Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

Teórie manažmentu a ich využite v riadení školstva

Formovanie teórií manažmentu a ich teoretické rozpracovanie súvisí najmä s rozvojom kapitalizmu, počas ktorého vzrástla zložitosť a význam riadenia natoľko, že tradičné postupy a štýly riadenia boli nedostačujúce a nedokázali zabezpečiť optimálne fungovanie organizácií. Počiatky teoretického rozpracovania manažmentu spadajú do druhej polovice 19. storočia v USA, odkiaľ sa šírili do ostatných krajín. Pôvodne sa manažment zameriaval na problematiku zvýšenia pracovného výkonu robotníkov a tým zvýšenia samotnej výroby. Rozvoj teórií manažmentu po druhej svetovej vojne bol výsledkom uvedomenia si významu riadenia pre efektívnosť organizácie ako aj zvyšovanie rivality, konkurencieschopnosti a pokroku nielen v oblasti hospodárstva, ale aj v iných sférach ľudskej činnosti. Vzhľadom na rôzne prístupy a obsahové interpretácie sa vytvorili viaceré koncepcie teórie manažmentu, ktoré môžeme chronologicky zoradiť do nasledovných skupín (SEDLÁK, 2012, 43-46):

  • tradičná (klasická) teória manažmentu,
  • teória medziľudských vzťahov, resp. behavioristická (neoklasická) teória manažmentu,
  • moderná teória manažmentu,
  • pragmatická teória manažmentu.