Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ŠTATISTIKA PRAKTICKY (NIELEN) V ZÁVEREČNÝCH PRÁCACH

Úvod

Na prvý pohľad sa môže zdať, že profesia psychológa nie je spojená s výskumom. Avšak každá teória a vedomosti, s ktorými v praxi pracuje, vzišli práve vedeckou cestou. Bez vedy máme len laické úsudky, ktorých platnosť nebola empiricky overená. Cieľom vedy je, ako uvádza Ferjenčík (2000), nielen vysvetliť izolované javy, ale i explanácia vzájomných súvislostí a príčinných vzťahov medzi javmi alebo v rámci triedy javov. Poznatky získané vedeckou cestou majú zovšeobecniteľnú povahu, sú empirické a objektívne.

Psychológia ako vedecká disciplína je špecifická predmetom svojho skúmania. Na rozdiel od tradičných (prírodných) vied, kde je predmet výskumu uchopiteľný, sa snaží skúmať tzv. hypotetické konštrukty, na ktorých existenciu len usudzujeme. Čo je to postoj, empatia, motivácia či extroverzia? A ak aj tieto pojmy popíšeme, často existuje niekoľko definícií. Nemožnosť uchopiť a merať priamo dané pojmy súvisí s chybovosťou merania, s ktorou sa následne výskumník musí vysporiadať. I preto je psychológia niekedy označovaná ako paveda. Zabezpečením a dodržaním pravidiel skúmania a použitím vhodných metód a postupov však vieme docieliť objektívnosť a empirickú platnosť zistení. Predkladaná učebnica slúži ako podklad k realizácii výskumných aktivít kvantitatívneho charakteru. Popisuje základné kroky výskumu a sústreďuje sa na podrobné vysvetlenie základných postupov štatistického spracovania dát, štandardne používaných v psychológii na úrovni záverečných prác. Praktickým spôsobom prezentuje postup pri zbere, vyhodnotení a interpretácií výskumne získaných údajov pre pedagógov a študentov z odboru psychológia a príbuzných odborov.

Aktuálne i staršie publikácie v slovenskom jazyku pojednávajúce o aplikácii štatistických postupov v behaviorálnych vedách (Lajčiaková, Tabačková, 2010; Almašiová, Kohútová, 2016, Sollár, Ritomský, 2002; Tomšík, 2017) sú zacielené na osvojenie si postupov využitia štatistických softvérov (IBM SPSS Statistics či MS Excel) na testovanie hypotéz v psychologickom, pedagogickom či sociálnom kvantitatívnom výskume. Tie z uvedených, ktoré sú určené psychológom sa odvážime hodnotiť už ako jemne zastarané (z r. 2002 a 2010), najmä vzhľadom na meniaci sa štatistický program, ktorého procedúry prezentujú (IBM SPSS Statistic), avšak aj vzhľadom na ich dostupnosť, praktickosť použitia pri výučbe. Potreba tvorby vysokoškolskej učebnice obsahovo zameranej na praktické zvládnutie princípov kvantitatívneho psychologického výskumu, jeho spracovania prostredníctvom štandardných štatistických analýz, ale najmä obsahujúcej špecifickú psychologickú interpretáciu, vyplynula z dlhodobej aktívnej pedagogickej praxe autoriek.

Aktuálna publikácia je nadčasová v tom zmysle, že cieľom ňou nadobudnutých vedomostí nie je mechanické zvládnutie príkazov v štatistickom programe, ale pochopenie princípov, dôvodov, zhodnotenie podmienok a rozhodnutie pre voľbu správnej štatistickej analýzy a interpretácie. Učebnica ponúka len heslovitý postup aplikácie procedúr v programe IBM SPSS Statistics, avšak študenti s jej pomocou zvládnu rovnaké procedúry i v iných štatistických softvéroch, či s pomocou online štatistických testov. Dôležité je, ab y sa študent zorientoval v dôležitých hodnotách množstva výsledkov a tie správne štatisticky a vecne interpretoval. Ďalšou špecifikáciou učebnice sú vzorové formy tabuliek a grafov vhodných na zobrazenie výsledkov konkrétnych testov a vzorové interpretácie výsledkov v prípade zamietnutia či prijatia nulovej hypotézy.

Vzhľadom na mnohoročnú pedagogickú skúsenosť autoriek je učebnica prispôsobená študentskému jazyku, dopĺňa edukačné postupy na hodinách základov štatistiky a nadväzujúcich disciplín (multivariačná štatistika, regresná a faktorová analýza, psychometrika atď.), upozorňuje na časté chyby a nepresnosti v chápaní postupov a ponúka ich riešenia.

Zámerom vysokoškolskej učebnice je prezentovať štatistiku v širšom kontexte, ktorý by študentom umožnil pochopiť samotné štatistické testy ako prostriedok a nie hlavný princíp (cieľ) v psychologickom výskume (v záverečnej práci).