Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami

ÚVOD

Vysokoškolská edukácia v súčasnosti je nositeľkou konkrétnych trendov vo vzdelávaní. Dominantným trendom v súčasných podmienkach slovenského vzdelávaním je inklúzia. Inklúzia v intenciách spoločenského pohľadu znamená vytvorenie bezpečného a rešpektujúceho prostredia, ktoré prijíma ľudí takých, akí sú. Predpokladom tejto spoločenskej a kultúrnej akceptácie a rovného zaobchádzania je vzájomné porozumenie a tolerancia. Výsledkom úspešného inkluzívneho prístupu je pocit každého jedinca, že je prirodzenou súčasťou spoločnosti.  V podstate nehovoríme iba o akejsi tichej tolerancii inakosti, ale o poskytovaní aktívnej podpory, vďaka ktorej ľudia môžu zo seba vydať to najlepšie a stať sa adekvátnymi členmi spoločnosti. Proces inklúzie zapája každého jednotlivca do procesov a činností konkrétnej skupiny či organizácie.  Tento kultúrny posun potom vytvára organizácie s vyššou výkonnosťou práve vďaka motivovaným členkám či členom, pôsobiacich v jednotlivých skupinách. Vysokoškolská edukácia je ideálnym priestorom pre implementáciu inkluzívneho prístupu. V podmienkach slovenských vysokých škôl je chápaná ako inovatívny prístup v oblasti vzdelávania, ktorý predovšetkým zdôrazňuje právo každého študenta a študentky na kvalitné vzdelávanie.

Edukačná inklúzia zdôrazňuje právo každého študenta a študentky na kvalitnú edukáciu. Je to flexibilný proces s cieľom tvoriť také edukačné prostredie, v ktorom je možné uspokojiť rôznorodé edukačné potreby každého jedinca bez výnimky. Vďaka plnohodnotnej účasti študentstva so špecifickými potrebami na edukačnom procese je predpoklad zvyšovať úspešnosť týchto študentov a študentiek a predchádzať ich dištancovaniu sa napr. od vzdelania. Do edukačnej inklúzie patria všetci študenti a študentky bez ohľadu na ich fyzické, intelektuálne, emocionálne, sociálne, jazykové alebo iné podmienky, bez rozdielu farby pleti, náboženstva, postihnutia, poruchy, sociálneho zázemia, nadania či pohlavia.

Inkluzívna univerzita by mala fungovať ako prístupná, tvorená a dostupná inštitúcia s kooperujúcim vysokoškolským učiteľstvom, ktoré zdieľa spoločnú filozofiu. Jedným z dôvodov, prečo by sme k inkluzívnemu vzdelávaniu na vysokých školách mali smerovať je skutočnosť, že kvalitu života študentstva s postihnutím výrazne ovplyvňuje aj kvalita ich vzdelávania. Personálne zdroje a erudovanosť odborníkov sú kľúčovými faktormi úspešnej inklúzie. (Lopúchová a kol., 2016). Vzhľadom k tejto skutočnosti sme na Katedre pedagogiky FF UCM v rámci projektu KEGA 004-UCM-4/2022 „Podpora zdravia a pohody študentov prostredníctvom inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni“ pripravili metodickú príručku pre vysokoškolské učiteľstvo s cieľom prezentovať metodiku práce so študentstvom so špecifickými potrebami v edukačnom procese. Metodická príručka bola spracovaná na základe platnej legislatívy a dostupnej odbornej literatúry najmä autoriek  Beliková, V. – Zelená, H. – Babulicová, Z. 2012., Belková, V. 2015,  Lopúchová, J. – Krajčí, P. 2014., Lopúchová, J. a kol. 2016, Zelinková, O. 2010.

Inkluzívne vzdelávanie by malo každému jednotlivcovi, a teda aj jednotlivcovi so zdravotným znevýhodnením zabezpečovať právo študovať na vysokej škole zvolený študijný program, ak splní základné podmienky prijatia na štúdium, ďalšie podmienky určené vysokou školou poskytujúcou zvolený študijný program, príp. iné podmienky. Práva ustanovené právnymi normami sa zaručujú rovnako všetkým uchádzačom a študentom v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania vo vzdelaní. V súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania sa zakazuje diskriminácia aj z dôvodu veku, pohlavia, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, rasy, farby pleti, zdravotného postihnutia, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, príslušnosti k národnostnej menšine, náboženského vyznania alebo viery, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia.