Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami

6. PSYCHICKÉ CHOROBY A AUTIZMUS, ĎALŠIE PERVAZÍVNE VÝVINOVÉ PORUCHY U ŠTUDENTSTVA V EDUKAČNOM PROCESE

Podľa § 100 ods. 2  Zákona o VŠ a vyhlášky MŠVVŠ SR č.458/2012 Z.z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými do kategórie študentstvo s psychickým ochorením a študentstvo s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami zaraďujeme:

  • Študenta/ku s psychickým ochorením. Za študenta/ku so psychickými ťažkosťami alebo ochorením sa považuje študent/ka, u ktorého aktuálny psychický stav alebo dlhodobejšia porucha psychického zdravia ovplyvňuje schopnosť plniť si študijné povinnosti v štandardnom režime (napr. problémy s organizovaním štúdia a manažovaním svojich študijných povinností).
  • Študenta/ku s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami Za študenta/ku s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami sa považuje najmä študent/ka s poruchou autistického spektra bez mentálnej retardácie (napr. Aspergerov syndróm), ktorý ovplyvňuje jeho schopnosť plniť si študijné povinnosti v štandardnom režime.

 

Odporúčania pre prácu so študentstvom s  psychickými chorobami a so študentstvom s autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami:  

  1. Povzbudenie – podmieňuje vytvorenie pozitívnej atmosféry v danej situácii. Budovanie pozitívnych vzťahov je pre študentstvo s psychickým ochorením veľmi dôležité.
  2. Všímanie si zmien v správaní študentstvo – psychické ochorenie sa môže prejavovať v rozmanitých situáciách, a rôznymi spôsobmi.
  3. Dostatok času a trpezlivosť – študent/ka s psychickým ochorením potrebuje dostatočný časový priestor na to aby dokázal postupne naplno prejaviť svoje vedomosti a zručnosti.
  4. Pružnosť, flexibilita a tolerancia – u študentstva s psychickým ochorením môžu nastať prudké a náhle zmeny nálad. V tomto prípade by mal byť vyučujúci tolerantný a brať ohľad na liečbu psychického ochorenia. Rovnako je nevyhnutné rešpektovať liečbu psychického ochorenia, ktorej vedľajším dôsledkom môže byť napr. nekoncentrovanosť študentstva. Preto je dôležitá hlavne tolerancia spojená s rešpektovaním daného študenta/ študentky. Učiteľ/ka by mal/a rovnako dokázať reagovať flexibilne a trpezlivo vysvetliť študentovi čo od neho očakáva.
  5. Dostatok času na spracovanie zadaní – záverečné hodnotenie, ale rovnako aj čiastkové hodnotenie niektorých zadaní môže spôsobovať hlavne študentovi s psychickým ochorením stres.
  6. Nezabúdať na hospitalizované študentstvo – ktoré je stále súčasťou edukačného procesu. Aj hospitalizované študentstvo s psychickým ochorením má stále nárok na kontakt s vysokoškolským edukačným procesom prostredníctvom vysokoškolského učiteľstva. Ak hospitalizované študentstvo komunikuje s učiteľstvom, najčastejšie formou emailu, tak je potrebné dodržiavať pravidlá stanovenej emailovej komunikácie najčastejšie v rámci interných usmernení fakulty.
  7. Odporučenie k návšteve psychológa – ak vysokoškolské učiteľstvo uzná za vhodné, že nevie odborne pomôcť vysokoškolskému študentstvo, u ktorého vníma prejavy psychického ochorenia.

 

Odporúčania pre realizáciu skúšania  študentstva s  psychickými chorobami a so študentstva s autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami:

  • predĺženie času pri ústnej/písomnej skúške,
  • zadanie na písomnú skúšku v písomnej/upravenej podobe,
  • vytvorenie pozitívnej atmosféry vzájomnej dôvery pri skúšaní,
  • pomoc asistenta pri písomnej/ ústnej skúške,
  • možnosť robiť písomnú skúšku na počítači,
  • možnosť individuálne vyskúšať študenta/ku bez prítomnosti ostatného študentstva.

Minimálne nároky študentstva s psychickými chorobami a so študentstva s autizmom alebo s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami podľa VYHLÁŠKY 458/2012 Z.z.

 Priestorové nárokyMateriálne nárokyNároky súvisiace
so štúdiom
Študent s psychickým ochorenímZapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený časIndividuálny harmonogram plnenia študijných povinností
Individuálny študijný plán
Podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry
Študent s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchamiZapožičanie literatúry z akademickej knižnice na predĺžený časIndividuálny harmonogram plnenia študijných povinností
Individuálny študijný plán
Podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení