Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Námestie J. Herdu 577/2
917 01 Trnava
+421 33 5565 221
Sekretariát
917 01 Trnava
Sekretariát
KEGA 004-UCM-4/2022
„Podpora zdravia a pohody študentov prostredníctvom inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni“
Anotácia projektu
Zámerom projektu bolo získať nové poznatky o kvalite života súvisiace so zdravím a pohody („well-being“) študentov, vrátane študentov so špecifickými potrebami v terciárnom vzdelávaní, najmä s ohľadom na inkluzívnu edukáciu a interakčný prístup vysokoškolských učiteľov. Inkluzívna univerzita (univerzita uplatňujúca inkluzívny prístup) by mala fungovať ako prístupná, otvorená a dostupná inštitúcia s kooperujúcimi učiteľmi, ktorí zdieľajú spoločnú víziu. Jedným z dôvodov, prečo by univerzity mali smerovať k inkluzívnemu vzdelávaniu je skutočnosť, že kvalitu života študentov so znevýhodnením výrazne ovplyvňuje aj kvalita ich edukačného prostredia (fyzikálneho aj psychosociálneho). Personálne zdroje, úroveň pripravenosti a pedagogická erudovanosť vysokoškolských učiteľov sú kľúčovými faktormi úspešnej inkluzívnej edukácie na terciárnom stupni. Pripravenosť vysokoškolských učiteľov na vzdelávanie diverzifikovaných skupín študentov a ich inkluzívny prístup patria medzi najdôležitejšie požiadavky. Rozhodujúce sú najmä interpersonálne zručnosti, empatia a flexibilita, ale na druhej strane aj úroveň pedagogických kompetencií. V kontexte zvyšovania kvality vysokoškolského vzdelávania je na vysokých školách v SR všeobecne kreovaná vízia vytvárania podmienok a možností inkluzívneho vzdelávania a súčasne v ňom obsiahnutá potreba psychologického, pedagogického a sociálneho poradenstva pre vysokoškolákov a zároveň potreba vytvorenia poradenstva, ktoré bude mať za úlohu poskytovať poradenské služby so zameraním na rôzne oblasti vysokoškolského štúdia a v konečnom dôsledku na zlepšenie uplatnenia sa na trhu práce. Predmetom riešenia projektu bolo študentské hodnotenie subjektívneho prežívania a kvality života súvisiacom so zdravím v kontexte terciárneho vzdelávania s cieľom skvalitnenia vysokoškolského vzdelávania pre študentov a podpory ich pohody, k čomu slúžila aj tvorba metodických podkladov pre rozvoj podpory pre vysokoškolských študentov s primárnym akcentom na študentov so špecifickými potrebami. K uvedenému je nevyhnutné zabezpečiť okrem inkluzívneho prístupu učiteľov na vysokej škole súčasne aj možnosti „open source“ (otvorené zdroje) metodických opôr pre prácu vysokoškolských učiteľov. V projekte bol realizovaný aplikovaný výskum, zameraný predovšetkým na kvalitu života súvisiacu so zdravím študentov, ich spokojnosť so životom a pohodu v kontexte terciárneho vzdelávania. Výsledky projektu priniesli nové prístupy a inovatívne poznatky z oblasti vysokoškolskej pedagogiky a boli postupne implementované do teórie a praxe vzdelávania študentov so špecifickými potrebami za účelom skvalitnenia vzdelávacieho prostredia, pripravenosti absolventov so špecifickými potrebami na pracovný trh, prepojenia teórie a praxe, pripravenosti vysokoškolských pedagógov na prácu so študentmi so znevýhodnením či špecifickou potrebou, a v neposlednom rade, za účelom zvýšenia kvality života súvisiaceho so zdravím študentov so špecifickými potrebami na vysokej škole.
Zameranie a opis projektu
Zámer projektu v sumáre rozvíja poznatky z oblasti vysokoškolskej pedagogiky a okrem praktického zamerania a plánovaných výstupov uplatniteľných v praxi vzdelávania na terciárnom stupni, prispel k realizácii aplikovaného výskumu v konkrétnych podmienkach riešiteľských inštitúcií. K zámerom projektu súčasne patrilo aj skvalitnenie inkluzívneho prístupu vo vysokoškolskom prostredí, podpora študentov a zvýšenie dostupnosti informácií, a v súlade s uvedeným, v záujme zefektívnenia výučby, podpory zdravia a pohody vo vysokoškolskom vzdelávaní a v súlade s rozširovaním digitálnych kompetencií na všetkých stupňoch vzdelávania bolo zámerom vytvorenie elektronických podporných a študijných materiálov na podporu inkluzívneho prístupu a implementácie prostriedkov IKT. Celkovo realizácia projektu prispela k čiastočnému splneniu štandardov pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na jednotlivých riešiteľských pracoviskách:
– študenti majú flexibilný prístup k podporným službám a administratívnym zdrojom, ktoré zodpovedajú ich rozmanitým potrebám a sú predpokladom ich napredovania v štúdiu a na ich osobný a kariérny rozvoj,
– vysoké školy majú vypracované podporné metodické materiály pre vysokoškolských učiteľov,
– riešenie projektu poskytlo pohľad na reálny stav skúmanej problematiky a umožnilo rozvoj a skvalitnenie vysokoškolského vzdelávania a vedeckých poznatkov v oblasti vysokoškolskej pedagogiky,
– projekt mal vo svojom dôsledku okrem vyššie uvedených zámerov, najmä edukačné zameranie s akcentom na rozvoj mäkkých zručností a pedagogických kompetencií vysokoškolských učiteľov.
Ciele projektu
Hlavným cieľom projektu bolo zhodnotiť kvalitu života súvisiacu so zdravím a pohodu („well-being“) študentov (označenie zahŕňa študentky aj študentov súčasne v zmysle rodovej rovnosti) na vysokej škole, najmä s ohľadom na prístup vysokoškolských učiteľov a navrhnúť metodiku inkluzívnej podpory študentov na vysokej škole.
Parciálne ciele:
Realizačné výstupy projektu
Riešiteľský kolektív UCM v Trnave:
Mariana Sirotová – zodpovedný riešiteľ projektu
Veronika Michvocíková – zástupca vedúceho projektu
Tímea Šeben Zaťková – spoluriešiteľ
David Ivanovič – spoluriešiteľ
Krzysztof Mariusz Rubacha – spoluriešiteľ
Riešiteľský kolektív spoluriešiteľského pracoviska DTI :
Silvia Barnová – zodpovedný riešiteľ projektu za spoluriešiteľské pracovisko
Dáša Porubčanová – spoluriešiteľ
Slávka Krásna – spoluriešiteľ