Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

LEXIKOLÓGIA SLOVENSKÉHO JAZYKA V UČITEĽSKEJ PRAXI

ČLENENIE SLOVNEJ ZÁSOBY Z EMOCIONÁLNO-EXPRESÍVNEHO HĽADISKA

Z hľadiska prítomnosti/neprítomnosti citového príznaku možno vymedziť dve skupiny slov:

  1. nocionálne slová,
  2. emocionálno-expresívne slová.

 

Nocionálne slová sú citovo neutrálne slová, ktoré nevyjadrujú subjektívny postoj hovoriaceho a ktoré vecne, objektívne pomenúvajú realitu. Nazývajú sa pojmové slová alebo kognitívne či intelektuálne slová.

 

Emocionálno-expresívne slová sú príznakové slová, prostredníctvom ktorých človek vyjadruje svoj pozitívny alebo negatívny subjektívny postoj k pomenúvanému javu. Ak sú v prejave hovoriaceho prítomné také sémanticky relevantné príznaky, ktoré reprezentujú hodnotiaci postoj a citový hodnotiaci vzťah k označovanej entite, ide o hodnotiace slová. Toto prežívanie tvorí obsah citu a je základom emocionálneho hodnotenia, pričom nositeľom emocionálneho hodnotiaceho komponentu sú aj deminutívne a augmentatívne sufixy (Orgoňová, Bohunická, 2011, s. 48 – 51). V texte pútajú na seba pozornosť hlavne výraznou formálnou stránkou, často aj prostredníctvom osobitých prípon (-isko, -ček, -ánsky, -ík), nazývajú sa osobné slová. V slovenčine existujú slová s emocionálnym a afektívnym hodnotiacim lexikálnym významom napríklad vo forme deminutívnych, augumentatívnych, pejoratívnych a iných emocionálne hodnotiacich výrazov (porov. Kumorová, 2021).