JAZYKOVÁ KULTÚRA — PÍSOMNÝ A ÚSTNY PREJAV
PRVÁ ČASŤ: Jazyková kultúra — písomný prejav
(Zdenka Kumorová)
1. PRAVOPIS A JEHO PRINCÍPY
Zhrnutie kľúčových pojmov ku kapitole:
CVIČENIA 1
1. Do viet doplňte správne tvary slov, ktoré odvodíte od slov v zátvorke.
Hlavný podiel vo (včela) . . . . . . mede tvorí glukóza a fruktóza. Na trhu sa objavilo niekoľko druhov (mandarínky) . . . . . . . . . . . Kráľovná Kleopatra sa kúpavala aj v (osol) . . . . . mlieku. Zaváraniny ukladáme do (špajza) . . . . . . . V (orol) . . . . . kaňone čaká mulica a dva kone. Rosa sa ligotala na bielom (babie) . . . . . lete pozachytávanom na konároch stromov. Ignoroval (matka) . . . . . . . napomínanie! Na slávnostnej schôdzi boli odovzdané Pamätné (medaila) . . . . . . . ministra obrany. Odkážte tej (pani) . . . . . , aby prišla hneď ráno. Písací stolík s (krokodíl) . . . . . . . . . . kožou. Do školy nikdy bez (desiata) . . . . . . . . nejdem. Výživné (granula) . . . . . . . pre psy a mačky. Herci získali vo filme titulné (rola) . . . . . V obchodoch dnes ponúkajú nie veľmi kvalitné druhy (mäso) . . . . . Nepredvídateľné (letuška) . . . . . . . . . správanie znervóznilo cestujúcich.
2. Vo vete podčiarknite správny tvar slov a slovných spojení.
„Ste tí/tie najväčší/najväčšie somári/somáre“, odkázala hokejová trénerka svojim zverencom. Kultúrne podujatie bude trvať od piatku/piatka do pondelka/pondelku. Záujemci/záujemcovia si tu budú môcť nechať bezplatne odmerať svoje rizikové faktory. Od žiakov dostal pozitívnu odozvu/reakciu. Napadla nám/nás dobrá myšlienka. Urobili to pre lepšiu budúcnosť/kvôli lepšej budúcnosti. Šiel si len pre/po pero. Neviem sa v tom/z toho vyznať. Naša organizácia o takej možnosti/s takou možnosťou neuvažuje. Dovoľte, aby som vám v mene celej triedy za váš úspech/k vášmu úspechu zagratuloval. Mám na vás/k vám jednu otázku. Reagoval na tú výzvu/k tej výzve s rozvahou. Uveďte, ktorá varianta/ktorý variant je správna/správny? Robí súčasne/súčastne tri činnosti. Je pravdou/pravda, že odišla z domu? Neprišiel do práce kvôli chorobe/pre chorobu. Jeho návrat závisí na počte/od počtu pracovných stretnutí. Postavím sa do radu/rady na obed. Tento problém je tak/taký závažný. Roky, kedy/keď sme boli šťastný/šťastní, sa rýchlo pominuli. Pred stretnutím som pociťoval nutkanie dokázať, že patrím už medzi iné tipy/typy hráčov, ako to/tomu bolo pred piatimi rokmi. Nové dievčatá prišli do školy v doprovode/sprievode svojich rodičov, kým nový/noví chlapci prišli samy/sami. Vzhľadom k zvýšenému počtu/Vzhľadom na zvýšený počet ochorení je treba/treba deti očkovať. Odovzdali mu menovací/vymenovací dekrét, teda menovali/vymenovali ho za člena tejto komisie. V parlamente práve prerokovali/prejednali prvý bod programu. Na väčšinu otázok nie je treba/netreba odpovedať. Muž, ktorý dobil/dobyl Wimbledon, ovláda dokonale celý rad/celú radu tenisových úderov.