ZÁKLADY PEDAGOGIKY
Profesijné kompetencie a profesijný štandard učiteľa
V poslednom období boli vytvorené rozličné modely profesijných kompetencií učiteľa, teda toho, čo musí učiteľ vedieť a vykonávať. Kompetencie učiteľa predstavujú komplex vedomostí, zručností a dispozícií potrebných k vykonávaniu jeho profesie. Tie, ktoré sa v pedagogickej literatúre najčastejšie definujú zahŕňajú:
- kompetencie odborno-predmetové (učiteľ by mal ovládať vedecké základy predmetov, ktoré vyučuje),
- kompetencie psychodidaktické (učiteľ by mal vedieť vytvárať priaznivé podmienky pre učenie, motivovať a aktivizovať žiakov, vytvárať priaznivú emocionálnu a pracovnú klímu atď.),
- kompetencie komunikatívne (učiteľ by mal vedieť otvorene a primerane komunikovať so žiakmi, kolegami, rodičmi apod.),
- kompetencie organizačné a riadiace (učiteľ by mal vedieť plánovať a riadiť svoju činnosť a udržiavať určitý poriadok a systém),
- kompetencie diagnostické a intervenčné (učiteľ by mal ovládať techniky, ktoré mu umožnia poznať, ako žiak myslí, cíti, v čom má problémy a ako mu pomôcť),
- kompetencia poradenská a konzultačná (učiteľ by mal v prípade potreby vedieť poradiť najmä rodičom),
- kompetencia reflexie vlastnej činnosti (učiteľ by mal byť schopný sebaanalýzy a zo zistených skutočností vyvodiť závery pre ďalšiu nápravu) (Průcha, 1997, s. 217).
Ako sme uviedli v kap. 2.2 pri pojednaní o kompetenciách, tak tieto bývajú vymedzované aj právnymi predpismi. V súčasnosti sú profesijné kompetencie učiteľa v SR vymedzené v rámci profesijného štandardu učiteľa. Pokyn ministra (č. 39/2017) vydáva profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení[1]. Učitelia sú podľa dosiahnutého kariérneho stupňa ďalej členení na začínajúceho učiteľa, samostatného učiteľa, učiteľa s 1. atestáciou a učiteľa s 2. atestáciou. Ku každej kategórii sú priradené kompetenčné profily, ktoré majú štruktúru podľa tabuľky 2. Každá kompetencia sa v Pokyne ministra č. 39/2017 ďalej dekomponuje na požadované vedomosti a spôsobilosti.
Tabuľka 2 Štruktúra kompetenčného profilu
Oblasti | Kompetencie |
1. Žiak | 1.1 Identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka 1.2 Identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka 1.3 Identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka |
2. Výchovno-vzdelávací proces | 2.1 Ovládať obsah a didaktiku vyučovacích predmetov 2.2 Plánovať a projektovať vyučovanie 2.3 Realizovať vyučovanie 2.4 Hodnotiť priebeh a výsledky vyučovania a učenia sa žiaka |
3. Profesijný rozvoj | 3.1 Plánovať a realizovať svoj profesijný rast a sebarozvoj 3.2 Stotožniť sa s profesijnou rolou a školou |
Zdroj: Pokyn ministra č. 39/2017
[1] Jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov: a) učiteľ pre predprimárne vzdelávanie (učiteľ materskej školy); b) učiteľ pre primárne vzdelávanie (učiteľ prvého stupňa základnej školy); c) učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie (učiteľ druhého stupňa základnej školy); d) učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľa pre vyššie odborné vzdelávanie (učiteľ strednej školy); e) učiteľ základnej umeleckej školy; f) učiteľ jazykovej školy; g) učiteľ pre kontinuálne vzdelávanie; h) majster odbornej výchovy; i) vychovávateľ; j) pedagogický asistent; k) zahraničný lektor; l) tréner športovej triedy a tréner športovej školy; m) korepetítor (Pokyn ministra č. 39/2017)