Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Metodická príručka pre záujemcov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami

Ťažkosti s čítaním a písaním, dyslexia, poruchy učenia

Špecifické vývinové poruchy učenia predstavujú heterogénnu skupinu ťažkostí a skôr sa vyskytujú vo vzájomnej kombinácii než izolovane. Existuje viacero druhov popisovaných porúch učenia (napr.: dyslexia,  dysgrafia,  dysortografia,  dyskalkúlia, dyspraxia, dyspinxia, dysmúzia,…). Často nimi trpia jedinci, ktorí sú súčasne hyperaktívni, nesústredení alebo impulzívni (jedinci so špecifickou poruchou ADD alebo ADHD – bližšie pozri kap. 9.8 ), prípadne študenti, ktorí majú horšie motorické funkcie alebo problémy s rečou.

Prelínanie jednotlivých porúch a pridruženie ďalších často spôsobuje, že študent v škole nestíha vnímať vzdelávací proces, nerozumie pokynom učiteľa a nedokáže dostatočne spĺňať zadania (Harčariková, 2008).

Požiadavky na dokumentáciu: Dokument o posúdení z niektorého zo zariadení poradenstva a prevencie, logopéda, psychológa alebo iných odborníkov.

Na skúške môžete žiadať:

  • PC s programom na písanie a označovanie chýb.
  • Predčítanie textu na skúške.
  • Predĺžený čas (cca 30 – 60 min.).
  • Menšiu miestnosť (v prípade ak je to možné z prevádzkových dôvodov zabezpečiť).

 

Možné organizačné opatrenia:

  • PC Program písania/editovania.
  • Digitálne učebnice a zborníky (ktoré možno čítať pomocou syntézy reči).
  • Prístup k poznámkam z prednášok vopred.
  • Asistenčné technológie dostupné na UCM (PPCSZ) alebo osobné pomôcky študenta.
  • Skener/syntetizátor reči (čítacie pero PPCSZ).
  • Program na prevod reči na text (PPCSZ).

Asistenčné technológie využiteľné pre študentov s poruchami učenia

V tejto časti uvádzame niektoré dostupné technológie, ktoré uľahčujú osobám s poruchami učenia prístup k informáciám (podľa Jašková, 2022):

Softvér na tvorbu myšlienkových máp: Myšlienkové mapy sú vizuálne mapy, znázorňujúce súvislosti medzi myšlienkami, vychádzajúcimi z jednej ústrednej myšlienky. Myšlienkové mapy používajú iba stručné poznámky a skratky, ktoré majú mozgu pomôcť, aby si rýchlejšie spomenul na určitú informáciu, či asociáciu, pričom využívajú farby a ľudskú predstavivosť. Dyslektikom môžu ponúknuť lepší spôsob ako prijať a ukladať informácie. Z voľne dostupných programov na tvorbu myšlienkových máp môžete využiť  napríklad: Free Mind, MindView, EDraw MindMaster .

Okrem toho sú aj online nástroje na webe, ako napríklad webové sídlo http://www.mindmapfree.com .

– Čítač obrazovky: Vhodným prostriedkom je aj skener, ktorý sníma dokumenty v kombinácii s čítačom obrazovky. Známe sú čítače obrazovky NVDA a JAWS.

  • Pre MS Word 10 a vyšší existuje zabudovaná funkcia Čítať nahlas (na paneli Revízia), ktorá umožňuje prečítať vybraný blok textu.
  • Webový prehliadač Microsoft Edge ponúka funkciu Čítať nahlas pre PDF dokumenty.
  • Webový prehliadač Google Chrome má zabudovanú funkciu hlasného čítania v aplikácii Google translator.
  • Textové editory – textový editor pomáha predchádzať novým chybám v postupnom prepracovávaní textu a umožňuje bez problémov aj účasť iných osôb na prehliadaní a opravách materiálu. Automatická oprava pravopisu je výhodná iba do istej miery, pretože dyslektik často nie je schopný rozlišovať medzi detailnými odchýlkami pravopisu toho istého slova. Pre MS Word existuje aj prediktívny softvér Typing Assistant, ktorý umožňuje používateľovi zvoliť si písané slovo zo zoznamu. Funkcia prediktívneho textu je aj súčasťou mnohých vyhľadávačov na webe, prediktívny text je tiež funkciou mobilných telefónov.
  • Diktovací softvér – umožňuje zadávať text pomocou mikrofónu. Táto funkcia sa dá použiť aj v textovom editore MS Word 365. Dostupný je aj softvér Newton Dictate. Na jednoduchšej úrovni možno v škole použiť diktafón, ktorý umožňuje nahrať a uchovať poznámky a prezentácie bez vystavenia sa tlaku písania si poznámok.