ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Štátna správa v školstve podľa zákona z roku 1990
Prijatím zákona Slovenskej národnej rady č. 542 z 26. novembra 1990 o štátnej správe v školstve a školskej samospráve prišlo k zmene riadenia školstva na tzv. odvetvový systém riadenia, ktorý fungoval v rokoch 1990 až 1996. Odvetvový systém riadenia je založený na riadení v línii odvetvia, resp. rezortu.
Podľa tohto zákona štátnu správu na úseku škôl a školských zariadení vykonávajú tieto orgány:
- Riaditeľ školy a riaditeľ (vedúci) školského zariadenia, ktorí riadi školu a školské zariadenie). Riaditeľa školy a riaditeľa (vedúceho) školského zriadeného školskou správou vymenúva a odvoláva riaditeľ príslušnej školskej správy. Riaditeľa strednej školy alebo riaditeľa školského zariadenia, ktoré nezriadila školská správa, vymenúva a odvoláva zriaďovateľ. Riaditeľ školy a riaditeľ školského zariadenia zodpovedá za dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, učebných plánov a učebných osnov, za odbornú a pedagogickú úroveň výchovno-vzdelávacej práce školy (školského zariadenia) a za efektívne využívanie prostriedkov určených na zabezpečenie činnosti školy (školského zariadenia); zodpovedá za riadne hospodárenie s majetkom v užívaní alebo vo vlastníctve školy alebo školského zariadenia (§ 3 ods. 1, 2 zákona č. 542/1990).
- Školská správa, ktorá prevzala pôsobnosť bývalých národných výborov.
- Ministerstvo školstva Slovenskej republiky.
- Iné ústredné orgány štátnej správy, ak tak ustanovuje osobitný zákon.
Školské správy ako orgány štátnej správy školstva prevzali pôsobnosť bývalých národných výborov, resp. boli zriadené z tých orgánov krajských národných výborov, okresných národných výborov, mestských národných výborov, miestnych národných výborov a miestnych národných výborov v strediskových obciach, ktoré do nadobudnutia účinnosti tohto zákona vykonávali pôsobnosť na úseku školstva (§ 21, ods. 1 zákona č. 542/1990). Dňom zriadenia školských správ prechádzajú práva a povinnosti zriaďovateľa školy a školského zariadenia z národného výboru, ktorý školu (školské zariadenie) zriadil, na tú školskú správu, do pôsobnosti ktorej škola (školské zariadenie) prechádza (§ 21 ods. 3 zákona č. 542/1990).
Medzi kľúčové kompetencie školských správ môžeme zaradiť: utvára školám a školským zariadeniam potrebné materiálne podmienky a zabezpečuje starostlivosť o existujúci fond budov škôl a školských zariadení vo svojej pôsobnosti; zabezpečuje novú investičnú výstavbu škôl a školských zariadení vo svojej pôsobnosti; zostavuje plán a rozpočet pre školskú správu, školy a školské zariadenia vo svojej pôsobnosti; rozdeľuje finančné prostriedky pre školy vo svojej pôsobnosti; vykonáva finančné vyrovnanie so školami a školskými zariadeniami vo svojej pôsobnosti; vykonáva komplexnú kontrolnú činnosť na úseku hospodárenia s pridelenými (poskytnutými) finančnými a materiálnymi prostriedkami a pod. (§ 5 ods. 5 zákona č. 542/1990).
Za výhody tohto typu odvetvového riadenia školstva sa považovalo predovšetkým: efektívnejšie prerozdeľovanie finančných prostriedkov; odstránenie činností pre školy a zamestnancov, ktoré nesúviseli so školskou problematikou; pružnejšie a kvalifikované rozhodovanie bez neprofesionálnych zásahov. Za nevýhody sa považuje: nedostatočná koordinácia medzi školstvom a ostatnými odvetviami verejnej správy a znížená možnosť ovplyvniť školstvo samosprávnymi orgánmi regiónu (OBDRŽÁLEK, HORVÁTHOVÁ a kol., 2004, 213).