Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

Milénium - Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15 až 20 rokov (1998)

Tento reformný dokument bol vypracovaný na základe programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky z novembra 1998. Do jeho tvorby sa podarilo zapojiť učiteľov, pedagogické kolektívy, rodičov, orgány miestnej a školskej samosprávy, viaceré občianske združenia a nadácie, ako aj orgány štátnej správy v školstve na okresnej a krajskej úrovni.

Cieľom (produktom) výchovno-vzdelávacieho systému prezentovaného v projekte Milénium sú ľudia schopní vybudovať a udržiavať civilizovaný, demokratický systém riadenia a organizácie verejných záležitostí, kde vzdelávanie a výchova sú najrozšírenejším verejným záujmom. Vzdelanie pomôže dosiahnuť aj zlepšenú úroveň zdravia populácie a je oprávnený predpoklad, že pozitívne ovplyvní morálku spoločnosti ako aj úroveň individuálnej sebarealizácie. Vyššia vzdelanosť priamo súvisí s trvalým udržateľným hospodárskym progresom a sociálnym rozvojom štátu so zodpovednosťou voči životnému prostrediu. Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15 až 20 rokov umožní pozitívne spolunažívanie Slovákov v spoločnosti vyspelých krajín Európy a sveta. Napokon šťastie, produktivita každého človeka a tým aj výkonnosť a sociálny blahobyt spoločnosti, je ideálom, ku ktorému smeruje úsilie Národného programu výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15 až 20 rokov (s. 53-54).

V decembri 2001 vláda schválila Národný program výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, ktorý je rozpracovaním projektu Milénium, ktorý bol postavený na 12 pilieroch (s. 22-25):

  1. Byť vo svete, Európe, na pulze moderného času, vedy, výskumov, poznatkov a pritom ostať sebou.
  2. Zaviesť do praxe teóriu tvorivo – humánnej výchovy.
  3. Zmeniť obsah učiva, redukovať ho, urobiť ho funkčnejším, kontrolovateľnejším a životnejším.
  4. Diverzifikácia ciest, spôsobov, metód a foriem vzdelávania a výchovy.
  5. Profesionalizácia a decentralizácia riadenia.
  6. Učiteľ – rozhodujúci činiteľ vo výchove.
  7. Finančné zabezpečenie moderného výchovno–vzdelávacieho systému.
  8. Podporné služby škole.
  9. Informačné technológie.
  10. Ovládanie cudzích jazykov.
  11. Odborné a celoživotné vzdelávanie.
  12. Zabezpečenie transformácie školstva.

Nedostatkom reformného procesu súvisiaceho s projektom Milénium bolo jeho nedotiahnutie do podoby konkrétnej reformnej stratégie, čo možno považovať za závažnú, ba až zásadnú chybu v rezortnom dizajnovaní procesu reformy vzdelávania (PUPALA, KAŠČÁK, HUMAJOVÁ, 2007, 24-25).