Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

Kapitoly z dejín Slovenska 1740 – 1945

Úvod

Predkladaná vysokoškolská učebnica predstavuje jeden z finálnych výstupov projektu 001UCM-2-1/2022 Inovácia a digitalizácia doplňujúceho pedagogického štúdia a rozširujúceho štúdia na FF UCM v Trnave. Publikácia je primárne určená poslucháčom rozširujúceho štúdia, ktorí si dopĺňajú svoju aprobáciu o predmet dejepis. Sekundárne predstavuje vhodný študijný materiál pre poslucháčov jednoodborovej histórie a učiteľstva histórie v kombinácii v dennej i externej forme. Učebnica je vydaná v dvoch verziách: v tlačenej a elektronickej. Všetci traja autori realizujú výučbu slovenských dejín na Katedre historických vied a stredoeurópskych štúdií na FF UCM vo všetkých ponúkaných formách vzdelávania. Navyše Mgr. Ivana Dendys, PhD. predstavuje odbornú garantku didaktiky na pracovisku. Cieľom bolo vytvoriť voľne dostupný študijný materiál k téme slovenských dejín od osvietenského absolutizmu po obnovenie Československej republiky v roku 1945. Učebnica pritom nezachytáva celý dejinný vývoj, ale „len“ vybrané ťažiskové témy zodpovedajúce jednotlivým kapitolám.

Jadro je rozdelené na tri veľké tematické celky. Prvý celok je venovaný obdobiu osvietenského absolutizmu v habsburskej monarchii, chronologicky vymedzeného rokmi 1740 až 1792. Celok tvoria tri kapitoly, z ktorých každá analyzuje pôsobenie vždy jedného osvietenského panovníka. Prvá kapitola je zameraná na vládu habsburskej panovníčky Márie Terézie. V úvode je opísaná jej mladosť, vzdelávanie, osobný život a okolnosti nástupu na trón. Nasleduje obdobie vojen o rakúske, respektíve habsburské dedičstvo, počas ktorých musela panovníčka vojensky hájiť územnú integritu monarchie proti nárokom jednotlivých európskych štátov. Ďalej je priestor venovaný vybraným reformám Márie Terézie a vysvetleniu historických pojmov ako „osvietenstvo“ či „osvietenský absolutizmus“. Druhá kapitola je z tematického hľadiska zameraná na dobu vlády Jozefa II. V úvodnej časti je opísané jeho dospievanie a vzdelávanie. Ďalšia časť sa venuje obdobiu Jozefovej spoluvlády s jeho matkou Máriou Teréziou, keď vtedajší rakúsky arcivojvoda podnikal niekoľko ciest v rámci habsburských dedičných krajín a tiež niektorých susedných štátov. Záverečná časť druhej kapitoly je zameraná na periódu Jozefovej samovlády, počas ktorej panovník zaviedol do praxe viacero dôležitých reformných opatrení. Tretia kapitola je obsahovo zameraná na obdobie panovania Leopolda II. V úvode je opísaná jeho mladosť, dospievanie a pôsobenie v Toskánskom veľkovojvodstve. Záverečná časť tretej kapitoly sa venuje udalostiam, ktoré nastali po Leopoldovom nástupe na panovnícky trón habsburskej monarchie. 

Druhý celok mapuje tzv. dlhé 19. storočie, ktoré je v učebnici vymedzené rokmi 1790 – 1914, a pozostáva zo štyroch kapitol, ktoré zachytávajú veľké témy tiahnuce sa naprieč celým sledovaným obdobím. Štvrtá kapitola sa zaoberá osobnosťami kniežaťa Klemensa Wenzela von Metternicha a baróna Alexandra von Bacha s dôrazom na ich vnútornú politiku. Cieľom je priblížiť vplyv metternichovského absolutizmu a neoabsolutizmu na možnosti formovania slovenského národného hnutia. Piata kapitola sa zameriava na objasnenie kultúrno-politickej situácie v habsburskej monarchii prostredníctvom národného hnutia Slovákov a dokumentov, ktoré formulovali s cieľom získať priznanie svojich národných i politických práv. Nosnú časť kapitoly tvorí šesť vybraných dokumentov, pri ktorých analyzujeme okolnosti ich vzniku a význam pre slovenské národné hnutie. Šiesta kapitola je venovaná spolkom a kultúrnym ustanovizniam, v ktorých sa združovali Slováci v sledovanom období nielen doma, ale aj v Amerike. Ťažisková časť kapitoly približuje okolnosti vzniku, hlavnú činnosť, ciele, kľúčové osobnosti a okolnosti zániku 11 vybraných spolkov a kultúrnych ustanovizní s celonárodnou i regionálnou pôsobnosťou a významom. Siedma kapitola predstavuje vysťahovalectvo ako neopomenuteľný fenomén 19. storočia. V jednotlivých podkapitolách sú zachytené hlavné príčiny vysťahovalectva z nášho územia, spoločensko-politická situácia na Slovensku a aktivita Slovákov v Amerike.

Posledný celok sa skladá zo štyroch kapitol a chronologicky zachytáva obdobie prvej polovice 20. storočia. V poradí ôsma kapitola sa zaoberá vznikom Československa v roku 1918. Túto udalosť možno považovať za významný dejinný míľnik. Analyzovaná je najmä činnosť zahraničného a domáceho odboja. Následne je venovaný priestor okolnostiam vyhlásenia spoločného štátu v Prahe, ako aj deklaračnému zhromaždeniu v Turčianskom Svätom Martine. Deviata kapitola pojednáva o agresívnej zahraničnej politike nacistického Nemecka, ktorá v roku 1938 viedla k hraničným zmenám. Vo vzťahu k hraničným zmenám sú analyzované dopady Mníchovskej dohody, Viedenskej arbitráže a poľského záboru. Samotné rozbitie republiky je predmetom predposlednej kapitoly. Dôraz je kladený na situáciu na Slovensku a činnosť Hlinkovej slovenskej ľudovej strany. Záverečná kapitola sa zameriava na proces obnovenia Československa v rokoch 1939 až 1945. Pomerne podrobne rozoberá kroky zahraničného exilu a slovenského domáceho odboja. Priestor je tak isto venovaný významu a dôsledkom Slovenského národného povstania, moskovských rokovaní ako aj Košického vládneho programu.

Všetky celky obsahujú okrem historickej aj didaktickú časť. Tá sa nachádza na konci každej kapitoly a je reprezentovaná vždy aspoň jedným dobovým materiálom, tromi otázkami či úlohami ako aj doplňujúcou literatúrou. V prípade dobových materiálov sú uverejnené texty v pôvodnej jazykovej mutácii (slovenčina alebo čeština), bez korektorských zásahov. Dodržané sú všetky gramatické a štylistické náležitosti originálu, a to aj vtedy, ak sú v rozpore s dnes platnou normou spisovného jazyka. V rámci otázok a úloh sme pripravili faktografické i komplexné zadania. Komplexné úlohy reprezentujú napríklad analýza dobového audiovizuálneho dokumentu, práca s online databázami, rozbor písomných prameňov a pod. Dôraz je kladený na študentovu vlastnú interpretáciu a kreativitu. Elektronická verzia učebnice je navyše doplnená o „správne“ odpovede. Každá kapitola obsahuje odporúčanú literatúru. Pre lepšiu orientáciu je pri jednotlivých publikáciách uvedená stručná charakteristika ich tematického zamerania.