávania.
  5. Tvorba vzdelávacích „open source“ materiálov ako elektronickej formy vzdelávania s využitím metodických opôr pre študentov so špecifickými potrebami a vysokoškolských učiteľov implementujúcich získané poznatky.

 

Realizačné výstupy projektu

  • Analytické a prehľadové štúdie.
  • Priebežné publikovanie výstupov na domácich a zahraničných konferenciách, v zborníkoch, vo vedeckých a odborných časopisoch.
  • Medzinárodná konferencia zameraná na riešenú problematiku UCM v spolupráci so spoluriešiteľmi.
  • Návrh metodiky pre podporné univerzitné služby študentom Vypracovanie metodických materiálov a priebežná diseminácia výsledkov prostredníctvom open source kanálov UCM, DTI.
  • Manuál pre prácu so študentami so špecifickými edukačnými potrebami.
  • Spracovanie manuálu pre prácu so študentami so špecifickými edukačnými potrebami, ktorý bude aplikovateľný v prostredí všetkých zapojených vysokých škôl (časti: manuál pre prácu učiteľa, manuál pre orientáciu študenta, manuál pre zahraničného študenta).
  • Vedecká monografia Spracovanie vedeckej monografie zameranej na oblasť vysokoškolskej pedagogiky a inkluzívneho vzdelávania na VŠ.
  • Inovácia web stránky FF UCM
  • Zborník vedeckých prác Pedagogica Actualis s riešenou problematikou projektu.

 

Riešiteľský kolektív UCM v Trnave:

Mariana Sirotová – zodpovedný riešiteľ projektu

Veronika Michvocíková – zástupca vedúceho projektu

Tímea Šeben Zaťková – spoluriešiteľ

David Ivanovič – spoluriešiteľ

Krzysztof Mariusz Rubacha – spoluriešiteľ

 

Riešiteľský kolektív spoluriešiteľského pracoviska DTI :

Silvia Barnová – zodpovedný riešiteľ projektu za spoluriešiteľské pracovisko

Dáša Porubčanová – spoluriešiteľ

Slávka Krásna – spoluriešiteľ