Metodická príručka pre záujemcov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami
ADHD a poruchy autistického spektra (PAS)
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) a poruchy autistického spektra (PAS) sú neurovývojové poruchy. PAS sú poruchy komunikácie a sociálneho vzájomného kontaktu so stereotypným a/alebo opakujúcim sa správaním. ADHD je vývojovo nevhodná úroveň pozornosti, impulzivity a / alebo hyperaktivity.
Na skúške môžete žiadať:
- Predĺžený čas.
- Používanie PC s programom na písanie/editáciu.
- Súkromná miestnosť (ak je k dispozícii) – zabezpečí ochranu pred zvukom a inými rušivými vplyvmi.
Možné organizačné opatrenia:
- Individuálny harmonogram štúdia.
- Jasné ciele vzdelávania – s konkrétnym vysvetlením od vyučujúceho, čo sa od študentov očakáva.
- Krátky čas medzi zadaním a spätnou väzbou.
- Pomoc pri plánovaní, určovaní priorít a dokončovaní úloh.
- Úzky kontakt medzi vyučujúcim a študentom, aby študent kládol otázky týkajúce sa predmetu (využívajte individuálne konzultačné hodiny vyučujúcich).
- Žiadajte umožnenie audio/video nahrávania prednášok, aby si študent mohol prednášku pozrieť viackrát.
- Žiadajte poskytnutie prístupu k odpovediam na predchádzajúce skúšobné práce umožní lepšie pochopiť, čo sa očakáva.
- Požiadajte vyučujúcich o vyhnutie sa náhlym zmenám plánu prednášok, učebných osnov atď.
- Žiadajte od vyučujúceho správy a informácie v písomnej podobe, ústne správy môžu byť pre Vás ťažko zrozumiteľné.
- Využívajte organizovaný priestor študovne univerzitnej knižnice na ochranu pred hlukom a zlepšenie koncentrácie.
- Možné je využívanie relaxačnej miestnosti (3. poschodie, Nám. J. Herdu 2).
- Dohodnite sa s vyučujúcim ohľadne individuálnych termínov predkladania dokumentov a vypracovaných zadaní.
- Možnosť požiadať o čítacie pero a iné dostupné pomôcky na UCM (PPCSZ).
- Individuálne rozhovory s poradcami z psychologického centra UCM (bližšie: https://www.ucm.sk/sk/centra-podpory/psychologicke-centrum.html
- Poradenstvo pri zvládaní štúdia (univerzitný koordinátor pre prácu so študentmi so ŠP, fakultný koordinátor pre prácu so študentmi so ŠP, katedrový koordinátor štúdia, prodekan pre vzdelávanie, vedúci príslušnej katedry).
Realizácia praxe:
- Vytvorte si dobrú štruktúru pri plánovaní praxe.
- Buďte otvorený v súvislosti s výzvami, otvorene komunikujte so svojím okolím o svojich špecifických potrebách.
- Informujte garanta praxe a organizáciu kde sa prax bude vykonávať o obmedzeniach spojených s Vaším zdravotným stavom.
Pomôcky na uľahčenie štúdia:
- Môžete používať svoje vlastné chrániče sluchu znižujúce hluk a zátky do uší.
- Informujte sa o technike Pomodoro (25 min. práca/ 5 min. prestávka) Pomodoro je metóda učenia sa založená na 25 minútových úsekoch sústredenej práce prerušovaných 5 minútovými prestávkami. Dlhšie prestávky okolo 15 až 30 minút, sa robia po štyroch po sebe idúcich pracovných intervaloch. Toto je technika štúdia, ktorá môže fungovať u mnohých ľudí (pozri napr. tu: https://aktin.sk/technika-pomodoro-pomoc-s-ucenim-i-prokrastinaciou).
- Na začiatku štúdia si pozrite informácie o možnostiach vhodného ubytovania na vysokej škole.
- Nájdite si kurzy o technikách štúdia (časový manažment, štruktúrovanie každodenného života atď., napr. kniha: UPJŠ, 2023. AKO SA UČIŤ A NEZABÚDAŤ PRINCÍPY MOZGOVO-KOMPATIBILNÉHO UČENIA: https://www.upjs.sk/app/uploads/sites/20/2023/01/Tipy-na-efektivne-ucenie.pdf ).
- Nájdite si tipy na digitálne/analógové nástroje na štruktúrovanie každodenného života; tipy na kognitívne pomôcky (napr. Paz, I. 2024. 14 najlepších aplikácií ADHD pre dospelých: https://www.morningdough.com/sk/ai-tools/best-adhd-apps-for-adults/ ).
- Požiadajte PPCSZ o poskytnutie mentora.
- Snažte sa zapájať do rôznych spoločenských iniciatív (zúčastňujte sa spoločenských aktivít katedry/ fakulty pre študentov, navštevujte odborné podujatia, komunikujte prostredníctvom teamsovej platformy s ostatnými študentmi so ŠP na fakulte FF-KPED-Fakultná podpora pre študentov s ŠPP – FF UCM | Všeobecné | Microsoft Teams, stretávajte sa s ostatnými študentmi s podobnými ťažkosťami).