ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Strategicko–koncepčné materiály v oblasti riadenia a rozvoja školstva po roku 1989
Legislatívne zmeny, ktoré sprevádzali proces prispôsobovania sa školstva na nové spoločensko–politické podmienky v súbehu so snahou o zvýšenie kvality výchovy a vzdelávania, si vyžiadali vypracovanie strategicko – koncepčných materiálov, ktorých realizačný horizont presahuje funkčné obdobie vládnucej garnitúry. Autormi týchto materiálov boli predovšetkým expertné skupiny odborníkov, ktoré boli vytvorené na ministerstve.
Do roku 1990 bol základným koncepčným materiálom dokument Ďalší rozvoj československej výchovno-vzdelávacej sústavy, ktorý bol schválený v roku 1976 Ústredným výborom Komunistickej strany Československa. Jeho úlohou bolo modernizovať československé školstvo na všetkých jeho stupňoch, avšak v širšom politickom kontexte išlo o dokument, ktorého cieľom bola legitimizácia komunistickej ideológie a politiky v očiach komunistickej strany (PORUBSKÝ, 2012, 2).
Z historického hľadiska môžeme za kľúčové strategicko–koncepčné materiály v oblasti školstva považovať:
- Duch školy (1991)
- Konštantín – Národný program výchovy a vzdelávania (1994)
- Milénium – Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15 až 20 rokov (1998)