Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

Pedagogická rada

Pedagogická rada je poradný orgán, ktorý sa zaoberá pedagogicko-organizačnými otázkami výchovno-vzdelávacej činnosti. Členmi pedagogickej rady sú všetci pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci základnej školy (§ 1 ods. 2 vyhlášky č. 223/2022).

Úlohy pedagogickej rady na základe platnej legislatívy môžeme čiastočne identifikovať v zákone č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, kde sa uvádza:

  • v § 7 ods. 2 – školský vzdelávací program vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy a v rade školy,
  • v § 8 ods. 3 – výchovný program školského zariadenia vydáva riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia po prerokovaní v pedagogickej rade školy alebo v pedagogickej rade školského zariadenia a po vyjadrení rady školy alebo rady školského zariadenia,
  • v § 33 ods. 5 – riaditeľ strednej školy môže po posúdení učebných plánov a po prerokovaní v pedagogickej rade povoliť žiakovi absolvovať časť štúdia na obdobnej škole v zahraničí; ak sa žiak pripravuje v systéme duálneho vzdelávania, po súhlase zamestnávateľa, u ktorého sa tento žiak pripravuje,
  • v § 38 ods. 2 – nadaného žiaka môže riaditeľ strednej školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy preradiť do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka na základe výsledkov komisionálnej skúšky,
  • v § 64 ods. 2 – riaditeľ strednej školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy a v rade školy predloží zriaďovateľovi školy najneskôr do 15. júna návrh počtu žiakov prvého ročníka pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku v členení na jednotlivé študijné odbory alebo jednotlivé učebné odbory,
  • v § 65 ods. 1 – riaditeľ strednej školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy, po vyjadrení rady školy a so súhlasom zriaďovateľa určí počet žiakov, ktorých možno prijať do tried prvého ročníka a termíny konania prijímacích skúšok,
  • v § 69 ods. 4 – riaditeľ strednej školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy určí formu prijímacej skúšky, obsah a rozsah prijímacej skúšky, kritériá na úspešné vykonanie skúšky a ostatné podmienky prijatia na štúdium.

Z vyššie uvedených zákonných ustanovení vyplýva predovšetkým povinnosť riaditeľa školy prerokovať s pedagogickou radou kľúčové otázky výchovno–vzdelávacieho procesu. Avšak nakoľko ide o poradný orgán, stanovisko pedagogickej rady nie je pre riaditeľa záväzné.

Vo všeobecnosti môžeme uviesť, že pedagogická rada je iniciatívny, konzultatívny a poradný orgán riaditeľa školy, ktorý prerokúva zásadné ciele výchovy a vzdelávania školy, priority školy a hodnotí úroveň ich plnenia. V diskusii o pedagogických otázkach sa usiluje o dosiahnutie potrebnej zhody a jednoty v postupe pedagogického zboru školy vo veciach výchovy a vzdelávania. Spravidla ju vedie riaditeľ alebo zástupca riaditeľa. Pedagogická rada plní nasledovné funkcie (OBDRŽÁLEK, HORVÁTHOVÁ a kol., 2004, 231):

  • informačná, ktorá spočíva v informovaní pedagogických zamestnancov o aktuálnych problémoch a otázkach edukačného procesu,
  • jednotiaca, t.j. smerujúca k prijatiu spoločného rozhodnutia všetkými pedagogickými pracovníkmi,
  • odporúčajúca, ktorá znamená kompetenciu prijať rozhodnutie, ktoré má vo vzťahu k riaditeľovi odporúčajúci charakter,
  • kontrolná a hodnotiaca, ktorá znamená kontrolu plnenia uznesení pedagogickej rady a taktiež sledovanie hodnotenia plnenia výchovno-vzdelávacieho plánu školy, výsledkov žiakov, učiteľov, metodických orgánov,
  • poradná, ktorá spočíva vo formulácii odporúčaní riaditeľovi a metodickým orgánom,
  • výchovná, ktorá znamená aktívnu výmenu názorov, poznatkov a skúseností medzi členmi pedagogického zboru.

Podľa J. Draveckého (2011, 82-83) medzi kompetencie pedagogickej rady môžeme zaradiť:

  • príprava a vydanie školského vzdelávacieho programu a výchovného programu,
  • hodnotenie a klasifikácia žiakov (podľa metodických pokynov ministerstva školstva na hodnotenie a klasifikáciu žiakov školy),
  • ustanovenie triednych učiteľov,
  • rozdelenie úväzkov a rozvrh hodín,
  • ustanovovanie a zloženie komisií (odborných, predmetových, umeleckých, metodického združenia) a ich predsedov,
  • udeľovanie výchovných opatrení (pochvaly – odmeny a tresty), klasifikácia správania,
  • kritériá na hodnotenie pedagogických zamestnancov,
  • program vzdelávania pedagogických zamestnancov,
  • prijímanie žiakov na štúdium, vylučovanie žiakov zo štúdia, prerušenie štúdia a pod.,
  • organizačné zabezpečenie výchovy a vyučovania, vnútorný poriadok školy,
  • profilácia a zameranie školy,
  • plán práce školy,
  • vyhodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov a iné.