ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Predmetová a metodická komisia
Predmetová komisia a metodická komisia je podobne ako metodické združenie poradným orgánom riaditeľa školy a školského zariadenia.
Predmetová komisia vzniká na základe rozhodnutia riaditeľa školy s cieľom plniť vecné úlohy a realizovať ciele výchovy a vzdelávania školy. Tvoria ju učitelia základnej školy. Vytvára sa v závislosti od počtu učiteľov a v závislosti od možností a podmienok školy. Každá predmetová komisia má svojho vedúceho, ktorého poveruje riaditeľ školy (OBDRŽÁLEK, HORVÁTHOVÁ a kol., 2004, 186). Členovia predmetových komisií sa združujú v komisii podľa vyučovacieho predmetu alebo skupiny príbuzných vyučovacích predmetov.
Metodická komisia vzniká na základe rozhodnutia riaditeľa strednej školy, kde sa zriaďuje na zlepšenie vzájomnej spolupráce medzi učiteľmi, majstrami odbornej výchovy a vychovávateľmi. Metodická komisia zjednocuje výchovnú činnosť pedagogických pracovníkov, hodnotenie výchovných výsledkov a ovplyvňuje výmenu poznatkov a skúseností. Otázky súvisiace s výchovnou činnosťou, zhodnotením výchovných výsledkov, výmenou poznatkov a skúseností a otázky týkajúce sa spolupráce s rodičmi sa riešia v úzkej súčinnosti triedneho učiteľa, majstra odbornej výchovy a vychovávateľa (OBDRŽÁLEK, HORVÁTHOVÁ a kol., 2004, 184).
Úlohy predmetovej komisie a metodickej komisie sú podobné úlohám metodického združenia, nakoľko v oboch prípadoch ide o metodické orgány. Princípy fungovania metodických orgánov môžeme uviesť nasledovne (DRAVECKÝ, 2011, 86):
- realizácia úloh stratégie a koncepcie školy,
- realizácia profesijného a osobnostného rastu pedagogických zamestnancov a tým aj skvalitňovanie výchovno-vzdelávacieho procesu školy,
- názorová pluralita pri riešení odborných pedagogických problémov,
- vedeckosť a odbornosť,
- permanentná inovácia obsahu, metód a foriem činnosti,
- systémovosť, komplexnosť a spätná väzba,
- individuálny rozvoj pedagogických zamestnancov podľa profesijných a osobnostných predpokladov.