ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Teórie manažmentu a ich využite v riadení školstva
Formovanie teórií manažmentu a ich teoretické rozpracovanie súvisí najmä s rozvojom kapitalizmu, počas ktorého vzrástla zložitosť a význam riadenia natoľko, že tradičné postupy a štýly riadenia boli nedostačujúce a nedokázali zabezpečiť optimálne fungovanie organizácií. Počiatky teoretického rozpracovania manažmentu spadajú do druhej polovice 19. storočia v USA, odkiaľ sa šírili do ostatných krajín. Pôvodne sa manažment zameriaval na problematiku zvýšenia pracovného výkonu robotníkov a tým zvýšenia samotnej výroby. Rozvoj teórií manažmentu po druhej svetovej vojne bol výsledkom uvedomenia si významu riadenia pre efektívnosť organizácie ako aj zvyšovanie rivality, konkurencieschopnosti a pokroku nielen v oblasti hospodárstva, ale aj v iných sférach ľudskej činnosti. Vzhľadom na rôzne prístupy a obsahové interpretácie sa vytvorili viaceré koncepcie teórie manažmentu, ktoré môžeme chronologicky zoradiť do nasledovných skupín (SEDLÁK, 2012, 43-46):
- tradičná (klasická) teória manažmentu,
- teória medziľudských vzťahov, resp. behavioristická (neoklasická) teória manažmentu,
- moderná teória manažmentu,
- pragmatická teória manažmentu.