ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU
Metodické združenie
Metodické združenie je špecifickým poradným orgánom riaditeľa, pretože sa zriaďuje spravidla na prvom stupni základnej školy (1.- 4. ročník). Avšak členovia metodického združenia sa môžu organizovať aj na inom stupni vzdelávania, na ktorom edukačne pôsobia.
Vzniká na základe rozhodnutia riaditeľa školy s cieľom plniť vecné úlohy a realizovať ciele výchovy a vzdelávania. Vytvára sa v závislosti od počtu učiteľov vyučujúcich na danom stupni školy a v závislosti od možností a podmienok školy. Má svojho vedúceho, ktorého poveruje riaditeľ školy (OBDRŽÁLEK, HORVÁTHOVÁ a kol., 2004, 186). Členmi sú všetci pedagogickí zamestnanci 1. až 4. ročníka, vrátane asistentov učiteľa, ak na 1. stupni pôsobia.
Metodické združenie na základnej škole má predovšetkým nasledovné úlohy (VEVERKOVÁ, 2014, 71-72):
- sledovať pedagogicko-organizačné pokyny ministerstva pre školy a školské zariadenia na daný školský rok, a tieto premietnuť do plánov činnosti metodického združenia a dodržiavať ich,
- zúčastňovať sa na odbornom pedagogickom riadení základnej školy,
- prijímať vlastné opatrenia na zabezpečenie plnenia cieľov a úloh plánu práce základnej školy,
- poskytovať odbornú pomoc začínajúcim učiteľom v rámci adaptačného vzdelávania,
- poskytovať odbornú pomoc pri príprave interných projektov základné školy,
- poskytovať odbornú pomoc pri príprave prezentačných materiálov základnej školy,
- predkladať iniciatívne návrhy na riešenie odborných pedagogických problémov,
- prerokúvať a posudzovať návrhy na skvalitnenie výchovy a vzdelávania v základnej škole,
- hodnotiť výchovno-vzdelávacie výsledky žiakov základnej školy,
- sledovať úroveň materiálno-technického vybavenia základnej školy,
- viesť a archivovať dokumentáciu do zasadnutí metodického združenia.