Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

Financovanie regionálneho školstva

Východiskom systému financovania regionálneho školstva je decentralizácia verejnej správy a viaczdrojové financovanie. Decentralizácia verejnej správy znamená presun riadenia, kompetencií a zodpovednosti z centrálnej vlády na nižšie úrovne riadenia. Aj v oblasti financovania školstva je dôležitým východiskom uvedomenie si už spomínaného rozdielu medzi prenesenými kompetenciami (prenesený výkon štátnej správy na obce a samosprávne kraje) – financovanie zo štátneho rozpočtu a originálnymi kompetenciami (výkon samosprávnych kompetencií samosprávnymi krajmi a obcami) – financovanie z rozpočtov samosprávnych krajov a obcí.

Z hľadiska štátneho rozpočtu sa prostriedky na zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu rozpočtujú v kapitole Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre zriaďovateľov, ktorými sú obce, samosprávne kraje, štátom uznaná cirkev alebo náboženská spoločnosť, iná právnická osoba alebo fyzická osoba a regionálny úrad. Prostriedky sú poskytované prostredníctvom regionálneho úradu podľa sídla zriaďovateľa v objeme určenom ministerstvom, pričom tieto prostriedky sa rozpočtujú najmä na (§ 3 ods. 2 zákona č. 597/2003):

  • výchovno-vzdelávací proces a prevádzku škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, štátnych materských škôl a štátnych školských zariadení,
  • osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
  • príspevok na dopravu,
  • príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode,
  • príspevok na školu v prírode,
  • príspevok na záujmové vzdelávanie,
  • príspevok na špecifiká,
  • financovanie mimoriadnych výsledkov žiaka,
  • riešenie havarijných situácií,
  • rozvojové projekty,
  • financovanie nákladov na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  • príspevok na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl,
  • kapitálové výdavky,
  • odchodné,
  • úhradu nákladov súvisiacich so starostlivosťou o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca školy na úhradu vakcíny proti chrípke a vakcíny proti hepatitíde typu A a typu B,
  • dohodovacie konanie,
  • na dotácie (rozvoj a podporu výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach, rozvoj a podporu služieb spojených s výchovou a vzdelávaním poskytovaných školskými účelovými zariadeniami, prípravu na výchovu a vzdelávanie v školách a školských zariadeniach alebo na výstavbu, prístavbu, modernizáciu alebo rekonštrukciu školských objektov),
  • príspevok na edukačné publikácie,
  • zabezpečenie okresných kôl, krajských kôl a celoštátnych kôl súťaží a predmetových olympiád detí a žiakov škôl a školských zariadení,
  • pre zriaďovateľov materských škôl, ktorými sú vysoké školy a ústredné orgány štátnej správy, na príspevok na výchovu a vzdelávanie

Financovanie verejných škôl (štátnych) je založené na tzv. normatívnom princípe. Znamená to, že rozpis finančných prostriedkov na kalendárny rok vychádza z normatívne určených objemov finančných prostriedkov pre jednotlivé školy v pôsobnosti zriaďovateľa. Ide o  príspevok pre školu na kalendárny rok, ktorý je určený počtom jej žiakov a normatívnym objemom finančných prostriedkov patriacim na jedného žiaka školy na bežný kalendárny rok (DUDOVÁ, 2013, 251).

Výpočet normatívneho príspevku zo štátneho rozpočtu je tvorený súčtom (§ 4, ods. 3 zákona č. 597/2003):

  • normatívneho príspevku pre školu na bežný školský rok, ktorý sa určí ako dve tretiny súčinu normatívu a počtu žiakov školy v školskom roku (k 15.9.), ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku,
  • normatívny príspevok pre školu na nový školský rok sa určí ako jedna tretina súčinu normatívu a počtu žiakov školy (k 15.9.) v školskom roku, ktorý sa začína v bežnom kalendárnom roku.

 

Normatív sa skladá zo mzdového normatívu, ktorý vyjadruje normované ročné náklady na mzdy a platy vrátane poistného a príspevku zamestnávateľa do poisťovní zamestnancov, ktorí zabezpečujú výchovno-vzdelávací proces a zamestnancov, ktorí zabezpečujú prevádzku školy, pripadajúce na jedného žiaka a prevádzkového normatívu, ktorý vyjadruje normované ročné náklady na výchovno-vzdelávací proces a prevádzku školy bez osobných nákladov pripadajúce na jedného žiaka (§ 4 ods. 6 zákona č. 597/2003).

Ostatné finančné zdroje zo štátneho rozpočtu sú nenormatívne. Patria sem napr. výdavky na financovanie havarijných situácií, na odchodné, na rozvojové projekty a pod.

Zo štátneho rozpočtu, z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu sú financované všetky školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie v zriaďovateľskej pôsobnosti obce (prenesený výkon štátnej správy), samosprávneho kraja (prenesený výkon štátnej správy), cirkevného zriaďovateľa, súkromného zriaďovateľa a regionálneho úradu školskej správy a materské školy pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami  a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti regionálneho úradu školskej správy.

Z rozpočtov obcí a samosprávnych krajov, presnejšie z výnosu dane z príjmov fyzických osôb (tzv. podielové dane), sú v rámci originálnych kompetencií poskytované finančné prostriedky:

  • v prípade obce:) zriaďovateľovi cirkevnej základnej umeleckej školy, zriaďovateľovi cirkevnej jazykovej školy, zriaďovateľovi cirkevnej materskej školy, zriaďovateľovi cirkevného školského zariadenia, zriaďovateľovi súkromnej základnej umeleckej školy, zriaďovateľovi súkromnej jazykovej školy, zriaďovateľovi súkromnej materskej školy a zriaďovateľovi súkromného školského zariadenia, ktoré sú zriadené na území obce na mzdy a prevádzku na dieťa, žiaka alebo na poslucháča; 2.) pre základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti (§ 6 ods. 12 písm. b) a c) zákona č. 596/2003),

 

  • v prípade samosprávneho kraja: ) zriaďovateľovi cirkevnej jazykovej školy, zriaďovateľovi cirkevného školského zariadenia, zriaďovateľovi súkromnej jazykovej školy a zriaďovateľovi súkromného školského zariadenia, ktoré sú zriadené na území samosprávneho kraja, na mzdy a prevádzku na dieťa, žiaka alebo na poslucháča; pre základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti (§ 9 ods. 12 písm. b) a c) zákona č. 596/2003).