Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

Konštantín - Národný program výchovy a vzdelávania (1994)

Projekt Konštantín bol prvým uceleným reformným dokumentom, ktorý predstavilo ministerstvo.

Projekt sa skladá z 11 kapitol, ktoré sa obsahovo venujú nasledovným témam: výchova, vzdelávanie a spoločnosť; megatrendy vývoja spoločnosti; ciele Národného programu výchovy a vzdelávania v SR; medzinárodno-právne východiská štátnej politiky výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike do roku 2015; zmeny v pedagogickom myslení a chápaní postavenia dieťaťa a učiteľa – dôležitá podmienka úspechu Národného programu výchovy a vzdelávania; vývoj sústavy výchovno-vzdelávacích inštitúcií v rokoch 1995-2015 – prognóza a návrh realizačných opatrení; financovanie vzdelávania v rokoch 1995 – 2015; sociálna politika vo vzdelávaní; zásady a program tvorby legislatívy vzdelávania na Slovensku; zodpovednosť za realizáciu štátnej stratégie výchovy a vzdelávania; projekt realizácie.

Projekt Konštantín vychádzal z liberálneho poňatia základu spoločnosti, ktorý tvorí slobodný jednotlivec, ktorý má primárnu zodpovednosť za svoje vzdelávanie, ktoré môže naplniť uplatnením práva výberu typu vzdelania a školy. Štát prestáva byť univerzálnym poskytovateľom životných istôt, preto je vzdelávanie chápané ako verejná služba. Funkčnosť týchto služieb má zabezpečovať efektívny a transparentný systém financovania založený na výkonových normatívoch (PORUBSKÝ, 2012, 6).

Z dôvodu, že ku koncu roka 1994 prišlo k zmene ministra školstva, projekt sa nerealizoval a upadol do zabudnutia.