Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Metodická príručka pre záujemcov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami

Vhodné individuálne prispôsobenie

Fakulta posudzuje vhodné individuálne prispôsobenie podľa vlastných interných možností.

Pri posudzovaní je potrebné vnímať potreby študenta v kontexte dostupných zdrojov a akademických požiadaviek individuálneho programu. Akademické požiadavky sú vyjadrené v cieľoch vzdelávania a v opise študijného programu (Opis študijného programu a Informačné listy a sylaby konkrétnych predmetov – dostupné v Akademickom informačnom systéme UCM – AIS https://ais2.ucm.sk/ais/portal/changeLocale.do?locale=SK ).

Východiskom prispôsobenia sú potreby konkrétneho študenta. Preto je pre nájdenie dobrých riešení často rozhodujúci dialóg so študentom. Skutočnosť, že posúdenie musí byť individuálne, znamená, že odmietnutie nie je možné vykonať s odkazom na bežnú prax alebo na to, čo dostali iní študenti z hľadiska prispôsobenia.

Napríklad dvaja študenti, ktorí majú problémy s čítaním a písaním, môžu mať prospech z odlišného softvéru na písomnú skúšku. Dvaja študenti s úzkosťou nepotrebujú vždy rovnaké prispôsobenie učiva. Preto nie je možné napísať vyčerpávajúci zoznam toho, čo predstavuje dobrú podporu a facilitáciu štúdia.

Existuje nejaká hranica povinnosti fakulty prispôsobenia sa? 
  • Právo študentov na uľahčenie sa nevzťahuje na opatrenia, ktoré znamenajú neprimeranú finančnú alebo zdrojovú záťaž pre vzdelávacie inštitúcie.
  • Uľahčenie nikdy nesmie viesť k zníženiu akademických požiadaviek jednotlivých študijných programov.
  • UCM nie je povinná priznať požadované úpravy tiež študent nespĺňa štandardné akademické a technické podmienky pre prijatie na štúdium a účasť na vzdelávaní, alebo ak účasť na vzdelávaní by pre študenta so špecifickými potrebami alebo pre ostatných zúčastnených predstavovalo priame ohrozenie zdravia alebo bezpečnosti.

UCM zabezpečuje v súlade so svojimi personálnymi a materiálnymi možnosťami sprístupnenie akademického prostredia v čo najväčšej možnej miere a to napr.:

  • V univerzitnej knižnici môže študent prezenčne študovať s použitím podpornej technológie pre študentov s telesným postihnutím, zmyslovým postihnutím.
  • Technickú podporu pri práci s informačnou technológiou a pri práci s katalógmi poskytujú vyškolení pracovníci univerzitnej knižnice.
  • Študijná literatúra môže byť poskytovaná pre študentov na predĺžený čas.
  • Jednotlivé priestory majú zabezpečené bezbariérové prístupy do budov a pohybovania sa v ich priestoroch. Pohyb je zjednodušený používaním výťahu, nájazdových plošín. V budovách sú podľa možností upravené sociálne zariadenia.
  • Na UCM v Trnave je veľká časť formálnych informácií, študijných plánov a poznámok k prednáškam k dispozícii elektronicky.
Študent na UCM má právo žiadať v rámci vyučovania:
  • Ak je technické vybavenie k dispozícii žiadajte od prednášajúcich používanie mikrofónu a reproduktorov.
  • Pre niektorých študentov je  nevyhnutné, aby mohli vizuálne sledovať prednášku (ppt prezentácia/ zápis na tabuľu),  je to vhodné aj pre ostatných študentov, ktorí nemusia vynakladať energiu na to, aby rozumeli tomu, čo sa hovorí.
  • Povinné učebné zdroje by mali byť digitálne alebo fyzicky dostupné v knižnici univerzity – žiadajte si od vyučujúcich informácie k miestu uloženia povinnej literatúry k jednotlivým predmetom (online – web; MS Teams; Moodle) / univerzitná knižnica/…) (- v prípade študentov s poruchami zraku a dyslexiou elektronický text umožní, aby si text prečítali pomocou syntetickej reči. Má to výhody aj pre ostatných študentov, ktorí majú problémy so sústredením).
  • Sylaby musia byť pripravené v dostatočnom predstihu – žiadajte vyučujúceho o oboznámenie s požiadavkami predmetu na úvodnom stretnutí v predmete (1. hodina semestra).
  • Je dôležité pre študentov, ktorí majú nárok na prispôsobené učebné materiály, aby informácie k zdrojom obdržali v dostatočnom časovom predstihu, resp. aby im bol umožnený predĺžený čas k štúdiu literatúry. Pre študenta bude prínosom, ak môže začať čítať čo najskôr, aby kompenzoval pomalú rýchlosť čítania.