JAZYKOVÁ KULTÚRA — PÍSOMNÝ A ÚSTNY PREJAV
11.3 Časová modulácia reči
Pauza (prestávka)
Prestávka je prerušenie hlasového prúdu a artikulačného procesu na časovo pozorovateľný interval, počas ktorého nedochádza k produkcii žiadneho zvuku. Prestávka spravidla neslúži na oddelenie jednotlivých slov, ale na delimitáciu väčších výpovedných celkov, ako sú vetné úseky, vety, odseky či kapitoly. V tomto zmysle plní významnú delimitačnú funkciu — napomáha integrácii jazykových jednotiek do vyšších komunikačných celkov a zároveň ich od seba oddeľuje. Funkcia prestávky má svoj ekvivalent v grafickej rovine jazyka, konkrétne v interpunkčných znamienkach, ktoré signalizujú pauzu (napr. bodka, čiarka, otáznik, výkričník, pomlčka, tri bodky, bodkočiarka). Pauza sa však môže vyskytnúť aj v prípadoch, kde interpunkčné znamienka absentujú — napríklad pri viacnásobných vetných členoch spojených spojkou alebo pri zlučovacích súvetiach bez čiarky. Dĺžka prestávky by mala korešpondovať s rozsahom textovej jednotky, ktorú oddeľuje — čím väčšia jednotka, tým dlhšia prestávka.
Druhy prestávok v rečovom prejave možno klasifikovať podľa ich funkcie a príčin vzniku takto:
a) Fyziologická prestávka. Vzniká z biologickej potreby doplniť vzduch v pľúcach, ktorý slúži ako základný fyzikálny materiál na tvorbu hlások. Je nevyhnutnou súčasťou prirodzeného rečového procesu a jej správne načasovanie je kľúčové pre plynulosť komunikácie.
b) Logická prestávka. Predstavuje jazykovo motivované prerušenie rečového prúdu, ktorého cieľom je oddeliť relatívne samostatné a významovo ucelené výpovedné jednotky, ako sú vetné úseky či celé vety. Plní významnú štruktúrovaciu a delimitačnú funkciu v rámci výstavby výpovede.
c) Umelecká (štylistická, dramatická) prestávka. Slúži ako štylistický prostriedok, ktorým sa prostredníctvom ticha (pauzy) dosahuje dramatický efekt, zvýrazňuje sa emocionálne napätie alebo sa navodzuje očakávanie. Je typická najmä pre umelecký a rétorický jazyk.
Správne načasovanie fyziologických prestávok — ideálne v súlade s logickými členením výpovede — je mimoriadne dôležité pre efektívnu komunikáciu. Nesprávne umiestnené pauzy môžu narušiť významovú štruktúru výpovede a spôsobiť komunikačné nedorozumenia. Miesta logických prestávok sú na hraniciach samostatných viet, na hranici viet v súvetiach, vo viacnásobnom vetnom člene (treba pripomenúť, že dvojčlenné viacnásobné vetné členy sa pauzou väčšinou neoddeľujú), na hraniciach vsuvky (parentézy), pri osloveniach a citoslovciach, pred pripojeným vetným členom, vo vetách s priamou rečou, na mieste prerušenej alebo nedokončenej výpovede, na hranici vytýčeného vetného člena.
Tempo reči
Tempo je suprasegmentálny jazykový jav, ktorý súvisí s rýchlosťou artikulácie jednotlivých hlások, slabík, slov, respektíve s dynamikou rečového prejavu ako celku. O tempe ako o suprasegmentálnom jave možno hovoriť len vtedy, ak je jeho využitie funkčne motivované — napríklad v športovej reportáži, kde je charakteristické rýchle tempo, alebo v patetickej pohrebnej reči, kde prevláda pomalé tempo. Obsahovo náročnejší prejav si spravidla vyžaduje pomalšie tempo, aby sa zabezpečila zrozumiteľnosť výpovede pre poslucháča. S poklesom tempa sa zároveň zvyšuje frekvencia výskytu prestávok. Tempo reči je determinované viacerými faktormi: individuálnymi artikulačnými návykmi hovoriaceho, typom a obsahom výpovede, ako aj percepčnými schopnosťami adresáta.
Z hľadiska členenia možno rozlíšiť:
- celkové tempo (rýchlosť prejavu ako celku),
- úsekové tempo (rýchlosť v rámci úseku výpovede),
- vetné tempo (tempo jednotlivých viet),
- slovné tempo (tempo výslovnosti jednotlivých slov).
Poznámka:
Pozorovateľné je aj individuálne, tzv. osobné tempo reči, ktoré je stabilnou charakteristikou konkrétneho hovoriaceho, no vzhľadom na svoju nemennosť sa nepovažuje za suprasegmentálny jav. V jazykovednej praxi sa niekedy uvažuje aj o existencii tzv. národného jazykového tempa, ktoré môže byť typické pre konkrétnu jazykovú komunitu.
Rytmus
Rytmus je suprasegmentálny jav, ktorý vzniká pravidelným striedaním rôznych rečových jednotiek. V slovenskom jazykovom systéme je základom rytmickej organizácie striedanie prízvučných a neprízvučných slabík, pričom sa prejavuje tendencia k formovaniu daktylských a trochejských taktov. Rytmus sa výraznejšie uplatňuje pri väčších rečových celkoch, ako sú napríklad odseky, kde nadobúda štruktúrovaciu a estetickú funkciu. Dôležitým aspektom rytmickej výstavby je aj citlivé používanie enklitík a proklitík, ktoré môžu ovplyvniť plynulosť a členenie rečového prejavu. Pri tvorbe rytmu je nevyhnutné vyhýbať sa monotónnosti, ktorá môže negatívne ovplyvniť percepciu výpovede. Rytmická variabilita prispieva k dynamike reči a zvyšuje jej komunikačnú efektivitu.