Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

ÚVOD DO EDUKAČNÉHO MANAŽMENTU

ÚVOD

Jedným z dôležitých predpokladov fungovania školstva ako systému škôl a školských zariadení na území štátu je jeho kvalitný manažment. Predkladaná vysokoškolská učebnica  sa venuje základným témam edukačného manažmentu, ktorých cieľom je priblížiť študentom učiteľstva a ďalších foriem vzdelávania (rozširujúce štúdium, doplňujúce pedagogické štúdium) základné tematické okruhy týkajúce sa riadenia školstva na makroúrovni štátu až po mikroúroveň škôl a školských zariadení.

Keďže edukačný manažment je pedagogickou disciplínou, ktorá integruje poznatky z viacerých vedných odborov (najmä pedagogika, manažment a právo), ambíciou tejto učebnice je poskytnúť študentovi základnú orientáciu v problematike, ktorú je možné rozvíjať štúdiom ďalšej literatúry. Netreba pri tom zabúdať, že organizácia a riadenie školstva (jeho manažment) sa odvíja od platnej legislatívy, ktorej znalosť tvorí integrálnu súčasť prípravy na učiteľské povolanie. 

Vysokoškolská učebnica sa skladá z desiatich tematických okruhov, ktoré majú stanovenú rovnakú štruktúru: kľúčové slová, vlastný edukačný text, otázky a úlohy a použitú literatúru.

Prvá kapitola sa venuje základnej terminológii edukačného manažmentu ako pedagogickej disciplíny v nadväznosti na všeobecnú teóriu manažmentu.

Druhá kapitola analyzuje edukačný manažment na Slovensku z historickej perspektívy po roku 1989 s cieľom poukázať na jednotlivé zmeny v oblasti štátnej správy na úseku školstva v súlade s procesmi demokratizácie.

Tretia kapitola približuje makroriadenie školstva, pôsobnosť orgánov štátnej správy, územnej samosprávy a ostatných subjektov v procese zriaďovania škôl a školských zariadení vrátane aktuálnej sústavy škôl a školských zariadení na Slovensku.

Štvrtá, piata a šiesta kapitola sa venujú otázkam mikroriadenia školy, pričom dôraz sa kladie na funkciu riaditeľa školy a jeho kompetencie, postavenie a právomoci orgánov školskej samosprávy a poradných orgánov školy.

Siedma kapitola predstavuje pedagogickú a ďalšiu dokumentáciu školy, ktorá sa odvíja predovšetkým od štátneho a školského vzdelávacieho programu.

Ôsma kapitola sa zaoberá personálnym manažmentom v školstve a profesijným rozvojom zamestnancov školy a školského zariadenia.

Deviata kapitola sa venuje systému financovania regionálneho školstva zo štátneho rozpočtu a ostatných zdrojov.

Posledná, desiata kapitola sa venuje marketingovým nástrojom v oblasti vytvárania imidžu školy a školského zariadenia.

Na základe štúdia poznatkov vo vyššie uvedených kapitolách by mal študent získať schopnosť orientovať sa v základných témach edukačného manažmentu a ďalej rozvíjať vedomosti a kompetencie potrebné pre jeho vlastnú edukačnú prax.