PEDAGOGICKÁ PRAX V PREGRADUÁLNEJ PRÍPRAVE UČITEĽOV
1.3 Osobnosť vysokoškolského študenta v súčasnej právnej legislatíve
Poslednou zvolenou kategóriou v charakteristike osobnosti študenta je v súčasnosti platná právna legislatíva. Vychádzajúc z § 69 Zákona o vysokých školách č. 131/2002 Z. z. je podľa T. Šeben Zaťkovej (2014) vysokoškolský študent fyzická osoba, ktorá splnila požiadavky prijímacieho konania (stanovené inštitúciou), bola prijatá na štúdium, zapísaná a vzdeláva sa v rámci študijného programu danej fakulty alebo niekoľkých fakúlt vysokej školy. Študentom sa stáva uchádzač o štúdium zvoleného študijného programu dňom zápisu. Prestáva byť študentom odo dňa skončenia štúdia, alebo odo dňa prerušenia štúdia. Zákon vo svojich paragrafoch taxatívne stanovuje práva a povinnosti vysokoškolského študenta.
Podľa §70 bod (1) má študent právo najmä:- lštudovať študijný program, na ktorý bol prijatý,
- utvoriť si študijný plán podľa pravidiel študijného programu,
- zapísať sa do ďalšej časti študijného programu, ak splnil povinnosti určené študijným programom alebo študijným poriadkom,
- pri rešpektovaní časových a kapacitných obmedzení daných študijným poriadkom a študijným programom zvoliť si tempo štúdia, poradie absolvovania predmetov pri zachovaní ich predpísanej nadväznosti a zvoliť si učiteľa pri predmete vyučovanom viacerými učiteľmi,
- v rámci svojho štúdia uchádzať sa aj o štúdium na inej vysokej škole, a to aj v zahraničí,
- zúčastňovať sa na výskumnej, vývojovej alebo umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti vysokej školy,
- zúčastniť sa na zakladaní a činnosti nezávislých združení pôsobiacich na akademickej pôde (spolkov, zväzov, stavovských združení) v súlade s právnymi predpismi,
- aspoň raz ročne mať možnosť formou anonymného dotazníka vyjadriť sa o kvalite výučby a učiteľoch,
- slobodne prejavovať názory a pripomienky k vysokému školstvu,
- na informačné a poradenské služby súvisiace so štúdiom a možnosťou uplatnenia absolventov študijných programov v praxi,
- ak sa neho vzťahuje povinnosť uhradiť školné podľa § 92 ods. 5, rozhodnúť sa, v ktorom študijnom programe bude v príslušnom akademickom roku študovať bezplatne, ak má na bezplatné vysokoškolské štúdium nárok,
- za podmienok určených študijným poriadkom zmeniť študijný program v rámci toho istého študijného odboru alebo príbuzného študijného odboru.
Základné povinnosti vysokoškolského študenta ustanovuje § 71, ktorý taxatívne určuje, že:
- Študijné povinnosti študenta vyplývajú zo študijného programu, ktorý študuje, a zo študijného poriadku.
- Študent je povinný dodržiavať vnútorné predpisy vysokej školy a jej súčastí.
- Študent je ďalej povinný najmä:
- chrániť a hospodárne využívať majetok, prostriedky a služby vysokej školy,
- uhrádzať školné a poplatky spojené so štúdiom podľa tohto zákona, a to výlučne a priamo vysokej škole, na ktorej je zapísaný, a pravdivo uviesť skutočnosti rozhodujúce na ich určenie,
- oznámiť vysokej škole alebo fakulte, ak je zapísaný na študijný program uskutočňovaný na fakulte, adresu určenú na doručovanie písomností,
- osobne sa dostaviť na písomné predvolanie rektora, dekana alebo nimi povereného zamestnanca vysokej školy alebo fakulty na prerokovanie otázok týkajúcich sa priebehu alebo skončenia jeho štúdia alebo súvisiacich s jeho právami a povinnosťami,
- písomne oznámiť vysokej škole alebo fakulte, ak je zapísaný na študijný program uskutočňovaný na fakulte, rozhodnutie podľa § 70 ods. 1 písm. k) do 30. septembra príslušného akademického roka.
Z legislatívneho vymedzenia charakteristiky je zrejmé, že študent vysokej školy má mať na jednej strane vytvorené adekvátne podmienky, no na druhej strane má zodpovedne pristupovať k realizácii vysokoškolského štúdia. Rovnako by mal pristupovať i k realizácii pedagogickej praxe, nakoľko si slobodne zvolil študijný program a je v jeho záujme, aby sa čo najlepšie pripravil na výkon budúcej profesie učiteľa.
Záverom je potrebné konštatovať, že v praxi edukačného procesu vysokej školy či univerzity nie je možné striktne priraďovať študentov k určitému typu z vyššie uvedených klasifi kácií. Jednotlivé typy sa prelínajú a ideálneho študenta by sme ťažko hľadali, rovnako ako ideálneho učiteľa, ale vzhľadom na obdobie zrenia osobnosti mladého človeka môžeme jeho správanie a konanie usmerňovať a ovplyvňovať tak rozvoj jeho osobnosti. Je potrebné zameriavať sa na pozitívne črty a eliminovať negatívne črty konkrétneho typu prevládajúceho v osobnosti študenta. Študent si má počas štúdia osvojiť formy správania, ktoré zodpovedajú všeobecne prijatým normám a pravidlám spoločnosti a rozvíjať schopnosť vzdelávania. Klasifi kácie vysokoškolských študentov umožňujú vysokoškolskému učiteľovi adekvátnu diagnostiku nevyhnutnú pre jeho edukačnú prácu a vysokoškolskému študentovi napomáhajú k sebauvedomeniu a korekcii vlastného správania a činnosti v smere pozitívneho rozvoja vlastnej osobnosti.