Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Informácie o projekte

001UCM-2-1/2022

Inovácia a digitalizácia doplňujúceho pedagogického štúdia a rozširujúceho štúdia na FF UCM v Trnave

Tematická oblasť: 2022.1.

Téma 1: Podpora poskytovania a uskutočňovania doplňujúceho pedagogického štúdia alebo rozširujúceho štúdia

Identifikátor: 20220816131519110

Aktivita:

Podporovať aktivity v doplňujúcom pedagogickom vzdelávaní a rozširujúcom vzdelávaní študentov a absolventov univerzity a rozširovať tak možnosti ich uplatnenia.

Súčasný stav pred riešením projektu:

Filozofická fakulta UCM v Trnave realizuje kvalifikačné vzdelávanie podľa Zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a na základe Rozhodnutia rektora Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave č. 1/2019 v kategóriách:

  • doplňujúce pedagogické štúdium (DPŠ),
  • rozširujúce štúdium (RŠ).

DPŠ a RŠ zastrešujú jednotlivé katedry FF UCM. DPŠ a RŠ zabezpečuje Katedra pedagogiky FF UCM v spolupráci s Katedrou psychológie FF UCM. Na zabezpečovaní štúdia participujú aj ďalšie katedry podľa jednotlivých realizovaných aprobácií (Katedra slovenského jazyka a literatúry, Katedra filozofie a aplikovanej filozofie, Katedra historických vied a stredoeurópskych štúdií, Katedra rusistiky, Katedra germanistiky, Katedra anglistiky a amerikanistiky, Oddelenie francúzskeho jazyka a literatúry Katedry pedagogiky FF UCM). V súčasnosti na UCM v Trnave prebieha proces zosúlaďovania študijných programov (ŠP) s novými štandardmi SAAVŠ. V rámci toho procesu sa existujúce ŠP posudzujú z pozície študentov, absolventov a zamestnávateľov. Na základe podnetov z týchto skupín posudzovateľov sa ŠP upravujú, aby efektívnejšie zohľadňovali potreby praxe. Edukačný proces sa realizuje prezenčne vo výučbových miestnostiach FF UCM a špecializovaných učebniach, najmä v pedagogickom a psychologickom laboratóriu. Pedagogické laboratórium je kapacitne v súčasnosti zariadené pre 15 študentov s didaktickou technikou potrebnou pre kvalitnú realizáciu edukačného procesu (interaktívna tabuľa, 15 tabletov, dataprojektor a klasické školské sedenie). Pri štúdiu majú študenti okrem knižničných publikačných jednotiek katedrových knižníc k dispozícii edukačné materiály spracované v rámci niektorých vyučovacích predmetov. Počas pandémie bolo DPŠ a RŠ realizované v online priestore prostredníctvom webovej platformy Ms Teams a Moodle. Vzhľadom k nedostatkom finančných prostriedkov sa propagácia DPŠ a RŠ realizuje iba prostredníctvom webovej stránky a jednorazovej inzercie na sociálnej sieti Facebook.

Cieľový stav po realizácii projektu:

Cieľom FF UCM v Trnave je i naďalej realizovať kvalifikačné vzdelávanie v kategóriách:

  • doplňujúce pedagogické štúdium (DPŠ),
  • rozširujúce štúdium (RŠ).

Proces zosúlaďovania študijných programov (ŠP) s novými štandardmi SAAVŠ, ktorý sa  v súčasnosti na UCM v Trnave realizuje, umožní implementovať podnety študentov, absolventov a zamestnávateľov aj do realizácie DPŠ a RŠ. Po ukončení procesu zosúlaďovania ŠP a získaní vnútornej univerzitnej akreditácie sa budú inovovať aj študijné plány v rámci poskytovaného kvalifikačného vzdelávania. Podnety budú zapracované aj do samotnej realizácie edukačného procesu, aby sa efektívnejšie zohľadňovali potreby praxe.

Pedagogické laboratórium je potrebné vzhľadom k väčšiemu počtu študentov v kvalifikačnom vzdelávaní (v súčasnosti DPŠ 101 a RŠ 82) kapacitne rozšíriť. Súčasné usporiadanie klasického školského sedenia je potrebné zmeniť. Účastníci kvalifikačného vzdelávania, rovnako ako denní študenti, očakávajú aktívne výučbové prostredie, ktoré umožňuje interaktívnu edukáciu. Preto je potrebné vybaviť pedagogické laboratórium mobilnými školskými stoličkami, ktoré umožňujú jednak pohodlie, ale ponúkajú aj úložný priestor a promptnú zmenu zoskupovania študentov pri skupinovej práci alebo pri využívaní interaktívnych metód. Cieľom je zvýšiť kapacitu z 15 na 25 študentov, čo predpokladá aj doplnenie tabletov pre prácu s interaktívnou tabuľou a doplniť knižnicu pre existujúce i novovytvorené edukačné materiály.

Počas pandémie bolo DPŠ a RŠ realizované v online priestore prostredníctvom webovej platformy Microsoft Teams a Moodle. Vzhľadom na predpoklad, že by sa opätovne mohla situácia zhoršiť a realizácia DPŠ a RŠ by prešla do online priestoru, je cieľom FF UCM vytvoriť databázu elektronických interaktívnych edukačných materiálov, ktoré by umožnili účastníkom kvalifikačného vzdelávania efektívnu samostatnú prácu s okamžitou spätnou väzbou. V neposlednom rade je cieľom zvýšenie propagácie DPŠ a RŠ v rôznych typoch médií.

Aktivity projektu:

  1. Vytvorenie, implementácia inovovaných študijných plánov do edukačného procesu a jeho realizácia v DPŠ a RŠ

Na vytvorení inovovaných študijných plánov sa podieľali všetci riešitelia uvedení v riešiteľskom kolektíve. Výučbu jednotlivých predmetov realizovali pracovníci jednotlivých katedier FF UCM podľa aprobácií v RŠ a odbornosti v DPŠ.

  1. Modernizácia pedagogického laboratória

V rámci aktivity č. 2 sa vykonávali doplňujúce činnosti, keďže išlo iba o modernizáciu existujúceho laboratória. V rámci tejto aktivity sa zrealizovalo obstarávanie a zakúpenie mobilných školských stoličiek, tabletov a knižnice. Činnosti v rámci tejto aktivity realizovala finančná manažérka a zodpovedná riešiteľka projektu.

  1. Vytvorenie a digitalizácia edukačných materiálov pre študentov DPŠ a RŠ

V aktivite č. 3 sa realizovali dva algoritmy činností vzhľadom na cieľ, ktorým bolo spracovanie a digitalizácia edukačných materiálov.

V prvom algoritme sa spracovali nové edukačné materiály učiteľmi participujúcimi na výučbe v DPŠ a RŠ. Edukačné materiály predstavovali printové vysokoškolské učebnice.

Druhý algoritmus predstavoval digitalizáciu vybraných edukačných materiálov do podoby elektronických interaktívnych učebníc.

  1. Propagácia DPŠ a RŠ štúdia v médiách

Aktivitu č. 4 realizoval manažér publicity spoločne s administratívnymi pracovníčkami a finančnou manažérkou. Manažér publicity zrealizoval výber optimálnych médií pre zverejnenie informácií o realizácii DPŠ a RŠ, spracoval texty pre médiá na základe podkladov od administratívnych pracovníčok, zabezpečil jazykovú korektúru textov a v spolupráci s finančnou manažérkou zabezpečil ich zverejnenie.

Riešiteľský kolektív:

Mariana Sirotová – zodpovedný riešiteľ projektu, organizačný garant DPŠ a lektor

Veronika Michvocíková – lektor a metodik DPŠ

Tímea Šeben Zaťková – lektor a metodik DPŠ

David Ivanovič – lektor a metodik DPŠ

Krzysztof Mariusz Rubacha – lektor a metodik DPŠ

Peter Žiak  – organizačný garant RŠ a lektor v aprobácii francúzsky jazyk a literatúra

Zdenka Kumorová – organizačný garant RŠ a lektor v aprobácii slovenský jazyk a literatúra

Jana Tomašovičová – organizačný garant RŠ a lektor v aprobácii výchova k občianstvu

Marianna Figedyová – organizačný garant RŠ a lektor v aprobácii ruský jazyk a literatúra

Ivana Dendys – organizačný garant a RŠ a lektor v aprobácii história

Zora Široká – organizačný garant RŠ a lektor v aprobácii anglický jazyk a literatúra

Simona Fraštíková – organizačný garant RŠ a lektor v aprobácii nemecký jazyk a literatúra

Barbora Vyskočová – finančný manažér

Miroslava Ožvaldová – administratívny pracovník

Beata Veiglová – administratívny pracovník

Lukáš Kurajda – manažér publicity

Výsledok riešenia projektu:

Realizáciou aktivít projektu sa vytvorili predpoklady pre kvalitný priebeh kvalifikačného vzdelávania na FF UCM v Trnave. Modernizáciou pedagogického laboratória sa vytvorili optimálne pracovné podmienky, ktoré umožňujú realizáciu interaktívnej výučby v rámci jednotlivých predmetov v DPŠ a RŠ. Novovytvorené edukačné materiály slúžia aj ďalším účastníkom kvalifikačného vzdelávania v nových kurzoch DPŠ a RŠ. Digitalizácia edukačných materiálov umožňuje skvalitnenie samostatnej práce účastníkov kvalifikačného vzdelávania v ich domácom prostredí. Digitalizované edukačné materiály sú interaktívnymi elektronickými učebnicami, ktoré umožňujú účastníkom vzdelávania aj spätnú väzbu o naštudovanej problematike prostredníctvom úloh s vyznačením správnych odpovedí. Inovované študijné plány reflektujú potreby edukačnej praxe a účastníci vzdelávania v DPŠ a RŠ sú ako učitelia optimálnejšie pripravovaní na výkon svojej profesie.