Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

Charakteristika riadenia školstva pred rokom 1989

Súčasná podoba edukačného manažmentu v podmienkach Slovenskej republiky prešla historickým vývojom, pričom kľúčová transformácia riadenia škôl sa začala po roku 1989, kedy boli vytvorené sociálno-politické podmienky pre rozvoj demokratického riadenia spoločnosti ako celku, vrátane školstva ako subsystému.

Systém riadenia školstva pred rokom 1989 môžeme charakterizovať viacerými znakmi, ktoré zároveň predstavovali limity pre ďalší rozvoj a fungovanie v demokratickej spoločnosti (PISOŇOVÁ a kol., 2014, 29-30):

  • centralizmus, ktorý sa prejavoval v uplatňovaní vedúcej úlohy komunistickej strany a v podceňovaní autonómneho postavenia školy;
  • byrokracia pri riadení škôl spojená s akcentovaním direktívnosti, uplatňovanie unifikovaných prístupov k riadeniu namiesto uplatňovania plurality;
  • sovietizácia, jednostranné preberanie iba skúseností sovietskych škôl, čo viedlo k značnej izolovanosti od sveta;
  • zjednodušená orientácia škôl a ich riadenia na sledovanie prípravy žiakov na prácu namiesto mnohostranného rozvoja ich osobnosti;
  • absencia skutočnej, nie iba postulovanej demokracie, prejavujúcej sa v účasti učiteľov na riadení, najmä na procesoch rozhodovania v školstve;
  • neefektívnosť práce s informáciami, prejavujúca sa v ich iracionálnosti, zdĺhavosti a skreslenosti;
  • malá účinnosť kontrolnej činnosti, ktorá sa vykonávala podľa formálnych ukazovateľov;
  • absencia objektívnych kritérií výberu vedúcich zamestnancov v školstve, najmä riaditeľov škôl;
  • jednostranný akcent na úlohy plánované vyššími orgánmi, namiesto akcentu na úlohy, ktoré vyplývali z potrieb školy, jej zázemia.

Vyrovnávanie sa s vyššie uvedenými nedostatkami, limitujúcimi cestu k modernému edukačnému manažmentu a rozvoju školstva na Slovensku, sa odohrávalo prostredníctvom reformných snáh, ktoré spočívali najmä v zmene legislatívy, ale aj v tvorbe strategických koncepčných materiálov, ktoré by komplexne a dlhodobo nastavili procesy, politiky a štruktúry za účelom postupnej modernizácie a skvalitňovania školstva ako celku vo všetkých oblastiach (riadenie, financovanie, materiálno–technické zabezpečenie a pod.).