Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

JAZYKOVÁ KULTÚRA — PÍSOMNÝ A ÚSTNY PREJAV

PRVÁ ČASŤ: Jazyková kultúra — písomný prejav
(Zdenka Kumorová)

1. PRAVOPIS A JEHO PRINCÍPY

PRAVOPIS (ortografia) je súbor znakov a pravidiel na zapisovanie jazykových prejavov písmenami (malými a veľkými) a interpunkčnými (rozdeľovacími) znamienkami. Pravopis súčasnej spisovnej slovenčiny je vybudovaný na štyroch pravopisných princípoch (PSP, 2013, s. 26 — 28):
1. fonematický — spomedzi ostatných princípov má tento princíp v spisovnej slovenčine dominantné postavenie. Jedna a tá istá hláska schopná rozlišovať význam slov alebo tvarov (fonéma) sa píše jedným a tým istým grafickým znakom (písmenom), zjednodušene jednej fonéme zodpovedá jedna graféma. Dôsledne sa uplatňuje pri väčšine hlások (a, á, ä, b, c, č, d, e, é, f, g, h, j, k, l, ĺ, m, n, o, ó, p, r, ŕ, s, š, t, u, ú, v, z, ž). Pri ostatných hláskach sa v pravopise neuplatňuje fonematický princíp dôsledne. Písmená dz, dž, ch (t. j. zložky) označujú osobitné hlásky v rámci významových častí slov, napr. rýdzi, chyba, džungľa. Avšak pri stretnutí písmen dz, dž alebo ch na hraniciach morfém nejde o osobitné písmená (zložky), ale o stretnutie dvoch hlások a dvoch písmen, napr. viachlasný, odžiť, odzemok. Fonémy ď, ť, ň, ľ sa označujú len pred samohláskami a, o, u, pred spoluhláskami a na konci slova, napr. ľudia, pýtať, ďobať. Takzvané i-ové dvojhlásky sa zapisujú znakmi ia, ie, iu, napr. priateľ, lístie, havraniu. Avšak v slovách cudzieho pôvodu a v zložených alebo odvodených slovách na hraniciach morfém ide spravidla o spojenie písmen i s a, e, u, napr. protialkoholický, priučiť, diecéza. Tzv. u-ová dvojhláska sa označuje jedným písmenom ô, napr. dôvera. Na označenie fonémy i, í sa používajú dve písmená, a to i/í a y/y. V slovách gréckeho alebo latinského pôvodu sa označenie spojení hlások ks alebo gz používa písmeno x, napr. text, exaktný. V niektorých slovách cudzieho pôvodu sa na označenie fonémy v používa písmeno w a na označenie fonémy k používa písmeno q, napr. watt, Quito.
2. morfematický — v spisovnej slovenčine sa zachováva jednotná podoba slov a morfém so znelými alebo neznelými spoluhláskami na rozdiel od výslovnosti, kde sa na morfematickej hranici nevyskytujú kombinácie znelostne nerovnakých hlások, napr. dub [dup] → duba [duba]. Zjednodušene, morfematický princíp prispieva k jednotnému písaniu morfém. V slovenčine sa jednotne píšu slovotvorné (-ik/-ík), kmeňotvorné (-i-/-í-) alebo pádové prípony (-in, -iňa/-kyňa). Morfematický princíp sa neuplatňuje v preponách s-/z-/zo-, lebo sa píšu podľa fonematického princípu.
3. gramatický — písmená i/í a y/ý sa používajú na rozlíšenie tvarov N sg. a N pl. prídavných mien vzoru pekný a tvarov N sg. a N pl. iných slov, ktoré sa skloňujú rovnako ako prídavné mená vzoru pekný, napr. starý muž starí muži, akýsi chlapec akísi chlapci, prvý pretekár prví pretekári. Tento princíp je v spisovnej slovenčine zastúpený v malej miere.
4. etymologický — uplatňuje sa pri písaní domácich slov podľa stavu v staršom jazyku aj pri písaní slov cudzieho pôvodu podľa stavu v cudzích jazykoch. V predponách a základoch slov sa na označenie foném i/í používajú písmená i/í aj y/ý. V domácich slovách sa zachováva písanie podľa stavu v staršom jazyku, keď jestvovali osobitné fonémy i/í a y/ý. Pri písaní prevzatých slov z cudzieho jazyka sa zachováva pôvodná podoba písania slov s i/í a y/ý a niekedy aj písanie cudzích písmen, napr. röntgen. Tento princíp má v spisovnej slovenčine značné zastúpenie.

Zhrnutie kľúčových pojmov ku kapitole:

CVIČENIA 1

1. Do viet doplňte správne tvary slov, ktoré odvodíte od slov v zátvorke.

Hlavný podiel vo (včela)  . . . . . .  mede tvorí glukóza a fruktóza. Na trhu sa objavilo niekoľko druhov (mandarínky)   . . . . . . . . . .   . Kráľovná  Kleopatra  sa  kúpavala  aj v  (osol)  . . . . .  mlieku. Zaváraniny ukladáme do (špajza) . . . . . .   . V (orol) . . . . .  kaňone čaká mulica a dva kone. Rosa sa ligotala na bielom (babie) . . . . .  lete pozachytávanom na konároch stromov. Ignoroval (matka) . . . . . . .  napomínanie! Na slávnostnej schôdzi boli odovzdané Pamätné (medaila) . . . . . . .  ministra obrany. Odkážte tej (pani) . . . . . , aby prišla hneď ráno. Písací stolík s (krokodíl) . . . . . . . . . . kožou. Do školy nikdy bez (desiata) . . . . . . . .  nejdem. Výživné (granula) . . . . . . .  pre psy a mačky. Herci získali vo filme titulné (rola)  . . . .   . V obchodoch dnes ponúkajú nie veľmi kvalitné druhy (mäso)  . . . .   . Nepredvídateľné (letuška) . . . . . . . . . správanie znervóznilo cestujúcich.

2. Vo vete podčiarknite správny tvar slov a slovných spojení.

 „Ste tí/tie najväčší/najväčšie somári/somáre“, odkázala hokejová trénerka svojim zverencom. Kultúrne podujatie bude trvať od piatku/piatka do pondelka/pondelku. Záujemci/záujemcovia si tu budú môcť nechať bezplatne odmerať svoje rizikové faktory. Od žiakov dostal pozitívnu odozvu/reakciu. Napadla nám/nás dobrá myšlienka. Urobili to pre lepšiu budúcnosť/kvôli lepšej budúcnosti. Šiel si len pre/po pero. Neviem sa v tom/z toho vyznať. Naša organizácia o takej možnosti/s takou možnosťou neuvažuje. Dovoľte, aby som vám v mene celej triedy za váš úspech/k vášmu úspechu zagratuloval. Mám na vás/k vám jednu otázku. Reagoval na tú výzvu/k tej výzve s rozvahou. Uveďte, ktorá varianta/ktorý variant je správna/správny? Robí súčasne/súčastne tri činnosti. Je pravdou/pravda, že odišla z domu? Neprišiel do práce kvôli chorobe/pre chorobu. Jeho návrat závisí na počte/od počtu pracovných stretnutí. Postavím sa do radu/rady na obed. Tento problém je tak/taký závažný. Roky,  kedy/keď sme boli šťastný/šťastní,  sa rýchlo pominuli. Pred stretnutím som pociťoval nutkanie dokázať,  že patrím už medzi iné tipy/typy hráčov,  ako to/tomu bolo pred piatimi rokmi. Nové dievčatá prišli do školy v doprovode/sprievode svojich rodičov, kým nový/noví chlapci prišli  samy/sami. Vzhľadom k zvýšenému počtu/Vzhľadom na zvýšený počet ochorení je treba/treba deti očkovať. Odovzdali mu menovací/vymenovací dekrét, teda menovali/vymenovali ho za člena tejto komisie.  V parlamente práve prerokovali/prejednali prvý bod programu. Na väčšinu otázok nie je treba/netreba odpovedať. Muž, ktorý dobil/dobyl Wimbledon, ovláda dokonale celý rad/celú radu tenisových úderov.

PRAVOPIS A JEHO PRINCÍPY

Otestujte si vaše vedomosti.

1 / 3

1. V ktorej vete sa nachádza chybný tvar slova?

2 / 3

2. V ktorej možnosti sa nenachádza chybná väzba slovesa so zámenom?

3 / 3

3. V ktorej možnosti sa nachádza chybná väzba slovesa so zámenom?