Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

Základná terminológia

Manažment môžeme definovať ako ucelený súbor činností, ktorými riadiaci subjekt cieľavedome pôsobí na riadený objekt za účelom dosiahnutia čo najvyššej hodnoty pre vlastníkov, zamestnancov a zákazníkov. Je to proces, ktorý slúži na dosahovanie cieľov organizácie prostredníctvom usmerňovania premeny vstupov, resp. zdrojov na požadované výstupy. Vykonávajú ho manažéri, ktorí pomocou racionálnych aktivít vplývajú na zdroje, tieto kombinujú a usilujú sa zabezpečiť ich efektívnu transformáciu (MAJTÁN a kol, 2016, 11).

V rámci teoretických prístupov, ktoré sa snažia zohľadniť jednotlivé špecifiká pojmu „manažment“, môžeme vymedziť tri skupiny definícií (MAJTÁN a kol, 2016, 14-15):

  • Manažment ako vedenie ľudí – manažment znamená vykonávanie úloh (vecí) prostredníctvom práce iných ľudí. Niekedy sa tento výklad pojmu manažment zužuje len na vedenie ľudí (leadership), čo je značne redukovaný pohľad.

 

  • Manažment ako špecifické funkcie vykonávané riadiacimi pracovníkmi – zdôrazňuje sa význam špecifických činností (funkcií), ktoré tvoria obsahovú náplň manažérskej práce. Najčastejšie sa uvádzajú plánovanie, organizovanie, rozhodovanie, vedenie ľudí, motivácia, koordinácia, kontrola a niektoré ďalšie činnosti.

 

  • Manažment ako tvorivý prístup, predmet štúdia a jeho účel – preferuje sa chápanie manažmentu ako oblasti štúdia postupov, ako najlepšie dosiahnuť ciele, resp. ako proces optimalizácie ľudských, materiálnych, finančných a informačných zdrojov na dosiahnutie cieľov organizácie.

Manažér je definovaný ako človek, ktorého primárnymi aktivitami sú manažérske funkcie, pomocou ktorých pôsobí na objekty manažmentu, teda ako človeka, ktorý plánuje, organizuje, vedie a kontroluje ľudské, finančné a informačné zdroje (SEDLÁK, 2012, 277).

Na manažéra v oblasti edukácie sa kladú najmä nasledovné požiadavky (OBDRŽÁLEK, HORVÁTHOVÁ a kol., 2004, 171):

  • rešpektovať rámcové ciele a zásady ako i ďalšie regulatívy školskej politiky štátu, regiónu, obce, cirkvi alebo iného zriaďovateľa,
  • ponechávať maximum možnej autonómie a dostatku rozhodovacieho procesu škole,
  • optimálne uplatňovať kvalitatívnu zmenu v hodnotovej orientácii školy od vzdelávacieho obsahu k rozvoju žiaka a kvality jeho života,
  • ponechávať maximum tvorivej slobody učiteľom a rešpektovať osobnosť žiakov,
  • uplatňovať princíp participácie na rozhodovaní a princíp kooperácie na riadení.

 

Edukáciu definujeme ako proces, ako ľudskú činnosť, ktorá zahŕňa výchovu a vzdelávanie, teda pôsobenie edukátora (toho, kto učenie sprostredkováva) na edukanta (toho, kto je učený). Edukačné procesy prebiehajú vždy v určitom edukačnom prostredí, ktoré je dané jednak fyzikálnymi podmienkami (detské ihrisko, školská trieda, muzeálna expozícia a pod.) a jednak zúčastnenými subjektami (žiaci, učitelia, vychovávatelia a pod.). Zúčastnené subjekty v edukačnom prostredí vytvárajú sieť vzájomných vzťahov od ktorých sa odvíja edukačná klíma. Keďže edukácia prebieha najintenzívnejšie a najidentifikovateľnejšie v prostredí školy, pedagogická teória sa prioritne zameriava na školskú edukáciu (PRŮCHA, 2015, 18).

Edukačný manažment predstavuje pedagogickú disciplínu, ktorá sa zaoberá teoretickými a praktickými otázkami riadenia edukačných procesov za účelom dosiahnutia a zabezpečenia čo najkvalitnejších výstupov v oblasti výchovy a vzdelávania vo vzťahu k edukantom. Dôležitým prvkom tohto skúmania je aj optimalizácia vstupov (zdrojov), ktoré sú vynaložené na dosiahnutie požadovaných výstupov.

Průcha (2015, 146) definuje edukačný manažment ako objasňovanie aktivít vzťahujúcich sa k plánovaniu, organizovaniu a kontrole činnosti inštitúcií tvoriacich vzdelávací systém, pričom objasňovanie musíme chápať nielen ako popis a výklad daných aktivít, ale i návrhy a koncepcie na ich inováciu a zdokonaľovanie.

V kontexte systému pedagogických disciplín (základné, hraničné, aplikované) zaraďujeme edukačný manažment medzi hraničné pedagogické disciplíny. Znamená to, že uvedená disciplína sa nachádza na pomedzí všeobecného manažmentu a pedagogiky. 

V odbornej literatúre sa v súvislosti s pojmom „manažment“ stretávame aj s pojmom „riadenie“ – podľa niektorých autorov sú tieto pojmy synonymické, podľa iných je pojem „riadenie“ širším pojmom (bližšie pozri napr. (PISOŇOVÁ, 2014, 11)). Aj z uvedeného dôvodu sa v praxi stretávame so synonymickými názvami edukačného manažmentu ako pedagogickej disciplíny. Ide predovšetkým o názvy ako: organizácia a riadenie školstva, organizácia vzdelávania, manažment vzdelávania, školský manažment a pod.

V zahraničnej literatúre sa v spojitosti s pojmami edukačný manažment (educational management) a školský manažment (school management) stretávame aj s pojmom „školská administratíva“ (school administration). Táto spojitosť nás privádza k analýze rozdielu medzi manažmentom a administratívou. Vo všeobecnosti môžeme uviesť, že školská administratíva sa týka tvorby politík, plánov a koncepcií  na úrovni verejnej správy, ktoré školský manažment aplikuje do praxe. V tomto zmysle môžeme školskú administratívu spájať s makroriadením školstva a školský manažment s mikroriadením školstva.

Z dôvodu terminologického a praktického spresnenia môžeme edukačný manažment v rámci zamerania rozdeliť na:

  • manažment školstva, ktorý sa zaoberá najmä otázkami makroriadenia, ktoré znamená riadenie školstva orgánmi verejnej správy (štátna správa a územná samospráva),

 

  • manažment školy, ktorého predmetom záujmu sú otázky mikroriadenia, teda riadenia vzdelávacej inštitúcie – školy (resp. školského zariadenia),

 

  • manažment triedy, ktorý sa zameriava na prácu triedneho učiteľa vo vzťahu k žiakom a riadeniu triedy.

Ako poukazujú Obdržálek, Horváthová a kol. (2004, 176-177), manažment školy a manažment triedy môžeme považovať za súčasť celkového manažmentu školstva. V ich ponímaní je:

  • Manažment školstva špecificky orientovaný na systém riadenia a správy školstva v jednote všetkých jeho stránok a aspektov. Patrí doň najmä riadenie výchovy a vzdelávania v rezorte školstva, materiálnych a finančných zdrojov, zabezpečenie potreby vzdelávacích služieb, marketingu, právneho rámca vzdelávania, personálnej práce a vedenie ľudí.

 

  • Manažment školy ako súčasť celkového manažmentu školstva orientovaný na problematiku vnútorného riadenia školy, ktoré sleduje zabezpečiť jej úspešnú činnosť prostredníctvom: programu výchovy a vzdelávania školy, v dodržiavaní záväzných právnych predpisov, v zabezpečovaní plnenia pracovných povinností zamestnancov školy, v zabezpečovaní personálnych, ekonomických a materiálno-technických podmienok, vo vytváraní podmienok na pozitívnu kultúru inštitúcie a dobré medziľudské vzťahy. Patrí sem taktiež správne uplatňovanie kompetencií riaditeľa a jeho zástupcov a ďalších zamestnancov v škole, usmerňovanie orgánov školy ako je pedagogická rada, metodické orgány, rada školy, činnosť výchovného poradcu a triedneho učiteľa, spolupráca s partnermi školy a pod.

 

  • Manažment triedy orientovaný predovšetkým na činnosť triedneho učiteľa, ktorá spočíva v organizovaní podmienok, procesov a činností v školskej triede. Zameriava sa predovšetkým na koordináciu výchovno – vzdelávacieho pôsobenia učiteľov a vychovávateľov, na ich súčinnosť s mimoškolskými činiteľmi výchovy a vzdelávania a na usmerňovania žiackeho kolektívu triedy.