Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

PROBLEMATIZOVANIE EDUKAČNEJ REALITY.
PRAKTICKÁ METODOLÓGIA

Operacionalizácia premenných

Pojem a typy ukazovateľov

Keď už vykonáme konceptualizáciu a problematizáciu, musíme sa postarať o preklad našich premenných z jazyka teórie do jazyka praxe, pretože práve tam sa nachádzajú empirické údaje, ktoré vo výskume musíme zhromaždiť. Jazyk teórie je jazykom konštruktov, ktorých významy sú zahrnuté v definícii. Keďže väčšina z týchto konštruktov bola predmetom záujmu mnohých teórií, bolo vytvorených už veľa ich definícií. Existuje napríklad niekoľko veľkých teórií motivácie, ak nerátame malé, slabo vypracované teórie. Ich designáty často spája len názov. Preto je teoretický jazyk obmedzený na presne definované kategórie významov, ktorých vzťah s edukačnou realitou nie je zreteľný a jednoznačný. Po druhé, teoretický jazyk je abstraktný, vzdialený od každodenných skúseností skúmaných objektov. Z tohto dôvodu nie je možné sa opýtať skúmaných, či používajú správanie zaliečania sa v situácii služobnej podriadenosti. Je potrebné namiesto toho definíciu ingraciácie (tzv. zaliečanie sa, zavďačovanie sa) preložiť do jazyka skúseností skúmaných. A postup premeny teoretických významov premenných na významy prítomné v každodennom živote skúmaných sa nazýva operacionalizácia. Po tretie, väčšina premenných, ktoré odzrkadľujú edukačné fakty, sú nepozorovateľné, nie je možné ich zaregistrovať priamym zmyslovým pozorovaním. Napríklad ingraciácia definovaná ako manipulatívne správanie, ktorého cieľom je zvýšenie vlastnej atraktivity v očiach partnerov interakcie a zvýšenie hodnoty samotného partnera s cieľom dosiahnuť výhody, je priamo nepozorovateľná premenná. Neexistuje v zmysle substanciálnom. V takýchto prípadoch sa objavuje druhá tvár operacionalizácie, ktorú možno chápať ako výber pozorovateľných ukazovateľov k nepozorovateľným premenným. Podobný jav poznáme z vlastnej skúsenosti. Pravdovravnosť je nepozorovateľná vlastnosť, ale môžeme nájsť také javy, ktorých pozorovanie nám umožní posúdiť, či náš partner je pravdovravný. V metodológii vedeckých výskumov sa takéto javy nazývajú ukazovatele.

Ukazovateľom premennej nepozorovateľnej N je taká pozorovateľná premenná Z, po ktorej vzniku môžeme s pravdepodobnosťou väčšou ako je priemer, alebo spôsobom, ktorý je bez výnimky – potvrdiť, že nastal jav N (pozri Nowak 2006).

Toto je kľúčová definícia tejto kapitoly. Vykonajme jej analýzu použitím príkladu ukazovateľa teploty vzduchu. Našou úlohou bude nájsť odpoveď na otázku, či vonku mimo budovy, v ktorej sa nachádzame, je kladná alebo záporná teplota. Budeme to musieť urobiť pozorovaním prostredia z okna, v miestnosti so stálou teplotou 20 stupňov. Podľa našej definície je teplota vzduchu jav nepozorovateľný N. Ak chceme odpovedať na otázku, musíme pozorovať jav Z. Tento jav však musí spĺňať dve podmienky: jeho vzťah k teplote musí byť bez akejkoľvek výnimky a založený na pravdepodobnosti väčšej ako je priemer. Bezvýnimočnosť znamená, že ak daný jav spozorujeme, potom sa v zásade podľa zákona objaví určitá teplota. Hľadajme, či tým javom môže byť oblečenie okoloidúcich, napr. nosenie čiapky a rukavíc. Nie, pretože ľudia rôzne reagujú na teplotu vzduchu.

 

Alebo tým javom môže byť stav skupenstva vody v kalužiach? Áno, pretože podľa definície prevzatej z chémie teplota zamŕzania krištáľovo čistej vody je nula stupňov. V kaluži nie je krištáľovo čistá voda, takže na jej zamrznutie je potrebná záporná teplota. Preto na základe tejto definície (vedeckého zákona) môžeme povedať, že ak je voda v pevnom stave, teplota musí mať zápornú hodnotu. Táto analýza spĺňa podmienku bezvýnimočnosti. Čo v tejto situácii znamená podmienka pravdepodobnosti väčšej, ako je priemer? V štatistickom zmysle je to pravdepodobnosť 50%. Ona zabezpečuje náhodné situácie, ktoré aj keď nespochybňujú podmienku bezvýnimočnosti, zohľadňujú napríklad moment zotrvačnosti teploty, alebo aj nepredvídateľnú prítomnosť cudzích kvapalín v kaluži, ktoré bránia jej zamrznutiu. Použil som príklad z chémie, a to nebola náhoda. V spoločenských vedách nemáme také vedecké zákony ako v prírodných vedách. Možno len s výnimkou fyziologických javov vyskytujúcich sa v psychológii. V edukačnej realite také nenájdeme, pokiaľ nemeriame prírodné premenné. Preto v definícii medzi dvoma podmienkami je spojka „alebo” namiesto „a”.

Skúsme vybrať ukazovatele k najjednoduchším premenným vyskytujúcich sa vo výskumoch o edukácii. Urobíme to v tabuľke 2.

Tabuľka 2. Nepozorovateľné premenné a ich ukazovatele

zdroj: vlastné analýzy

 

Je potrebné poznamenať, že ukazovatele v tejto tabuľke sú niečím, čo môžeme vidieť. Sú teda dostupné prostredníctvom zmyslov, a v tomto zmysle sú pozorovateľnými premennými. Možno dokonca povedať, že operacionalizácia je konštruovanie operácií, ktoré musí vykonať výskumník a skúmané osoby, aby sa mohlo uskutočniť meranie premennej. Už skôr som písal o agresívnom správaní detí. V tomto prípade je potrebné ukázať prechod od konceptualizácie k operacionalizácii. Agresívne správanie, to sú pozorovateľné fyzické alebo verbálne prejavy (činnosti) vyvolávajúce pozorovateľnú reakciu nespokojnosti adresáta. To je naša definícia premennej. Nie je ešte operacionalizovaná, pretože nebola priradená k správaniu detí, ktoré budú skúmané, nie sú naplánované operácie, ktoré musí vykonať výskumník, aby zaregistroval premennú, a neboli pre ňu vypracované ukazovatele. V tomto prípade by sa mala operacionalizácia skladať z týchto troch prvkov. Po prvé, je možné predpokladať, že správanie detí bude výskumník pozorovať v situácii skupinovej hry, ktorá je typická pre ich predškolské aktivity. Môžete sa tiež snažiť maximalizovať pravdepodobnosť výskytu agresívneho správania tým, že znížite počet atraktívnych hračiek. Po druhé, je potrebné predpokladať, že výskumníci budú uskutočňovať pozorovanie správania detí v určitých časových jednotkách, pridelených každému dieťaťu náhodne. Na jedného výskumníka pripadnú tri deti, ktoré bude pozorovať v troch náhodných 5-minútových sekvenciách. Výskumník bude zaznamenávať počet prejavov agresie na špeciálnom hárku. Po tretie, je potrebné pripraviť zoznam ukazovateľov agresívnych prvkov správania, založených na teoretickej definícii premennej. Jednou z možností je rozhovor s učiteľmi materskej školy, v ktorom sa ukážu najčastejšie sa vyskytujúce prejavy agresie, ako napr.: ťahá za vlasy, kope, hryzie, kričí, bije, sáče ostatné deti a zhadzuje predmety, hádže hračky do ostatných detí, atď. Takto určené ukazovatele sa budú nachádzať na špeciálnom pozorovacom hárku v prvom stĺpci, vedľa ktorého bude miesto na zaznačenie frekvencie výskytu týchto ukazovateľov. Avšak výskumník pri postupovaní podľa definície bude musieť pozorovať aj reakciu objektu agresívneho správania, aby rozhodol, či ukazovateľ koreluje s uvedeným javom. Výskumníci musia určiť, aké kritéria budú používať pri prijímaní týchto rozhodnutí. Všetci výskumníci budú používať rovnaký hárok. Ukazovatele budú vo forme čísel, ktoré sú súčtom zaznamenaných prejavov agresie. V poslednej etape výberu ukazovateľov je potrebné skontrolovať, či sú presné, a teda, či bude splnená aspoň jedna z podmienok, ktoré sa nachádzajú v definícii ukazovateľa. Za týmto účelom možno použiť „postup kompetentných sudcov”, ktorými budú iní výskumníci špecialisti a učitelia materských škôl, ktorí nie sú spojení s projektom. Ich úlohou bude odpovedať na otázky týkajúce sa vytvárania vzťahu medzi jednotlivými ukazovateľmi a uvedeným javom. Pre každý ukazovateľ sa vypočíta koeficient zhody sudcov.

 

Ak boli zhodní vo svojich názoroch, a tie názory boli pre ukazovateľ pozitívne, jeho presnosť bola verifikovaná.

Až teraz bola teoretická definícia operacionalizovaná. Poznáme už totiž všetky postupy, ktoré sú nevyhnutné na registrovanie premennej. Pozrime sa teraz, ako prebieha operacionalizácia druhej premennej z tohto výskumu, teda vzťahu dospelých k agresii. Táto premenná bola definovaná ako reakcia na agresiu oznámená dieťaťu. Aby sme mohli realizovať operacionalizáciu tejto premennej, je potrebné naplánovať činnosti výskumníka, spôsob oznamovania reakcie rodičov dieťaťu, aktivitu rodičov a detí. Ukazovateľom tejto premennej budú informácie, ktoré deti dostanú od svojich rodičov počas spoločného sledovania športových prenosov v džude (agresívne správanie). Časť rodičov sa pozitívne vyjadrí o agresii na televíznej obrazovke a bude sledovať spolu s deťmi prenos až do konca, a časť sa vyjadrí negatívne a preruší sledovanie v polovici. Rodičia budú spolupracovať s experimentátorom. Deti budú zaradené do rovnako početných skupín, vzhľadom k tomu, akú reakciu im ukázali rodičia. Každá skupina detí bude príslušne označená pred začatím hry v druhej časti výskumu.

Všimnime si, že spoločnou vlastnosťou týchto operacionalizácií bolo umiestňovanie ukazovateľov v správaní skúmaných osôb. To je jeden z troch spôsobov operacionalizácie premenných z hľadiska miesta ukazovateľa. O takomto ukazovateli sa hovorí, že je empirický, teda môže byť priamo pozorovaný. Prejdime teraz k operacionalizácii inteligencie. Definovali sme ju ako to, čo meria test Wechslera. Tento test je špeciálne vypracovaný prostredníctvom súboru úloh, založených na teórii inteligencie. Nie je pre nás teraz dôležité, ako samotný Wechsler definuje inteligenciu, pretože naša definícia sa vzťahuje na test. Hárok testu je však operacionalizáciou jeho definície. Naproti tomu naša operacionalizácia sa redukuje na vykonanie výskumu v rovnakých podmienkach pre všetkých. Ukazovatele inteligencie budú uvedené vo forme kvocientu a nachádzajú sa v nasledujúcej tabuľke.

Tabuľka 1. Ukazovatele inteligencie vo forme kvocientu

NÁZOV (STUPEŇ) INTELIGENČNÝ KVOCIENT ukazovateľ KLINICKÁ DEFINÍCIA
Vývoj veľmi vysoký
Nad 146
Správny duševný vývoj
Vývoj vysoký
145 – 131
Vývoj nadpriemerný
130-115
Vývoj priemerný
115-85
Vývoj nižší ako je priemer (dolná hranica normy)
84-70
Hraničná norma
Ľahký stupeň mentálnej retardácie
69-55
Ľahšia zaostalosť
Stredný stupeň mentálnej retardácie
54-40
Hlbšia zaostalosť
Ťažký stupeň mentálnej retardácie
39-25
Hlboký stupeň mentálnej retardácie
24-0

Problém presnosti týchto ukazovateľov bol vyriešený autorom testu. My sa pred výskumom musíme uistiť, či je tento test stále aktuálny, t.j. či sa jeho psychometrické vlastnosti nezmenili. Uvedená operacionalizácia umiestňuje ukazovatele v teste typu papier ceruzka. Iné operacionalizácie tohto druhu môžu umiestňovať ukazovatele v dotazníkových anketách, na výkresoch vykonávaných skúmanými, na škálach postojov. V takýchto prípadoch hovoríme, že sú to ukazovatele definičné, teda také, v ktorých označovaný jav (čiže indicatum), je uvedený v definícii premennej. Skutočne tak bolo v diskutovanom príklade: v definícii sa nachádzala informácia o umiestnení ukazovateľov. Podobná operacionalizácia sa uskutočňuje v súvislosti so známou premennou: sociometrická poloha, ktorá je definovaná ako počet volieb v sociometrickom teste. Hotový sociometrický test však nemáme. Je známy len všeobecný princíp jeho vytvorenia. Skúmaným osobám treba položiť otázku, ktorou operacionalizujeme ich vzťah sympatie antipatie k druhým. Ukazovateľom tohto vzťahu bude ochota byť s danou osobou, a to výberom spomedzi iných osôb, vyjadrená formou napísania mena tejto osoby. Napríklad položte testovaným túto otázku: Celá trieda ide na autobusový výlet do Talianska. Veľa hodín strávime v autobuse. Každé dieťa si môže vybrať, vedľa koho by chcelo sedieť počas celej cesty. Napíš meno dieťaťa, ktoré si vyberáš. Štruktúra sociometrického testu je založená na vysokej pravdepodobnosti, že existuje silný vzťah medzi realizovaným výberom a vnímanou atraktivitou vybranej osoby. Ukazovateľ je vytvorený podaním počtu volieb (v súlade s definíciou), ktorý dostala každá testovaná osoba.

Doteraz sme sa zaoberali operacionalizáciou kvantitatívnych premenných, objektívnych rozmerov, ktoré sa vyskytujú vo výskumoch  edukačnej  reality.  Teraz  sa  budeme  zaoberať prípadmi operacionalizácie kvalitatívnych premenných, ktoré sa nachádzajú v subjektívnej realite. Ide o odlišný postup, pretože k operacionalizácii nedochádza pred etapou zhromažďovania údajov. Výskumníci sa nevyzbrojujú nástrojmi vytvorenými „za stolom”, ale pracujú na operacionalizácii počas zhromažďovania údajov. Vyplýva to z konceptualizácie, ktorá nespočíva v presnom definovaní premenných, ale v určení ich všeobecných teoretických rámcov. Edukačná realita, ktorú skúmame, prebieha spontánne a výskumníci môžu do nej len nazrieť, alebo sa začleniť bez predchádzajúcich nastavení a príprav. Odhaľujú totiž individuálne, originálne obrazy edukačnej praxe. Začnime prípadom nahliadnutia do sveta edukácie. Môže ním byť napríklad reklama, prostredníctvom ktorej sa jej tvorcovia snažia niečo povedať príjemcom. Niektoré z týchto prenosov majú vzdelávací charakter, pretože buď predstavujú intervenciu do vývoja príjemcov, alebo na nich pôsobia cez mechanizmy učenia, sugescie, atď. Náš výskum vysvetľuje, aké obrazy ženskosti môžeme stretnúť v reklame. Tieto obrazy predstavujú vzory správania, oblečenie pre ženy a dievčatá, takže v tomto zmysle sa problém týka sveta edukácie. Po prehľadaní niekoľko stoviek reklám, v ktorých sú ženy, boli vybraté tri na reprezentovanie celku. Máme teda prvú reklamu – billboard. V prírodnej scenérii, na pozadí hôr, rieky, lesu, stojí terénne auto s otvoreným kufrom. Môžeme v ňom vidieť veľký neporiadok. V popredí sú plechovky piva (je to reklama piva). Vedľa ležia horolezecké topánky, veľká debna, kladivo, sekera, tenisová raketa, elektrická píla a zrolovaný koberec, z ktorého vyčnieva zakrvavená, bezvládne ležiaca ženská ruka. Viditeľný je tiež nápis, ktorý hovorí, že aj za takýchto okolností je pivo dobré. Druhá reklama ukazuje šťastnú rodinu s mamou, otcom a dvoma pobehujúcimi deťmi. Mama upratuje v kuchyni, deti sa hrajú, a spolu s nimi ocko. Všetci traja pribehnú k mamičke, ktorá pripravila pre nich vynikajúci puding. Tretia reklama v poradí je vlastne veľký plagát, na ktorom je fotografia ženy ležiacej na boku z roztiahnutými stehnami, oblečená v erotickej bielizni, ktorá však nezakrýva celkom jej prsia a vagínu. Pristúpením k preskúmavaniu týchto reklám vieme len, že v nich hľadáme ženy a zisťujeme, či v nich umiestnený obsah môže byť ukazovateľom prenášaného obrazu ženskosti. V prvej reklame vidíme ukazovatele mužského sveta: dobrodružstvo (hory, voda, les, terénne auto), predmety typicky mužské: kladivo, sekera, elektrická píla na rezanie dreva, atď. Ak sa pozrieme na koberec a z neho vyčnievajúcu ženskú ruku, domnievame sa, že je v ňom mŕtve telo ženy, zavraždenej pravdepodobne jedným z ukázaných nástrojov. Teraz rozmýšľame o tomto ukazovateli, aký obraz ženskosti môže mať táto reklama. Zameriavame sa na obraz ženy ako obete, predmetu mužských, hrôzostrašných hier. Aby sme mohli verifikovať takéto ukazovatele, môžeme požiadať odborníkov na kultúrne obrazy ženskosti, ako sa oni pozerajú na takto vnímané ukazovatele. Verifikácia ukáže, či existuje vzťah medzi uvedeným javom, teda obrazom ženy ako obete, a ukazovateľom, ktorým je mŕtve telo ženy za opísaných okolností. V skutočnosti je možné inak operacionalizovať premenné uvedené v tejto reklame. Druhá reklama tiež obsahuje obraz ženy. Na čo teda poukazujú zaregistrované premenné? Hrdinovia vykonávajú dva druhy aktivít: deti a muž sa bezstarostne hrajú, žena v tom čase upratuje, teda pracuje. Kto sa o koho stará? Žena sa vytrhne od práce a dáva svojim chlapcom niečo sladké (taký je text rozprávača). Môžeme si všimnúť, že v tejto reklame sú ukazovatele úloh, ktoré plnia rodičia. Otec v úlohe dieťaťa, a mama v úlohe slúžky, pretože pracuje a podáva ostatným členom rodiny niečo na jedenie. Výsledok tohto výberu ukazovateľov je potrebné analogicky k predchádzajúcej situácii verifikovať. A tretia reklama zobrazuje ženu ako sexuálny objekt. Jej oblečenie, pózy a aktivitu možno považovať za ukazovatele erotickej pripravenosti, ktorá spočíva v pokušení (pohľad priamo do očí pozorovateľa) a čakaní. Znovu je potrebné verifikovať takýto výber ukazovateľov. Poďme sa teraz pozrieť na postup operacionalizácie. Máme dočinenia so sekundárnymi zdrojmi, teda objektmi, ktoré neboli vytvorené na ciele našich výskumov, ale len „sekundárne” využité výskumníkmi. Takýchto zdrojov je nekonečné množstvo. Sú to knihy, časopisy, filmy, budovy, umelecké diela, školské učebnice, usporiadanie priestoru, atď. Vo všetkých z nich možno nájsť ukazovatele edukačných a kultúrnych odkazov. V takýchto prípadoch sa operacionalizácia vzťahuje k inferenčným ukazovateľom, v ktorých uvedený jav treba vyvodiť nepriamo z nejakých objektov, situácií, ktoré nesúvisia s výskumom. Inferovať znamená vlastne odvodzovať, robiť závery. Ide o najdlhšiu a najkomplikovanejšiu, a zároveň najmenej istú cestu výberu ukazovateľov. Vzťah medzi uvedeným javom a ukazovateľom, ktorý som uviedol, môže byť v každom prípade spochybnený. Je hypotetický, neistý. Takáto operacionalizácia vyžaduje osobitnú presnosť na logickej úrovni a veľkú intelektuálnu disciplínu tak, aby sa nevychádzalo príliš ďaleko mimo skúmanú oblasť.

Druhý príklad operacionalizácie kvalitatívnej premennej sa bude týkať výskumov, ktoré vedú k objasneniu kultúrneho mechanizmu fungovania školy založenej na spoločenskej zmluve. Výskumníci sa musia v tomto prípade začleniť do života školy. Môžu tam ísť ako praktikanti, učitelia na výmennú návštevu, a týmto spôsobom by sa mohli ľahko adaptovať a získať pohľad do každodenného života. Nemajú vopred pripravené ukazovatele, hoci sú v úlohe pozorovateľov. Jeden z nich si všimne, že väčšina žiakov je zapojená do nejakých činností, ktoré nemajú priamu súvislosť s vyučovacím procesom. Niektorí z nich práve organizujú skupinu, ktorá pôjde na pouličnú manifestáciu. Ďalší pracujú v komisii, ktorej úlohou je príprava školského systému hodnotenia, a ktorý bude musieť byť v neskorších fázach schválený celým školským spoločenstvom. Je tu tiež skupina dievčat, ktorá sa zaoberá organizovaním súťaží historických znalostí pre rodičov. Spolupracujú s učiteľmi histórie. Okrem týchto žiackych aktivít pracujú tiež učitelia v skupine podpory pre svojich kolegov a kolegyne, ktorí odišli do dôchodku a nedokážu sa vyrovnať s novou situáciou. Učitelia telesnej výchovy zas vedú cvičenia jogy pre celé spoločenstvo školy. V škole môžeme tiež stretnúť rodičov, ktorí sa zúčastňujú tanečných kurzov organizovaných učiteľmi hudby. Na začiatku sa naši výskumníci nemohli zorientovať v tomto svete. Ale po určitej dobe si všimli, že to, čo spája týchto „aktivistov”, je potreba mať vplyv na udalosti, pocit vedenia. Nie všetci výskumníci súhlasili s takou konceptualizáciou tejto situácie. Ale keď sa im podarilo získať takú premennú, začali hľadať jej ukazovatele. Rozhodli sa začleniť do niektorých z týchto skupín. V skupine, ktorá pripravuje systém hodnotenia, pracovali žiaci. Povedali, že teraz sú sami, svoje nápady odsúhlasujú s kamarátmi a kamarátkami, ale v ďalšom týždni podobnú prácu začnú aj učitelia. Žiaci premýšľali, ako treba riešiť hodnotenia za rôzne aktivity. Napríklad, či hodnotenie školskej úlohy zodpovedá hodnoteniu domácej úlohy, a či tá je ekvivalentná hodnoteniu za referát. Konzultovali to vo svojej skupine a chceli mať v priebehu niekoľkých dní už prekonzultovaný projekt s ostatnými žiakmi. Rozhodli sa totiž, že predbehnú učiteľov, a keď oni začnú svoju prácu, hneď im ukážu svoj nápad. Chceli im v skutočnosti navrhnúť výhodné riešenie pre seba. Naši výskumníci zistili, že je to vlastne ukazovateľ potreby mať vplyv na udalosti, kontrolovať situáciu. Svedčilo to o silnom zaangažovaní žiakov do tohto projektu a obava, že učitelia môžu vymyslieť niečo menej priaznivé pre nich. V ostatných skupinách boli tiež nájdené ukazovatele pre túto premennú. Napríklad rodičia zúčastňujúci sa v súťaži historických znalostí chceli týmto spôsobom motivovať svoje deti, aby sa učili tento predmet. Bola to teda aktivita, ktorá bola uznaná za ukazovateľ pocitu vedenia, potreby vplývať na priebeh udalostí. Podobne v skupine žiakov organizujúcich manifestáciu sa nachádzali osoby, ktoré nechceli pasívne čakať, kým mestský úrad rozhodne, že nebude pokračovať v budovaní cyklistických trás. Počítali s tým, že obsah na ich transparentoch bude mať vplyv na zmenu rozhodnutia mestských orgánov. Takéto správanie bolo tiež uznané za ukazovateľ túžby mať vplyv na udalosti. Po ukončení pozorovania v škole výskumníci vykonali verifikáciu týchto ukazovateľov. Urobili to tak, že zorganizovali skupinové interview s učiteľmi, žiakmi a rodičmi. V obsahu diskusií, ktoré viedli skúmané osoby, trikrát identifikovali ukazovatele pocitu vedenia, potreby vplývať na priebeh udalostí, hoci zároveň pochopili, že táto premenná nebola ani hlavným, ani jediným motívom vysvetľujúcim fungovanie tejto školskej kultúry. Takže to bola neúplná verifikácia.

Vo vyššie uvedenom príklade boli preskúmané inferenčné ukazovatele, práve preto bol proces ich verifikovania tak ťažký, a zároveň nie príliš úspešný. Je potrebné poznamenať, že ukazovatele boli nachádzané ani nie tak priamo v správaní skúmaných osôb, ako v ich individuálnych opisoch tohto správania, zhromaždených počas rozhovorov a vyjadrení, teda vo výtvoroch, ktoré by sa mali považovať za sekundárne zdroje. Pozorovaný život v škole nebol aktivizovaný na potreby výskumu, ale prebiehal spontánne, a skúmaní sa len k nemu pripojili. Takto operacionalizované premenné sú neinvazívne, nevytvárajú novú realitu a nezasahujú do každodenného života skúmaného spoločenstva. Práve vďaka tomu môžeme poznať individuálny obraz edukačnej praxe.

Z uskutočnenej analýzy možno vybrať najdôležitejšie otázky. Po prvé, rozlíšili sme tri druhy ukazovateľov: empirické, definičné a inferenčné. Ich definície sme už spoznali. Niekedy sa tieto ukazovatele vyskytujú v zmiešaných formách, to znamená, že počet ich typov sa zvyšuje na sedem. Po druhé, výskumníci ukázali miesta, kde sa ukazovatele nachádzajú: správanie skúmaných osôb, testy a dotazníky, sekundárne zdroje a vyjadrenia skúmaných osôb. Aký je vzťah medzi typmi ukazovateľov a miestami ich umiestnenia ukazuje tabuľka 4.

zdroj: vlastné analýzy

Priradenie vo vyššie uvedenej tabuľke nie je striktné v tom zmysle, že sa môžu vyskytnúť premiestnenia medzi niektorými (nie všetkými) kategóriami. Stáva sa, aj keď len zriedka, že definičný ukazovateľ možno nájsť v sekundárnom zdroji. Tabuľka však ukazuje dominantné priradenie typov ukazovateľov na miesta ich lokalizácie výskumníkmi. Tieto miesta sú úzko spojené s metódami zhromažďovania údajov, ktoré budú rozoberané v ďalšej kapitole. Po tretie, je ľahké si všimnúť, že existuje tiež vzťah medzi spôsobom konštruovania ukazovateľov a typmi skúmanej edukačnej reality. V prípade objektívnej edukačnej praxe sa konštruovanie a verifikácia ukazovateľov vykonáva pred zhromažďovaním údajov. Výskumník pripraví ukazovatele, ktoré sa potom objavia vo vyprovokovanej aktivite skúmaných, napr. správanie, vypĺňanie testov, anketových dotazníkov. Všetci skúmaní sú konfrontovaní s rovnakou zásobou ukazovateľov, pretože výskum má viesť k formulácii vysvetlenia, ktoré sa týka všeobecnej pravidelnosti vzťahovanej k populácii. Avšak v prípade subjektívnej verzie edukačnej reality výskumníci nepripravujú ukazovatele pred výskumom, pretože nemajú presné definície svojich premenných, a dokonca ani úplný zoznam premenných. Pri realizovaní výskumu hľadajú ukazovatele pre identifikované premenné v správaní skúmaných, ich výtvoroch, v sekundárnych zdrojoch. Priebežne tieto ukazovatele verifikujú, berúc do úvahy názory iných výskumníkov, alebo aj zmenou metódy hľadania údajov alebo zdroja. Takýto spôsob operacionalizácie vyplýva zo skutočnosti poznávania nepredvídateľných a subjektívnych rozmerov edukačnej praxe. Nie je možné takto chápanú empirickú realitu „preložiť” do hotových, uniformných ukazovateľov, pretože výskum má individualistický charakter. A po štvrté, je možné tiež pozorovať vzťah operacionalizácie so schémami výskumu. Ukazovatele, hlavne inferenčné, sú umiestnené v ľudských výtvoroch, sekundárnych zdrojoch, príbehoch v prípade etnografickej, historickej schémy a prípadovej štúdie. Kým ukazovatele umiestnené v testoch, dotazníkoch a správaní skúmaných osôb sa nachádzajú hlavne v schémach: experimentálnej, korelačnej a kvázi-experimentálnej. Poďme sa pozrieť na súhrnnú tabuľku týchto analýz.

Tabuľka 5. Ukazovatele, schémy, umiestnenia ukazovateľov a typy skúmanej reality. Porovnanie

zdroj: vlastné analýzy