ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Marketingový mix vzdelávacej inštitúcie
Marketingový mix (4P) chápeme ako súhrn vnútorných činiteľov podniku (súbor nástrojov), ktoré umožňujú ovplyvňovať správanie spotrebiteľa. Marketingový mix je súbor taktických marketingových nástrojov – výrobkovej, cenovej, distribučnej a komunikačnej politiky, ktoré umožňujú firme upraviť ponuku podľa priania zákazníka na cieľovom trhu. Marketingový mix definujeme tiež ako vyvážené nasadenie nástrojov výrobkovej, cenovej, distribučnej a komunikačnej politiky s cieľom dosiahnuť čo najlepší výsledok na trhu (MIKLOŠOVÁ, 2017, 29-30).
Marketingový mix ako súbor marketingových nástrojov na dosiahnutie marketingových cieľov na cieľovom trhu v podmienkach vzdelávacích inštitúcií obsahuje nasledovné prvky (PISOŇOVÁ a kol., 2021, 191-194), (EGER, 2021, 19-25):
- Produkt (Product) – v našom prípade je produktom vzdelávacia služba. Vzdelávacie služby môžeme rozdeliť na dve kategórie: základné, ktoré sa týkajú najmä vzdelávacieho procesu (kurikulum, vzdelávacie metódy, ciele, hodnotenie, informovanie) a 2. doplnkové, kde môžeme zaradiť záujmové vzdelávanie, krúžky, školské výlety, exkurzie. Pri poskytovaní vzdelávacích služieb musíme brať do úvahy ich špecifiká, a to: 1. nehmotnosť – nie je možné ich vážiť, merať alebo ich inak kvantifikovať, pričom edukačné materiály sú zhmotnenými prostriedkami vedúcimi k vzdelávacej službe; 2. pominuteľnosť – pokiaľ žiak neabsolvuje vzdelávanie, môže ho absolvovať v tej istej forme znova (v súčasnej dobe sa však do popredia dostávajú rôzne formy online vzdelávania); 3. neoddeliteľnosť – vzdelávacie služby nie je možné oddeliť od ich poskytovateľa (učiteľa, lektora), pričom každý má svoju osobnú kapacitu, ktorá je limitovaná a mení sa v čase; 4. heterogenita, ktorá znamená malú mieru štandardizácie, ktorá súvisí najmä s rôznymi vzdelávacími programami, akreditačnými dokumentami, vnútornými predpismi a pod.; 5. vlastníctvo – vzdelávaciu službu nemôžeme vlastniť, máme k nej iba určitý prístup.
- Cena (Price) – ak poskytujeme vzdelávaciu službu a chceme ju ponúknuť vo vyššej cenovej relácii, osobnosť učiteľa, lektora, ale aj celý servis, ktorý je spojený so vzdelávacou službou, musí zodpovedať nárokom vyšších cenových skupín. V tejto súvislosti si je potrebné uvedomiť, že aj napriek deklarovanej bezplatnosti vzdelania poskytovaného verejnými inštitúciami, musia zákonní zástupcovia financovať stravu, školské výlety, exkurzie a ďalšie aktivity. Aj preto je nevyhnutné, aby boli priamo zainteresovaní do posudzovania a hodnotenia kvality poskytovaných vzdelávacích služieb svojim deťom.
- Miesto (Place) – vzdelávanie je vždy poskytované na určitom mieste a v určitom čase. Vo väčšine prípadov je vzdelávanie poskytované prezenčnou formou, čiže zákazník vo väčšine prípadov za ním cestuje v rámci okresu, kraja, štátu. V prípade, ak zákazník nie je ochotný cestovať za vzdelávacími službami, môže využiť rôzne formy online výučby. Z hľadiska marketingovej stratégie zohráva dôležité miesto aj umiestnenie školy. Pri výbere je niekedy dôležitejšia vzdialenosť (od miesta trvalého bydliska) a možnosti dopravy viac ako kvalita poskytovanej služby. Dôležité je aj prostredie vzdelávacej inštitúcie, vonkajšie aj vnútorné (ihriská, knižnica, telocvičňa, laboratóriá a pod.).
- Marketingová komunikácia (Promotion) – predstavuje ovplyvňovanie predaja prostredníctvom komunikácie medzi vzdelávacou inštitúciou a zákazníkom. V teórii marketingu existuje 5 základných foriem komunikácie: osobná komunikácia (osobný marketing) – ide o priamy kontakt medzi zamestnancom školy (riaditeľ, učiteľ, zástupca,…) a zákazníkom (žiak, zákonný zástupca), ktorý si vyžaduje kvalitu komunikačných zručností; 2. práca s verejnosťou (PR) – zameraná na budovanie pozitívneho imidžu školy, dôveryhodnosti, spolupráce s externým prostredím prostredníctvom rôznych propagačných a prezentačných aktivít, ale aj cez internet, sociálne siete, brožúry, letáky, noviny a pod.; 3. reklama – je charakterizovaná ako forma neosobnej, masovej komunikácie, ktorej úlohou je oslovovať zákazníkov vzdelávacích služieb a ovplyvňovať ich správanie, pričom s reklamou sa stretávame najmä v televízii, rádiu, novinách, na sociálnych sieťach. Dôležitou je najmä prezentácia prostredníctvom webového sídla vzdelávacej inštitúcie, ale aj šírenie dobrého mena prostredníctvom žiakov a absolventov; 4. priamy predaj – ide o osobnú interakciu zástupcu školy so zákazníkmi (rodičmi, žiakmi) či už priamo vo vyučovacom procese alebo mimo neho.