ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Štátna správa na úseku školstva
Podľa aktuálne platného zákona č. 596/2003 o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov štátnu správu a úseku škôl a školských zariadení vykonávajú (§ 2 ods. 1):
- riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia,
- obec,
- samosprávny kraj,
- regionálny úrad školskej správy,
- Štátna školská inšpekcia,
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky,
- iné ústredné orgány štátnej správy, ak tak ustanovuje osobitný predpis.
V prípade obcí a samosprávnych krajov ako jednotiek územnej samosprávy je potrebné zdôrazniť, že pri výkone správy na úseku školstva konajú v rámci:
- originálnych kompetencií, ktoré súvisia s výkonom územnej samosprávy, t.j. vlastnej pôsobnosti (tzv. výkon samosprávy),
- prenesených kompetencií, ktoré súvisia s výkonom delegovaných úloh štátnej správy na územnú samosprávu (tzv. prenesený výkon štátnej správy).
Obec:
- pri prenesenom výkone štátnej správy zriaďuje a zrušuje všeobecne záväzným nariadením základné školy (§ 6 ods. 1 zákona č. 596/2003),
- pri výkone samosprávy zriaďuje a zrušuje všeobecne záväzným nariadením (§ 6 ods. 2 zákona č. 596/2003): základné umelecké školy; materské školy; školské kluby detí, ktoré sú súčasťou základnej školy; centrá voľného času; zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl; jazykové školy pri základných školách; strediská služieb škole; školské internáty.
Samosprávny kraj:
- pri prenesenom výkone štátnej správy zriaďuje a zrušuje všeobecne záväzným nariadením stredné školy; určuje pre každú strednú školu vo svojej územnej pôsobnosti najvyšší počet žiakov prvého ročníka v dennej forme štúdia (§ 9 ods. 1 zákona č. 596/2003),
- pri výkone samosprávy zriaďuje a zrušuje všeobecne záväzným nariadením (§ 9 ods. 2 zákona č. 596/2003): základné umelecké školy; jazykové školy okrem jazykových škôl pri základných školách; školské internáty; zariadenia školského stravovania; strediská služieb školy; školy v prírode; centrá voľného času s územnou pôsobnosťou samosprávneho kraja; materské školy, ak ide o jednu právnickú osobu zriadenú ako kombinácia strednej školy a materskej školy alebo kombinácia strednej školy, materskej školy a základnej školy; základné školy, ak ide o jednu právnickú osobu zriadenú ako kombinácia strednej školy a základnej školy alebo kombinácia strednej školy, materskej školy a základnej školy.
Regionálny úrad školskej správy:
- regionálne úrady školskej správy boli zriadené k 1.1.2022 v sídle každého kraja a prevzali agendu doterajších odborov školstva okresných úradov v sídle kraja,
- je orgánom miestnej štátnej správy v školstve (§ 9a ods. 1 zákona č. 596/2003),
- medzi jeho najdôležitejšie kompetencie patrí (§ 10 a 11 zákona č. 596/2003): zriaďuje a zrušuje materské, základné a stredné školy (ak to vyžadujú osobitné podmienky), odborné školy, odborné učilištia, školský internát, praktické školy a pod.; vykonáva kontrolu vo veci zabezpečovania činností a úloh obcí a samosprávnych krajov v oblasti školstva, mládeže a telesnej kultúry; plní úlohy v oblasti financovania škôl a školských zariadení; poskytuje odbornú poradenskú činnosť obciam, samosprávnym krajom, zriaďovateľom cirkevných škôl a školských zariadení, zriaďovateľom súkromných škôl a školských zariadení a riaditeľom škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom; organizuje, koordinuje a finančne zabezpečuje okresné a krajské kolá súťaží detí a žiakov škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti a predmetové olympiády žiakov škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti a ďalšie.
Štátna školská inšpekcia:
- je to orgán štátnej správy v školstve so sídlom v Bratislave a riadi ju hlavný školský inšpektor, ktorého vymenúva a odvoláva minister (§ 12 ods. 1, 2 zákona č. 596/2003),
- plní funkciu kontroly štátu nad úrovňou pedagogického riadenia, nad úrovňou výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok vrátane praktického vyučovania v školách a školských zariadeniach, na pracoviskách praktického vyučovania a nad úrovňou činností v špeciálnych výchovných zariadeniach a školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie (§ 13 ods. 1 zákona č. 596/2003) a kontroluje vhodnosť a účelnosť priestorov, materiálno-technického zabezpečenia a didaktickej techniky používaných vo výchovno-vzdelávacom procese (§ 13 ods. 2 zákona č. 596/2003),
- okrem toho vykonáva nasledovné činnosti (§ 13 ods. 14 zákona č. 596/2003): kontroluje súlad školského vzdelávacieho programu so štátnym vzdelávacím programom, s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania; kontroluje súlad medzinárodného programu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania; kontroluje súlad výchovného programu s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania; kontroluje úroveň kvality výchovy a vzdelávania pri individuálnom vzdelávaní; monitoruje a hodnotí kvalitu výchovy a vzdelávania; poskytuje kontrolovanému subjektu poradenskú pomoc pri odstraňovaní zistených nedostatkov; poskytuje školám a školským zariadeniam odbornú a poradenskú činnosť v rozsahu svojej pôsobnosti.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky:
- ako ústredný orgán štátnej správy riadi výkon štátnej správy na úseku školstva vypracovávaním koncepcií a vydávaním všeobecne záväzných právnych predpisov, smerníc a pokynov, zjednocovaním postupu pri ich používaní vrátane kontroly (§ 14 ods. 1 zákona č. 596/2003),
- medzi hlavné kompetencie ministerstva patrí (§ 14 ods. 6 zákona č. 596/2003): spravuje sieť škôl a školských zariadení Slovenskej republiky; rozhoduje o zaradení škôl a školských zariadení do siete, vyradení škôl, školských zariadení, stredísk praktického vyučovania a pracovísk praktického vyučovania zo siete a o zmenách v sieti; pri svojom rozhodovaní o zmenách v sieti prihliada na vyjadrenie príslušného regionálneho úradu; spracúva koncepciu rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike; vydáva a zverejňuje na svojom webovom sídle normatívy materiálno-technického a priestorového zabezpečenia; určuje pravidlá na akreditáciu vzdelávacích projektov a organizácií poskytujúcich ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov; schvaľuje učebnice, učebné texty a pracovné zošity a odporúča učebnice na používanie v školách; vydáva výkonové a obsahové štandardy výchovného poradenstva a ďalšie.