Metodická príručka vysokoškolského učiteľstva pre prácu so študentstvom so špecifickými potrebami
7. TELESNÉ POSTIHNUTÉ ŠTUDENTSTVO V EDUKAČNOM PROCESE
Podľa § 100 ods. 2 Zákona o VŠ a vyhlášky MŠVVŠ SR č.458/2012 Z.z. o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými zaraďujeme telesne postihnuté študentstvo do kategórie „Študent so zmyslovým, telesným a viacnásobným postihnutím“. Za študenta/študentku so zmyslovým, telesným a viacnásobným postihnutím sa považuje študent/ka s postihnutím zraku (nevidiaci/a a slabozraký/á), sluchu (nepočujúci/a a nedoslýchavý/á), s telesným postihnutím (s postihnutím dolných končatín a s postihnutím horných končatín, jemnej motoriky) a študent/ka s viacnásobným postihnutím. Konkrétne do kategórie telesne postihnuté študentstvo zaraďujeme:
- Študenta/ku s postihnutím dolných končatín (nedokáže samostatne chodiť) má obmedzenú schopnosť pohybu. Pri presune používa podporné pomôcky (napr. barle, chodítko) a/ alebo invalidný vozík (mechanický alebo elektrický). Môže potrebovať asistenčnú pomoc druhej osoby.
- Študenta/ku s postihnutím horných končatín má obmedzené schopnosti písať a robiť si poznámky, narábať so študijnými materiálmi a s technológiami. Môže potrebovať asistenčnú pomoc druhej osoby.
- Študenta/ku s viacnásobným postihnutím má dva, resp. viac druhov zdravotného postihnutia, ktoré limitujú jeho schopnosť študovať v štandardnom režime, pretože ho obmedzujú v prijímaní, spracovávaní a odovzdávaní informácií a/alebo v samostatnom pohybe a orientácii.
Odporúčania pre prácu s telesne postihnutým študentstvom:
- Čas na oddych pri časovo limitovaných úlohách – pre študentstvo s telesným postihnutím môže byť vykonávanie aktivity najmä fyzického charakteru namáhavé a náročné. Rovnako aj časová tieseň prináša so sebou námahu, ktorú študentstvo s telesným postihnutím nemusí zvládnuť. Preto by najmä pri časovo náročných úlohách mal byť poskytnutý priestor na oddych.
- Záznamy z výučby pre študentstvo – záznam výučby by mal byť dostupný najmä študentstvu s telesným postihnutím, ktoré vynechalo výučbu. Telesné postihnutie môže zahŕňať aj problémy so zaznamenávaním si poznámok a záznam z výučby výrazne uľahčí participáciu na edukačnom procese.
- Asistent pri zaznamenávaní poznámok – osoba uľahčujúca úkony písomného charakteru by však nemala byť prítomná pri skúšaní
- Podpora pri problémoch pri organizovaní samoštúdia – študent/ka s telesným postihnutím sa spravidla sústreďuje na úkony spojené s úspešným absolvovaním štúdia po vedomostnej stránke. Z tohto dôvodu sa ako problematická môže javiť práca s časom a efektívne načasovanie plnenia rôznych úloh a realizácie rôznych aktivít. Učiteľ/ka by v danej situácii mohol študentstvo upozorniť na zostávajúci čas spracovania konkrétneho zadania, ako aj pripomenúť dôležité aktivity a udalosti spojené s vysokoškolským edukačným procesom.
- Vplyv užívania liekov – najčastejšie ide o lieky utlmujúce bolesť, ktoré môžu mať nepriaznivé dôsledky napr. na koncentráciu. O tejto skutočnosti by malo byť učiteľstvo informované.
- Miestnosť na výučbu a jej rozloženie – v prípade, ak učiteľ/ka vie o tom, že súčasťou výučby je aj študent/ka s telesným postihnutím, najčastejšie študentstvo, ktoré využíva invalidný vozík, tak by to malo byť zohľadnené pri požiadavkách do rozvrhu. Aj napriek tomu, že najviac miesta pre invalidný vozík je spravidla na začiatku miestnosti, tak voľba umiestnenia študentstva na invalidnom vozíku v miestnosti by mala byť na jeho/jej rozhodnutí.
- Problémy pri práci „v teréne“ – vysokoškolské učiteľstvo by malo zohľadňovať pri zadávaní práce v teréne aj rozsah telesného postihnutia, ktoré by znemožňovali študentovi alebo študentke realizovať telesne namáhavé aktivity.
Odporúčania pre realizáciu skúšania telesne postihnutého študentstva:
- predĺženie času pri ústnej/písomnej skúške,
- umožnenie prestávok na oddych počas skúšania,
- zadanie na písomnú skúšku v písomnej/upravenej podobe,
- vytvorenie bezpečného prostredia/bezbariérový prístup do skúšobnej miestnosti,
- pomoc asistenta pri písomnej/ ústnej skúške,
- možnosť robiť písomnú skúšku na počítači,
- možnosť individuálne vyskúšať študenta/ku bez prítomnosti ostatného študentstva v osobitnej miestnosti.
Minimálne nároky študentstva s telesným postihnutím podľa VYHLÁŠKY 458/2012 Z.z.
Priestorové nároky | Materiálne nároky | Nároky súvisiace so štúdiom | |
Študent s telesným postihnutím horných končatín
| – | Zhotovovanie kópií študijných textov | Individuálny harmonogram plnenia študijných povinností |
– | – | Podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení | |
Študent s telesným postihnutím dolných končatín | Uskutočňovanie výučby v bezbariérových priestoroch | – | Prednostný zápis na vybrané prednášky, cvičenia a skúšky |
Prednostné ubytovanie v bezbariérových priestoroch študentského domova za splnenia podmienok, ak miesto trvalého pobytu je od miesta štúdia viac ako 20 km. | – | Individuálny študijný plán | |
Vyhradené parkovacie miesto pre konkrétneho študenta pri bezbariérovom vstupe | – | Podpora pri zabezpečovaní študijnej literatúry, podkladov z prednášok a zadaní z cvičení |