Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

FINANCOVANIE ŠKOLSTVA V PODMIENKACH SR

Kľúčové slová

financovanie školstva, regionálne školstvo, vysoké školstvo, normatívne financovanie, mzdový normatív, prevádzkový normatív, nenormatívne financovanie, štátny rozpočet, rozpočet obcí, rozpočet samosprávnych krajov.

Dôležitou podmienkou realizácie edukačného procesu v podmienkach škôl a školských zariadení je zabezpečenie financovania všetkých procesov a činnosti, ktoré súvisia s edukačným procesom. Prostredníctvom financovania sú zabezpečované peňažné potreby školstva, a to predovšetkým zo štátneho rozpočtu, z rozpočtov obcí a samosprávnych krajov a z ďalších zdrojov.

Spôsob financovania školstva v našich podmienkach sa dejinne vyvíjal. V podmienkach česko-slovenského národného hospodárstva sa finančné zdroje na školstvo plánovali centrálne. Celé financovanie školstva sa uskutočňovalo indexovým spôsobom na základe politických rozhodnutí o prioritách v závislosti od výšky a možností štátneho rozpočtu. Pri zostavovaní rozpočtu škôl a školských zariadení sa vychádzalo predovšetkým zo vzájomných proporcií jednotlivých položiek skutočnosti predchádzajúceho roka. Na tomto základe sa na všetkých úrovniach indexovou metódou rozdeľoval celkový objem disponibilných finančných prostriedkov od štátu na ďalší rok (OBDRŽÁLEK, HORVÁTHOVÁ a kol., 2004, 90).

Školský systém podmienkach Slovenskej republiky môžeme rozdeliť na dve veľké skupiny (PISOŇOVÁ a kol., 2021, 66):

  • Regionálne školstvo, ktoré pozostáva z verejných, súkromných a cirkevných materských škôl, základných škôl a stredných škôl.
  • Vysoké školstvo, ktoré pozostáva z verejných, štátnych, súkromných vysokých škôl.