Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ZÁKLADY PEDAGOGIKY

Otázky a úlohy

  1. Uveďte konkrétne príklady k pojmom vedomosti, zručnosti, návyky a schopnosti.

  2. Charakterizujte rozdiel medzi všeobecnou rozumovou schopnosťou, teóriou viacnásobnej inteligencie, sociálnou inteligenciou a emocionálnou inteligenciou.

Pedagogická terminológia

Otestujte si vaše vedomosti.

1 / 15

1. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

 Spôsobilosť a pohotovosť človeka aplikovať získané vedomosti a vykonávať určité činnosti v konkrétnych podmienkach. Do určitej miery je podmienená vrodenými predpokladmi, ale rozvíja sa učením a výcvikom (napr. používanie gramatických pravidiel, dorozumievanie sa v cudzom jazyku, oprava televízorov, riadenie auta u začiatočníka apod.)

2 / 15

2. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Činnosť, ktorú dokáže jedinec vykonávať zautomatizovane, tzn. bez potreby uvedomelej kontroly (napr. písanie u dospelého človeka alebo riadenie auta u profesionálneho vodiča)

3 / 15

3. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Výsledok výchovy

4 / 15

4. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Proces, v ktorom si jedinec osvojuje poznatky a fakty, vytvára vedomosti, zručnosti a návyky a rozvíja svoje telesné a duševné schopnosti

5 / 15

5. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Špecifický druh ľudskej činnosti zameranej na cieľavedomé a postupné rozvíjanie telesných a duševných schopností ľudí. 

6 / 15

6. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

V psychológii sa týmto pojmom označujú všetky zmeny subjektu na úrovni vedomostí alebo správania sa. Je to všeobecná kategória, pretože presahuje oblasť ľudských činností (je pozorovateľné u zvierat aj strojov). Rozlišujeme viacero typov tejto činnosti: drezúrne, podmieňovaním, senzomotorické, verbálne, pojmové, riešením problémov, sociálne a i.

7 / 15

7. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Individuálny potenciál človeka pre vykonávanie určitých činností. Do určitej miery je vrodená, to znamená, že sa perspektívne môže, ale nemusí rozvinúť.

8 / 15

8. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Osvojené, t.j. zapamätané a pochopené poznatky a fakty ako aj vzťahy medzi nimi. Sú to poznatky, ktoré sa v procese vzdelávania stali súčasťou ľudského vedomia.

9 / 15

9. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Výsledok vzdelávania

10 / 15

10. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Veľmi priaznivé vlohy na človeka pre vykonávanie určitých činností.

11 / 15

11. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Zámerná činnosť učiteľa, cieľom ktorej je dosiahnuť, aby si žiaci osvojili stanovené učivo a rozvíjali svoje schopnosti, čím by zároveň rozvíjali vlastnú osobnosť.

12 / 15

12. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Všeobecná mentálna kapacita človeka.

13 / 15

13. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Niektorí autori týmto pojmom označujú akúkoľvek ľudskú činnosť, pri ktorej jeden subjekt inštruuje (vychováva, učí) alebo sa nejaký subjekt učí. Je to najširší pedagogický pojem a zahŕňa v sebe výchovu aj vzdelávanie. Tento pojem, ktorý vhodne korešponduje s medzinárodnou pedagogickou terminológiou (z angl. education), sa v slovenskej pedagogike začal presadzovať len nedávno

14 / 15

14. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Výsledky ľudského kolektívneho alebo individuálneho poznávania sveta. Sú všetky informácie z rôznych oblastí života, ktoré má ľudstvo k dispozícii. Výber z týchto informácií je žiakom a študentom sprostredkovaný napríklad v učebniciach.

15 / 15

15. Správne priraďte definície k príslušným pojmom. Pri práci využívajte pedagogické slovníky a učebnicu.

Súbor vedomosti, zručnosti, postojov, hodnotovej orientácie a iných spôsobilostí na predvedenie a vykonávanie funkcií podľa daných štandardov v práci, pri štúdiu, v osobnom a odbornom rozvoji jedinca a pri jeho aktívnom zapojení sa do spoločnosti, v budúcom uplatnení sa v pracovnom a mimopracovnom živote a pre jeho ďalšie vzdelávanie.