Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

LEXIKOLÓGIA SLOVENSKÉHO JAZYKA V UČITEĽSKEJ PRAXI

Administratívne slová

Administrativizmy sa používajú v úradnej komunikácii a majú pomáhať dosiahnuť jasnosť a presnosť úradného, administratívneho štýlu. Pri úradných aktoch je evidentný presah termínov a knižných slov do oblasti administratívnej komunikácie.

 

Administratívne slová sa vrstvia do dvoch skupín:

  • administratívne termíny – termíny pomenúvajúce denotáty zo sféry administratívy (vestník, globál, skartácia, definitíva, inventarizácia);
  • lexikálne jednotky využívané v oblasti administratívnej komunikácie v úradných, ekonomických, finančníckych a právnych dokumentoch (agenda, faktúra, preddavok, reklamácia) či v hospodárskej korešpondencii (protokol, obežník, zmluva, predvolanie, vyhláška, smernica, daňové priznanie, úradná žiadosť, upomienka).

 

Základné vlastnosti administratívnych slovverejnosť, písanosť, odmeranosť, strohosť, prísna vecnosť, dištančnosť (právnymi normami podmienený odstup medzi komunikantmi) a inštitucionálnosť.

 

Štylistické využitie administratívnych slov: kancelarizmy sa využívajú primárne v administratívnom štýle, kde sa pociťujú ako bezpríznakové lexikálne jednotky. V umeleckom štýle sa využívajú s istým zámerom na charakterizačné ciele.