Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

JAZYKOVÁ KULTÚRA — PÍSOMNÝ A ÚSTNY PREJAV

2. PRAVIDLO O RYTMICKOM KRÁTENÍ

Pravidlo o rytmickom krátení (rytmický zákon) sa uplatňuje v spisovnej slovenčine, ak sú dve dlhé slabiky bezprostredne za sebou. Aby po sebe nenasledovali, druhá slabika sa obyčajne kráti.  V PSP (2013, s. 124 — 126) je uvedený prehľad uplatňovania pravidla o rytmickom krátení a výnimiek z neho. Pravidlo o rytmickom krátení sa dôsledne dodržiava najmä v týchto prípadoch: — v príponách podst. m. v D, L pl. ž. r. a v N, D, A, L pl. s. r., napr. úradníčkam;

Poznámka

V príponách podst. m. v G pl. vzorov ženamesto sa po dlhej slabike vkladá krátka samohláska o, napr. úradníčok — nie úradníčiek, lekárok — nie lekáriek.

— v príponách podst. m. -ník, -ík, -íček, -íctvo, -ák, -ár, -áreň, napr. mliekareň, papiernictvo;

— v zdrobneninách utvorených príponou -ko, napr. vlákno — vlákenko;

Porovnanie

Pred spoluhláskami m, n, l, r, v sa po dlhej slabike niekedy vkladá nielen krátka samohláska e, ale aj dvojhláska ie, a tak vznikajú dvojtvary, napr.:

výzvavýzev/výziev

čísločísel/čísiel

pásmopásem/pásiem

— v príponách akostných a vzťahových príd. m. a radových čísloviek, ktoré sa skloňujú podľa vzoru pekný a cudzí, napr. biely, siedmy, pracujúci;

— v príponách príd. m. -ský, -ný, -cký, -iansky, napr. taliansky, mliečny, strojnícky;

— v slovesných tvaroch (v neurčitku, v 3. os. m. č., v prechodníku a prítomnom príčastí slovies vzoru padnúť, česať; v tvaroch prít. času slovies vzorov robiť volať, v tvaroch prít. č. opakovacích slovies zakonč. na -avať, napr. striehnuť, hlásam, spievavať.

Poznámka

Výnimky z pravidla o rytmickom krátení (druhá dĺžka sa nekráti v týchto prípadoch):

— v prípone -ie podst. m.  s. r.  (podľa vzoru vysvedčenie), napr. skálie;

— v prípone G pl. podst. m.  ž. r., napr. schôdzí;

— v tvaroch G pl. podst. m. s vkladnou dvojhláskou ie (podľa vzorov žena, ulica, mesto), napr. hospodárstiev;

— v živočíšnych príd. m. vzoru páví, napr. netopierí netopieria;

— v tvaroch prít. č. slovies vzoru rozumieť, napr. zvážnieť;

— v prípone -ia 3. os. pl. prít. č., v prípone prechodníka -iac a v prípone prítomného činného príčastia -iaci, napr. vážia vážiac vážiaci;

— v prípone minulého činného príčastia -vší, -všia, -všie po dvojhláske ia, napr. udiavší, zasiavšia, zakliavšie;

— v tvaroch opakovacích slovies zak. na -ievať, napr. kŕmievam;

— v príponách -iar, -iareň, napr. triediareň, prútiar;

— v zložených slovách, napr. šéftréner, viacnásobný;

— v tvaroch neurčitých zámen s časticami nie-, bár-, bárs-, bohvie-, čertvie-, ktovie-, neviem-, napr. niekým, bárským, čertviečím, ktoviekým, neviemčí;

— v niektorých slovách s predponou ná-, zá-, sú-, napr. nátierka, zálievka, súčiastka.

Zhrnutie kľúčových pojmov ku kapitole:

CVIČENIA 2

1. Doplňte príponu -úci/-uci k tvarom prítomného činného príčastia slovies.

lámaťlám . . .písaťpíš . . .
spievaťspievaj . . .niesťnes . . .
viazaťviaž . . .tŕpnuťtŕpn . . .
vládnuťvládn . . .česaťčeš . . .
skákaťskáč . . .hádzaťhádž . . .
čítaťčítaj . . .volaťvolaj . . .
viaznuťviazn . . .chladnúťchladn . . .

2. Pomocou prípony -ar/-ár/-iar vytvorte k uvedených slovám ich odvodeniny podľa tohto vzoru liečiť – lekár.

písať. . . . .bábka. . . . . .
pamiatka. . . . . . . . .hviezda. . . . . . .
medovník. . . . . . . . . .škôlka. . . . . . .
sieť. . . . . .bránka. . . . . . .
rozprávka. . . . . . . . .mlieko. . . . . . .
taxík. . . . . . .pochôdzka. . . . . . . .

3. Do viet doplňte chýbajúce slovo, ktoré bude mať príponu -areň/-áreň/-iareň.

Predajňa mlieka a mliečnych výrobkov sa volá . . . . . . . . .    .

Miestnosť, kde sa prezlieka, je . . . . . . . . . . . .    .

Továreň na výrobu sviečok sa nazýva . . . . . . . . . .    .

Predajňa lahôdok, nazývaná . . . . . . . . . ., ponúka rôzne jedlá studenej kuchyne.

. . . . . . . . .  je dielňa na výrobu kovových odliatkov.

. . . . . . . . . je podnik na výrobu bryndze.

Továreň, kde sa niečo triedi, sa nazýva . . . . . . . . .     .

Pre svoje zásoby obilia je Ukrajina považovaná za primárnu . . . . . . . . .  tejto suroviny.

4. V spojeniach opravte chyby.

v koalícií aj opozícií rastie napätie, hasiací prístroj, pavučie siete, pódia sú plné hercov, šéftrener hokejistov, pávimi perami, ísť slimáčim tempom, zasielka bielých ruží, v gaštanových alejách, trstie neznesiteľne pichalo, upíri bozk, vyrobené z bavlnených textílii, z týchto tlačiarni sa parí, kytica z veľkých magnolií, niekoľkostoročných tradícíi, bez krokodílich sĺz, enciánova farba, o počiatočných štádiach, daktoré z Hviezdoslavovych básni, vyhýbať sa zmijám, niečim ohromujúcim, v krásných alegóriach, mliekarenske výrobky, z mnohých personifikácii, zo sieni odchádzajú hostia, z týchto akcii, niečimi rukami, v tejto konštrukcií, otcové slová, v komunikácií, naše papierníctvo, podvýživený Afričan, splniť náročné kritéria, nežiadúce študijné výsledky, talianská zmrzlina, zaliatý slnkom, neporiadný syn, kohúti postoj, človek dvoch tvári, vyschnutým tujám, v ústi rieky, voda v stupajách, bratislavskí pamiatkári, výber peňazí klientiek v  banke, mliekárenské auto

PRAVOPIS A JEHO PRINCÍPY 2.

Otestujte si vaše vedomosti.

1 / 3

1. V ktorej možnosti sa vo všetkých slovách dodržiava pravidlo o rytmickom krátení?

2 / 3

2. V ktorej možnosti sú uvedené správne všetky výnimky z rytmického krátenia.

3 / 3

3. V ktorej vete je uvedený správny tvar živočíšneho prídavného mena?