ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Moderná teória manažmentu
Rozvoj modernej teórie manažmentu nastal po druhej svetovej vojne a súvisel s rozšírením interdisciplinárneho charakteru teórie manažmentu aplikovaním poznatkov nových vied: kybernetiky, všeobecnej teórie systémov, operačnej analýzy a podobne. Tento proces bol podmienený na jednej strane riadením modernej, značne rozvinutej výroby a na druhej strane rozvojom rozličných smerov vedy a techniky. V rámci tejto teórie sa k problematike riadenia vyprofilovali tieto prístupy k riadeniu (SEDLÁK, 2012, 59-64):
- Rozhodovací prístup k manažmentu, ktorý vychádza z predstavy, že jadrom riadenia je prijímanie rozhodnutí, pričom v tejto súvislosti sa sústreďuje na dva problémy, a to na: (1) vypracovanie racionálneho postupu rozhodovania a (2) na vypracovanie takých spôsobov rozhodovania, ktoré umožnia prijímanie čo najlepších riešení z ponúkaných variantov, a to najmä prostredníctvom metód psychologického a matematického charakteru.
- Matematický prístup k manažmentu súvisí s uplatňovaním matematických modelov, formalizovaných metód a algoritmizovateľných postupov na riešenie úloh riadenia prostredníctvom operačného výskumu, ktorý sa sústreďuje na vypracovanie matematických modelov pre najčastejšie sa vyskytujúce úlohy.
- Systémový prístup k manažmentu by mal slúžiť ako rámec na integráciu rôznych poznatkov o riadení. Táto teória zdôrazňuje komplexnosť organizácie v zmysle komplexného chápania čiastkových riadiacich a riadených procesov a ich účelnú harmonizáciu do integrovaného, zosúladeného a fungujúceho celku.