Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami
2. ŠTUDENTSTVO SO ŠPECIFICKÝMI POTREBAMI NA VYSOKEJ ŠKOLE
V súčasnej legislatíve nachádzame zatiaľ proces integrácie študentov so špecifickými potrebami. Legislatívne vymedzenie stanovuje § 100 Zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov „Podpora študentov a uchádzačov o štúdium so špecifickými potrebami“, ktorý:
- v odseku stanovuje vysokej škole povinnosť vytvárať všeobecne prístupné akademické prostredie vytváraním zodpovedajúcich podmienok štúdia pre študentov so špecifickými potrebami bez znižovania požiadaviek na ich študijný výkon,
- v odseku (2) vymedzuje študenta so špecifickými potrebami a v ďalších odsekoch stanovuje procesy, ktorými študent získava štatút študenta so špecifickými potrebami, stanovuje jeho práva, charakterizuje pôsobenie koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami na univerzitnej a fakultnej úrovni a prácu špeciálnych pedagogických pracovísk na podporu štúdia študentov so špecifickými potrebami. Paragraf 100 je podrobnejšie rozpracovaný vo Vyhláške MŠVVŠ SR č. 458/2012 Z. z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami a metodickom usmernení MŠVVŠ SR pre vytváranie podmienok na podporu študentov so špecifickými potrebami na vysokých školách z roku 2021.
Vo všetkých dokumentoch sa deklaruje právo študentstva so špecifickými potrebami na individuálny prístup vysokoškolského učiteľstva, individuálne vzdelávacie postupy, najmä individuálnu výučbu vybraných predmetov pre študentstvo so zmyslovým postihnutím. A teraz vyvstáva otázka, či sme my, vysokoškolské učiteľstvo, dostatočne vzdelané a pripravené v oblasti vzdelávacích postupov pre študentstvo so špecifickými potrebami, ktoré je v legislatíve definované v týchto základných kategóriách:
- študentstvo so zmyslovým, telesným a viacnásobným postihnutím,
- študentstvo s chronickým ochorením,
- študentstvo so zdravotným oslabením,
- študentstvo s psychickým ochorením,
- študentstvo s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami,
- študentstvo s poruchami učenia.
Do skupiny osôb so špecifickými potrebami patria uchádzači/uchádzačky o štúdium a študentstvo so zdravotným znevýhodnením a s poruchami učenia. Do kategórie študentstvo so zdravotným znevýhodnením patrí:
- študentstvo so zdravotným postihnutím (postihnutie zrakové, sluchové, telesné, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím), ktoré v interakcii s rôznymi prekážkami sociálneho prostredia bráni rovnocennému zapojeniu študentstva so zdravotným postihnutím do procesu vzdelávania a dosahovaniu požadovaných výsledkov v porovnaní so študentstvom bez zdravotného postihnutia;
- študentstvo s chronickým ochorením, psychickým ochorením a zdravotným oslabením krátkodobého, dlhodobého alebo trvalého charakteru, z dôvodu ktorých potrebuje primerané úpravy a podporu pri vzdelávaní (Metodické usmernenie na vytváranie podmienok štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na vysokých školách, 2021).
Aplikáciu klasifikácie jednotlivých postihnutí u študentstva so špecifickými potrebami realizujeme v dvoch kategóriách. Prvá kategória určuje zaradenie študentstva do jednotlivých skupín pre potreby klasifikácie akademického informačného systému.
V tomto ponímaní je študentstvo veľmi prísne klasifikované do jednej alebo viacerých z 11 skupín. O zaradení do skupiny nerozhoduje študentka/študent sama/sám, ale zaradenie je konsenzom viacerých odborníkov participujúcich na zhodnotení špecifických potrieb, najmä odborníka z podporného centra, koordinátora príslušnej fakulty, príp. zástupkyne/zástupcu katedry, na ktorej študentstvo študuje. Ak je to potrebné, prizývajú sa aj ďalší odborníci (psychológ, lekár a pod.). Druhá kategória určuje zaraďovanie študentstva k šiestim základným kategóriám vymedzených dotáciou štátneho rozpočtu prideľovanej vysokým školám na študentstvo so špecifickými potrebami.
V rámci tejto klasifikácie je vymedzených šesť kategórií postihnutí tak, že im je pridelený koeficient náročnosti pre vysokoškolské vzdelávanie. Kategórie A1, B2, C1, C2, D a E (tabuľka č. 2) sú zoradené od najvyššej náročnosti po najnižšiu (dotovanú najnižšou sumou).
Tabuľka č. 2 – Skupiny a jednotkové dotácie pre študentstvo so špecifickými potrebami
Kód | Kód a vymedzenie | Suma | Skupina |
1 | 1 – nevidiaci študent | 2500 | A1 |
2 | 2 – slabozraký študent | 2500 | A1 |
3 | 3 – nepočujúci študent | 5400 | B2 |
4 | 4 – nedoslýchavý študent | 5400 | B2 |
5 | 5 – študent s telesným postihnutím dolných končatín | 1800 | C1 |
6 | 6 – študent s telesným postihnutím horných končatín | 4000 | C2 |
10 | 10 – študent s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami | 700 | D |
11 | 11 – študent s poruchami učenia | 700 | D |
7 | 7 – študent s chronickým ochorením | 325 | E |
8 | 8 – študent so zdravotným oslabením | 325 | E |
9 | 9 – študent so psychickým ochorením | 325 | E |
Zdroj: Metodika rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným vysokým školám na rok 2024. Príloha č. 5 –Skupiny a jednotkové dotácie pre špecifické potreby