LEXIKOLÓGIA SLOVENSKÉHO JAZYKA V UČITEĽSKEJ PRAXI
Administratívne slová
Administrativizmy sa používajú v úradnej komunikácii a majú pomáhať dosiahnuť jasnosť a presnosť úradného, administratívneho štýlu. Pri úradných aktoch je evidentný presah termínov a knižných slov do oblasti administratívnej komunikácie.
Administratívne slová sa vrstvia do dvoch skupín:
- administratívne termíny – termíny pomenúvajúce denotáty zo sféry administratívy (vestník, globál, skartácia, definitíva, inventarizácia);
- lexikálne jednotky využívané v oblasti administratívnej komunikácie v úradných, ekonomických, finančníckych a právnych dokumentoch (agenda, faktúra, preddavok, reklamácia) či v hospodárskej korešpondencii (protokol, obežník, zmluva, predvolanie, vyhláška, smernica, daňové priznanie, úradná žiadosť, upomienka).
Základné vlastnosti administratívnych slov sú verejnosť, písanosť, odmeranosť, strohosť, prísna vecnosť, dištančnosť (právnymi normami podmienený odstup medzi komunikantmi) a inštitucionálnosť.
Štylistické využitie administratívnych slov: kancelarizmy sa využívajú primárne v administratívnom štýle, kde sa pociťujú ako bezpríznakové lexikálne jednotky. V umeleckom štýle sa využívajú s istým zámerom na charakterizačné ciele.