Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

JAZYKOVÁ KULTÚRA — PÍSOMNÝ A ÚSTNY PREJAV

3.2 Písanie i/y v slovách cudzieho pôvodu

PÍSANIE I/Í A Y/Ý V KORENI CUDZÍCH SLOV: V slovách cudzieho pôvodu sa píše i/í  alebo y/ý podľa toho, ako sa táto graféma používa v jazyku, z ktorého sme ho do slovenčiny prevzali. Mnohé prevzaté slová, ktoré majú v pôvodnom základe i/í, sa v slovenčine vyslovujú tvrdo, napr. disk, tipovať, univerzita.
PÍSANIE I/Y V PREDPONÁCHPRÍPONÁCH SLOV CUDZIEHO PÔVODU:

Porovnanie

Cudzie podst. m.  ž. r., ktoré sú zak. skupinou samohlások -ea, vyčleňuje vzor idea. Od vzoru žena sa odlišuje iba príponou -iDL sg. a príponou G pl., napr. vinea, Andrea.

Cudzie podst. m.  m. r., ktoré sú v nominatíve zak. na samohlásky –i,, -y, -e,,,, vyčleňuje vzor kuli. Ten sa využíva na skloňovanie slov, ktoré sú životné, napr. pony, grizly, Škultéty.

Písanie i/í v predponách a príponách cudzieho pôvodu:

anti- ⟨g⟩ prvá časť zložených slov s významom namierený proti záujmom niekoho, ako aj opak niečoho, napr. antikampaň, antifilm;

bi-, bin- ‹l› aj di- ‹g› v zloženinách prvá časť s významom dvakrát, po dvoch, dvoj-, napr. bilingvizmus, binokulárny, diseminácia;

dis- ‹l› značí zápor, protiklad, rozpor, nezhodu, nesúlad, napr. diskriminácia, alebo môže mať v niektorých slovách význam slovenskej predpony roz-, napr. dislokácia;

epi- ‹g› v zloženinách prvá časť s významom nad, pri, na, na povrchu, napr. epiderma;

filo- aj fil- aj -fil ‹g› v zloženinách prvá časť s významom milovník, milujúci, napr. filozofia, slovakofil;

hipo- ‹g› v zloženinách prvá časť s významom kôň, konský, napr. hipoterapia;

i- aj  in- ‹l› predpona s významom vyjadrujúcim opak, ne-, napr. ilegalita, indiferentný;

-il v slovách cudzieho pôvodu a odborných názvoch, napr. fenistil;

inter- aj intra- ‹l› predpona s významom medzi, vnútri, v rámci alebo aj v zloženinách prvá časť s významom internacionálny (medzinárodný), napr. intranet;

izo- aj iz- ‹g› v zloženinách prvá časť s významom rovnaký, rovnako-, napr. izoglosa;

poli- ‹g› v zloženinách prvá časť s významom mesto, mestský, napr. poliklinika;

tri- ‹g, l› v zloženinách prvá časť s významom trikrát, troj-, tri, trojitosť, napr. trilógia;

vice- ‹l› v zloženinách prvá časť s významom zástupca, námestník, napr. viceprezident.

Písanie y/ý v predponách a príponách cudzieho pôvodu:

dys-/dyz- ‹g› prípony znamenajú sťaženosť, nemožnosť, poruchu, nesprávnosť, napr. dysrytmia, dyzartria;

fylo- ‹g› v zloženinách prvá časť s významom rastlina, rastlinný, list rastliny, napr. fylotaxa;

hyper- ‹g› s významom veľký, nadbytočný, zveličený, napr. hypermarket;

hypo- ‹g, l› prvá časť zložených slov s významom malý, menší ako zvyčajne, nedostatočný, znížený, napr. hypofunkcia, alebo prvá časť zložených slov s významom týkajúci sa hypotéky, napr. hypobanka;

poly- ‹g› v zloženinách prvá časť s významom mnohý, početný, rôzny, napr. polygrafia;

syn- ‹g› je predpona s významom spolu, dohromady, napr. synchrónia, môže tiež dôjsť k asimilácii koncového n pred l, napr. sylogizmus, alebo pred pernicami v podobe sym-, napr. symptóm;

-yl ‹g› v slovách cudzieho pôvodu a odborných názvoch, napr. fenyl, etyl.

Zhrnutie kľúčových pojmov ku kapitole:

CVIČENIA 3

1. Doplňte i/í, y/ý v slovných spojeniach. Vybrané a od nich odvodené slová podčiarknite.

dop_t po kvalifikovaných pracovníkoch, kr_štálový cukor, vlk zav_ja, s_čanie od bolesti,  najesť sa dos_ta, v_r veľkomesta, morské r_b_, dob_ť mesto, športový t_m, p_šne vystupovať, jedovato na niekoho s_pieť, mosadzné kotl_, za b_valej republiky, b_ť sa do pŕs, kr_štáľová voda, rád maltézskych r_tierov, z_mné obdobie, br_ndzové halušky, v_siaca lampa, prep_chnutá lopta, zap_riť sa od hanby, dob_ť si mobil, muži dob_li srdcia žien, strčiť niekoho do starob_nca, v_jem veniec, jeho činy sa b_jú s jeho slovami

2. Doplňte i/í, y/ý v slovných slovách cudzieho pôvodu a svoju opravu odôvodnite.

h_pológ sa zaoberá náukou o koňoch, s_nergia predstavuje spoluprácu, záchvaty h_stérie, porucha čítania u detí s neporušenou inteligenciou je d_slexia, nevkusný g_č, f_lológia je veda o národných jazykoch a literatúrach, kúzelník vo fraku a s c_lindrom na hlave, h_poglykémia je opakom h_perglykémie, zánik b_polárneho sveta, stúpenci násilného ant_globalizmu, harp_a sa nazýva zlostná žena, s_ntéza vedeckých poznatkov, h_peraktivita detí v predškolskom veku, v_cekonzul je zástupca konzula, ep_derma je vrchná vrstva kože tvorená krycím ep_telom, m_stická sila, pol_histor je znalec mnohých vedných odborov, byť duševne _ndisponovaný, m_tický svet, kr_štáľ je bezfarebná priehľadná odroda kremeňa, f_lantrop je opakom m_zantropa, _ntravenózna injekcia, s_ntéza vedeckých poznatkov, pol_teizmus znamená mnohobožstvo, banka poskytuje v h_pocentre poradenský servis, h_podróm je konské závodisko, na elektrickom b_c_kli treba dob_jať batériu, úzkostlivosť h_pochondrov, f_logenetika je náuka o vývoji rastlinných a živočíšnych druhov, d_sgrafia je špecifická porucha písania, štúdium informačných systémov zastrešuje k_bernetika, p_tická odpoveď značí dvojzmyselnosť, mesačná b_lancia príjmov a výdavkov, ch_méry a v_zie budúcnosti, n_mbus dôležitosti a vlastnej nenahraditeľnosti, t_tan je velikán, t_pológia sa v ps_chológii označuje ako štúdium t_pov jednotlivcov s ich f_zickými a ps_chickými vlastnosťami, kr_štáľová voda obsiahnutá v kr_štáloch zlúčenín, d_skrepancia znamená nepomer či nezhodu, stúpenec všetkého ruského sa nazýva rusof_l

3. Doplňte správne pádové prípony do podstatných mien mužského a ženského rodu.

vanilka je plod tropickej orchide_, informácie o novom model_ auta, neskúsení bažant_, kožušinové golier_, ja som s tebou hus_ nepásol, výhodné paušál_ v Telekom_ a Orange_, po chutnej večer_ na slávnostnom galaveč_, bojovali ako lev_, ísť k Andre_ a Nataš_ a odísť od Le_ a Alic_, na plynovom pedál_, farebné prímes_, americkí zlatokop_, hrať na klavír_, vianočné kapr_, z jar_, dva orl_ a tri medvede, v jednom litr_ vody, v dizajnérskom ateliér_, na ďalekej Sibír_, rozzúrené krvilačné zver_, v tunel_ metra, dva letné večer_, podmorské tunel_, chytanie kožušinovej zver_, dva nové klavír_, draví ako šakal_, získať hlavnú úlohu v muzikál_, kvalitné materiál_, sprievodk_ňa vo vlaku, fľaškové vine_, lacné granul_ pre ps_, scéna sa odohráva v reál_, nové predajne obuv_, v ide_ diela, novinári informovali o politickom škandál_, l_šaj na tvár_, štyri kocúr_, o striebornom peniaz_, hladní ps_, pohonné zmes_, fajčiari — ste tvrdohlav_ baran_, v špinavom kanál_, šaty od krv_, mocn_ ako lev_, dva cukr_ do čaju,  spravodlivá sudk_ňa,  v sopečnom kráter_, kohút_ zakikiríkali, na najvyššom končiar_, delfín_ v umelej nádrži, v luxusnom hotel_, šimpanz_ v pralese, životné ideál_, v katastr_ obce, austrálske klokan_, vianočné kapr_, americkí zlatokop_

4. Doplňte i/í alebo y/ý do prídavných mien a zámen.

ostr_ sokol_ zrak, podaktor_m býva zle, neznám_ priatelia, tak_ márnomyseľn_ prezident, matk_na kolegyňa, deti majú rad_  sladkosti, s bystr_m žab_m skokom, voľaktor_ neprišli, ktor_si vojaci, učiteľk_no úsilie, ostr_ sov_ pazúrik, ktor_koľvek zranen_ hráči, zdvoril_ žiaci, obr_mi srdcami, ktor_ spisovatelia, kdejak_ nežiaduci bezdomovci, lahodn_ koz_ syr, v stručn_ch sylaboch, so sestr_n_mi kamarátkami, víťazn_ slovensk_ športovci, škrabot ps_ch tláp, odmeniť odvážn_ch vedcov, múdr_ študenti, uveden_ autorsk_ kolektív, herečk_na sok_ňa, všelijak_ dôchodcovia, nahradiť za daktor_ch hráčov, jastrab_m beláskav_m perím, býval_ spolužiak, smrteľn_ kobr_ jed, hlavn_ reklamn_ partneri, Dank_n_ susedia, prítuln_ psi, polievka z kapr_ch hláv, s hociktor_m_ manželmi, t_ vlci, trnavsk_ vysokoškoláci, líšč_ kožuch, oslava stark_n_ch jubilejn_ch narodenín, sup_ zobák, svetov_ filozofi, sesternic_n_ nov_ znám_, o motýl_ch tykadlách, ktor_s_ nezodpovední poslanci, horolezeck_ výstroj, so sob_m záprahom, obrovsk_ veľryb_ zub, nezamestnan_ Slováci, splašen_ kŕdeľ div_ch hus_, chladiac_ box, súdn_ psychiatr_, s pestr_m páv_m chvostom, užovk_na stopa, netopier_m_ krídlami, bansk_ inžinieri, žiraf_ a goril_ vzrast, ak_koľvek pacienti, vážen_ prítomn_ diváci, zubr_ zub, t_ domác_ majstri, ak_si jeden neznám_ okoloidúci, nieč_m zaujímavý rukopis, česk_ a slovensk_ hokejisti, otcov_ synovia, ps_ ňufák, statočn_ rytieri, pštros_ krk, mil_m kolegom, holub_ párik, necítia sa vinn_, ak_si ľud, daktor_ hrdinovia, ak_m_s_ dcérami, muži nerad_ nakupujú a  ženy veľmi rad_ , tak_m_ agentmi

5. Doplňte krátke alebo dlhé i/í do zámen.

pomôcť si tvoj_m ručným mixérom, od naš_ch rodičov, so svoj_mi názormi, k moj_m kvetom, rysovať svoj_m kružidlom, pred svoj_mi narodeninami, s tvoj_m priateľom, veriť tvoj_m sľubom, prísť so svoj_mi deťmi, pod tvoj_m počítačom, venovať sa svoj_m záľubám, nad svoj_m stolíkom, s vaš_m personálom, proti vaš_m webovým stránkam, ísť v tvoj_ch šľapajach, byť s naš_m učiteľom, závisí od tvoj_ch možností, potvrdiť svoj_m čestným vyhlásením, svoj_mi štandardnými postupmi, stretnutie s vaš_mi diplomantmi

6. Doplňte správne pádové prípony vymedzovacích zámen.

V cudzom meste si poradia sam_. Dvere sa sam_ otvárajú a zatvárajú.  Po večeri zostali sam_. Deti, do vody nemôžete ísť sam_! Prišlo to sam_.V prvom družstve boli sam_ chlapci, v druhom sam_ dievčatá. Zo školy prišli so sam_m_ jednotkami. Brigádničky si sam_ žiadali prácu. Lúka bola sam_ kvet. Sam_ za to môžete. Vnúčatá tam ostali sam_ ako siroty. V posilňovni bol sam_ chlap. Živé dieťa sa nechcelo hrať sam_. Ženy zostali doma opäť sam_, a preto sa právom cítia také ukrivdené. Na svätej omši sa zúčastnili sam_ gréckokatolíci. Študentky to sam_ odhlasovali. Muži o to sam_ žiadali. Predavačky upravili okolie trhu sam_. Turisti si sam_ varili teplé večere. Nohy ho sam_ niesli domov. Šaty sú sam_ záplaty. Kolektív tvoria sam_ Slováci. Telo je sam_ pľuzgier.

7. Doplňte i/y do čísloviek v slovných spojeniach a vetách.

jedn_ pracujú a druh_ sa zabávajú, reportáž o Siedm_ch divoch sveta, žijeme v dvatsiat_ch rokoch 21. storočia, máme podporu siedm_ch z ôsm_ch organizácií, rozprávka O siedm_ch zhavranelých bratoch, štyridsiat_ ôsm_ žiaci, dvadsiat_ tret_ raz opakovať, navštívil nás po siedm_ch rokoch, ôsm_ študenti zo siedm_ch a ôsm_ch tried skončili najlepšie, jedn_ dlhé a jedn_ krátke nohavice, drak so siedm_mi hlavami, dvadsiat_ siedm_ členovia, oslava jej dvadsiat_ch ôsm_ch narodenín, hrad s ôsm_mi_ vežami, medzi dvanást_m a pätnást_m rokom, získať šesť bodov z ôsm_ch, jedn_ rodičia, byť piat_m kolesom na voze, príbeh o siedm_ch kozliatkach, skončiť na súťaži tridsiat_ siedm_, móda z tridsiat_ch rokov minulého storočia, v sedemdesiat_ch rokoch možno stále šoférovať auto, na majstrovstvách sme boli druh_, na oslavu osemnást_ch narodenín prišli len siedm_ hostia, Mám len jedn_ ruky! jedn_m stačilo počúvať a druh_ si robili aj poznámky, móda spred dvadsiat_ch rokov

PRAVOPIS A JEHO PRINCÍPY 3.

Otestujte si vaše vedomosti.

1 / 3

1. V ktorej vete je uvedený správny spôsob písania?

2 / 3

2. V ktorej možnosti sa vo všetkých slovách nachádza správny tvar v L sg.?

3 / 3

3. V ktorej možnosti je uvedený správny tvar písania?