Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

PEDAGOGICKÁ A ĎAĽŠIA DOKUMENTÁCIA ŠKOLY

Kľúčové slová

pedagogická dokumentácia, ďalšia dokumentácia, formy riadenia školy, štátny vzdelávací program, školský vzdelávací program, pedagogická dokumentácia základnej školy, pedagogická dokumentácia strednej školy,

Výchova a vzdelávanie v podmienkach škôl a školských zariadení je riadeným a organizovaným procesom, ktorý smeruje k dosiahnutiu cieľov výchovy a vzdelávania. Organizovanosť procesu výchovy a vzdelávania sa prejavuje tým, že sa riadi normami, ktoré sú výsledkom normotvorby nielen na úrovni orgánov štátu (zákony, vyhlášky,…) a územnej samosprávy (všeobecne záväzné nariadenia,…), ale aj na úrovni školy a školského zariadenia (školský vzdelávací program, organizačný poriadok,…) až na úroveň samosprávnych a poradných orgánov školy a školského zariadenia (štatút, rokovací poriadok,…).

Pedagogickú dokumentáciu môžeme definovať ako súbor dokumentov, ktorými sa riadi výchovno-vzdelávací proces a podľa ktorých škola a školské zariadenie postupuje pri vydávaní rozhodovacích aktov. Ďalšiu dokumentáciu môžeme definovať ako súbor dokumentov, ktorými sa zabezpečuje organizovanie a riadenie škôl a školských zariadení (§ 11 zákona č. 245/2008).

Pedagogická a ďalšia dokumentácia školy úzko súvisí riadiacimi činnosťami školy a školského zariadenia, ktoré môžeme rozdeliť na (DRAVECKÝ, 2011, 65-71):

  • pedagogické riadenie, ktoré má v škole a školskom zariadení prioritné postavenie, nakoľko úspešnosť školy závisí od kvality výchovno-vzdelávacej činnosti (rozpracovanú koncepciu a riadenie výchovno-vzdelávacej činnosti obsahuje práve pedagogická dokumentácia),
  • odborno-metodické riadenie, ktorého cieľom je zapojenie pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy do riadiacich procesov formou metodických združení, predmetových komisií, porád a pod.,
  • personálne riadenie spočíva vo výbere a adaptovaní nových zamestnancov, v riadení ich práce, v nastavení systému ďalšieho vzdelávania a pod.,
  • právne riadenie zahŕňa aplikáciu všeobecne záväzných právnych noriem na podmienky školy,
  • ekonomické riadenie súvisí s plánovaním finančných prostriedkov, tvorbou rozpočtu a ostatnými ekonomickými činnosťami.

Odborno-metodické riadenie, personálne riadenie, právne riadenie a ekonomické riadenie sú súčasťou ďalšej dokumentácie školy a školského zariadenia.