Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

VYBRANÉ KAPITOLY Z DEJÍN HELENISTICKEJ A STREDOVEKEJ FILOZOFIE

Tri paradigmatické texty o počiatku

Hésiodos – Zrodenie bohov

(v. 1 – 4) Našu báseň začnime vzývaním helikónskych Múz, ktoré obýva­jú veľkú a nadovšetko posvätnú horu Helikón. Nežnými nôžkami tancujú okolo prameňa s nádychom fialkovej farby a okolo oltára všemocného Kronovho syna.

(v. 22 – 34) Práve tieto Múzy kedysi naučili Hesioda básnické umenie. Stalo sa to vtedy, keď pásol ovečky pod posvätným Helikónom. Olympské Múzy, bohyne a dcéry Dia nosiaceho štít, ma vtedy – ako jedného z pastierov – najskôr oslovili takouto rečou: „Hej, pastieri, vy paskudy nenásytné, čo spávate len pod holým nebom! Či vie­te, že my, Múzy, vieme povedať aj veľa klamstva podobného prav­de? Ale ak sa nám zachce, dokážeme vysloviť aj veci pravdivé.“ Takto ma oslovili dcéry veľkého Dia ochotné povedať pravdu. Dali mi básnickú berlu v podobe pekne urastenej vavrínovej vetvy, kto­rú odtrhli zo statného stromu. To žezlo malo vskutku obdivuhodnú moc. Potom mi vnukli veštecký hlas, aby som ospieval veci budúce i minulé. Prikázali mi básňou osláviť rod večne blažených a nesmr­teľných bohov a osobitne mi zdôraznili, aby som vždy na začiat­ku a samom konci spieval o nich samých.

(v. 104 – 115) Buďte pozdravené, slávne Diove deti! Darujte básnikovi piesne plné túžob! Spievajte o posvätnom rode večne nesmrteľných bohov – o tých, čo zrodila Zem, hviezdne Nebo i tmavá Noc a ktorých živilo slané more menom Pontos. Roz­povedzte, ako sa na samom počiatku zrodili bohovia, Zem, rieky, bezhraničné more zúriace príbojom, žiariace hviezdy a široké nebo zhora nad všetkým ostatným. Prezraďte nám aj to, ako si bohovia rozdelili moc a všetky náležité pocty a ako sa na samom počiatku usídlili na Olympe s mnohými údoliami. Všetko toto nám zvestujte v básni. Veď pokorne vzývam tu vás, Múzy, čo od samého počiatku (ex archés) bývate v olympských príbytkoch. Verím, že prezradíte aj to, čo po­vstalo zo všetkého ako prvé.

(v. 116 – 138) Na samom počiatku bol Chaos. Potom však vznikla bohy­ňa zeme Gaia, teda Zem, so širokou hruďou. To preto, aby sa sta­la bezpečným sídlom všetkých večne nesmrteľných bohov, ktorí obývajú vrchol snežného Olympu. V hlbokých útrobách Zeme so širokými cestami vznikol Tartaros plný nepriehľadného vzduchu. Potom nasledoval Eros, ktorý príjemne uvoľňuje telesné údy a je najkrajší spomedzi bohov. Je to boh, ktorý ľahko premáha myseľ v hrudi všetkých bohov i ľudí a hneď pokorí vôľu plnú úmys­lov planých. Z Chaosu sa zrodil Erebos a čierna Noc. Tá sa v lás­ke spojila s Erebom, počala a porodila Aithér a Deň. Zem najskôr zrodila hviezdnaté Nebo (Úranos), rovnako veľké ako ona, aby ju všade zakrývalo a bola tak vždy bez­pečným sídlom nesmrteľných bohov. Zrodila aj vysoké hory, príjemné sídlo božských Nýmf, ktoré šťast­ne bývajú v lesnatých kopcoch. Všetkých týchto potomkov a okrem nich aj neúnavné more zvané Pontos a zúriace mocným príbojom, však Zem zrodila bez lásky, ktorá je vždy plná vášne. Ale potom sa na lôžku spojila s Nebom a porodila Ókeána s hlbokými vírmi, Koia, Kreia, Hyperióna, Iapeta, Theiu, Reiu, Themis, Mnémosyné, Foibu so zlatým vencom aj ľúbeznú Tethys. Po všetkých týchto sa ako najmladší zrodil Kronos s pokrivenými úmyslami. Zo všetkých súrodencov bol najhroznejší a čoskoro znenávidel vlastného otca.

(v. 139 – 153) Gaia potom zrodila Kyklopov s násilným srdcom: Bronta, Ste­ropa a Arga s udatnou mysľou. Boli to bytosti, ktoré darovali Dio­vi hrom a ukuli blesk. Vo všetkom ostatnom boli podobní bohom až na to, že uprostred čela mali len jedno oko. Vhod­ne ich nazvali Kyklopmi, pretože ich jediné okrúhle oko sa vynímalo presne v strede čela. Pri prácach využívali mocné svaly, hrubú silu, ale aj inteligenciu a dôvtip. Ďalšie tri veľké a statné deti, ktoré porodila Gaia Uranovi, boli nemenovateľní Kottos, Briareós a Gygés. Všetci títo sa neslávne preslávili zlými činmi a nadmernou pýchou. Každému z nich vyrá­žalo z pliec celkom prirodzene sto rúk. Približne z tej istej časti tela vyrastalo aj päťdesiat hláv pripojených k mocným údom. Veľké telo bolo už zďa­leka nápadné nepremožiteľnou silou, ku ktorej sa nik neodvažoval ani len priblížiť.

(v. 154 – 175) Všetky deti Urana a Gaie boli veľmi mrzké a ich otcovi sa hneď od počiatku znepáčili. Zakaždým, ako sa ďalšie dieťa narodilo, mu nedovolil uzrieť svetlo sveta, ale schoval ho v útrobách Gaie. Uranos sa z tohto svojho mrzkého konania do­konca tešil. Ozrutne veľká Gaia však stonala, lebo jej vnútro bolo bolestivo preplnené. Vymyslela preto ľstivý a zhubný plán. V tej chvíli vytvorila nejaký šedý a nesmierne tvrdý nerast. Z neho po­tom vyrobila veľký kosák. V milom ale veľmi skľúčenom srdci po­zbierala odvahu a takto oslovila drahé deti: „Deti, všetky ste moje, ale splodil vás spupný otec. Ak ochotne poslúchnete, mohli by sme sa pomstiť vášmu otcovi za zlú potupu, ktorú nám spôsobil. Veď to bol on, kto začal s ohavnými činmi!“ Po týchto slovách všetci trnuli hrôzou. Nik sa neodvážil vyrieknuť ani len slovo. Jediný nabral od­vahy veľký Kronos – ten s krivými úmyslami – a takýmito slovami zaraz oslovil drahú matku: „Ctená mať, ja ti sľubujem, že môžem vykonať čin, ktorý žiadaš. Vôbec mi neleží na srdci osud zloreče­ného otca! Veď to bol on, kto začal s ohavnými činmi.“ Po týchto slovách sa ozrutná Gaia nesmierne potešila v srdci. Krona usadila v tajnej skrýši a do rúk mu dala kosák so zúbkovaným ostrím. Po­tom mu dôkladne vysvetlila celú tú pripravenú lesť.

(v. 176 – 210) Veľký Uranos so sebou priniesol noc a nastala tma. Túžobne sa pritúlil ku Gaii a celú ju prikryl natiahnutým a roztúženým telom. Práve vtedy však siahol syn ľavou rukou po kosáku a pravicou pevne zovrel ten straš­ný dlhý nástroj so zúbko­vaným ostrím. Silno sa zahnal a prudkým seknutím vyrezal milému otcovi úd. Potom ho vyšmaril a ten od­letel niekde ďaleko preč. Uranovo pohlavie však ešte aj potom, ako odletelo od Kronovej ruky, stihlo vykonať svoju prácu. Kvapky telesnej tekutiny zmiešanej s krvou, ktoré odleteli z Ura­novej ohavnej rany, sa dostali do tela bohyne Gaie. Pretože všetky do jednej skončili v jej útrobách, po niekoľkých rokoch porodila Erinye, silných veľkých Gigantov s blýskavými zbraňami a dlhými kopijami v rukách a Nymfy, ktoré sa na bezhraničnej zemi nazýva­jú Melie (Jaseňové). Hneď ako odsekol Kronos oceľovým kosákom otcovo pohlavie, odhodil ho ďaleko od pevniny smerom na búrlivé more. To potom dlhý čas plávalo po morskej hladine. Okolo kúskov nesmr­teľného tkaniva Uranovho prirodzenia sa pritom tvorila mor­ská pena. V jej vnútri sa vyvíjala jeho dcéra. Najskôr sa priblížila k posvätnému ostrovu Kythéra a odtiaľ na vlnami omývaný Cyprus. Takto vystúpila z peny ctihodná bohyňa. Jej štíhle nohy hneď stáli na sviežej tráve, ktorá vyrástla okolo krásnej ženskej postavy. Ľudia aj bo­hovia ju nazývajú Afroditou, pretože ju živila pena, ktorá sa po grécky nazýva „afros“. Ale má aj meno Kytherčanka, pretože do­razila na Kythéru. Zrodenou na Cypre ju zasa nazývame vtedy, keď chceme zdôrazniť, že sa narodila na tomto ostrove. Niekedy ju ľu­dia dokonca volajú „filomeideia“, čo doslovne znamená „milujúca mužské pohla­vie“, pretože sa zrodila práve z neho. Hneď od hodiny jej zrodu ju sprevádza Eros. Krásny boh túžby Himeros ju nasledu­je od prvej chvíle, čo sa pridala do spoločenstva bohov. Od samé­ho počiatku sa teší takejto úcte – veď navždy dostala nezrušiteľné miesto v zástupe nesmrteľných bohov a večný rešpekt u smrteľných ľudí. Iste aj preto, lebo má na starosti zvodné rozhovory s panna­mi, veľavravné úsmevy, nevinné klamstvá, potešenie a najmä sladké a nadovšetko príjemné milovanie. Všetkým týmto svojim deťom plným nenávisti dal ich otec, veľ­ký Uranos, prezývku Titáni. Zvykol totiž hovoriť, že veľkou spup­nosťou sa vzopäli (po grécky titainontas) aby vykonali veľký a hrozný čin, ktorý vraj v budúcnosti čaká odplata.

(v. 535 – 560) Takto to bolo aj v meste Mekóna, dnešnom Sikyóne, kde sa rozhodo­valo o dôležitých otázkach medzi bohmi a ľuďmi. Vtedy Pro­méteus prišiel na to, ako by oklamal Dia naozaj rafinovaným spô­sobom. Z lásky k ľuďom predložil obom stranám veľkého býka rozdeleného na časti. Pred Dia dal mäso a vnútornosti obrastené bohatým tukom. Celé to však vložil do kože a prikryl hovädzím žalúdkom. Ľstivá chytrosť mu prikázala na stranu ľudí položiť bie­le kosti býka. Dômyselne ich však poskladal a prikryl pekne sa lesknúcim tukom. Práve vtedy ho oslovil otec ľudí a bohov: „Milý Iapetov syn, ty skvelý vládca medzi všetkými vládcami sveta! Ako si mohol, drahý priateľu, tak nespravodlivo rozdeliť podiely oboch strán?“ Takto uštipačne sa Prométeovi prihováral vševediaci Zeus. Prométeus s krivými úmyslami sa naňho ľahko usmial. Ani teraz nezabudol na ľstivý trik a veľkého Dia oslovil takto: „Slávny Zeus! Ty najväčší zo všetkých večných bohov! Len si vyber jedno alebo druhé podľa toho, ako ti srdce ráči!“ Takto to naozaj povedal vede­ný ľstivým úmys­lom. Vševediaci Zeus však dobre poznal Prométeo­vu ľstivosť. Zároveň si vo svojom vnútri predstavoval záhubu, ktorú mal vykonať ľuďom. Oboma rukami preto siahol po lesklom tuku. Len čo zbadal biele kosti býka, nahneval sa v srdci a prudký hnev vzápätí zachvátil celú jeho dušu. To preto, lebo pochopil, že sa dal oklamať Prométe­ovým ľstivým trikom. Odvtedy však ľudia na ce­lej zemi spaľujú na zadymených oltároch bohov biele kosti býkov. Zeus, ktorý okolo Olympu zhromažďuje mraky, sa vtedy na Pro­métea naozaj veľmi nahneval a takto ho oslovil: „Milý bratku, Iape­tov syn, ktorý všetko pozná, vidím, že ešte stále si nezabudol pou­žívať ľstivé triky“. Takto to s hnevom v srdci riekol vševediaci Zeus.

(v. 561 – 569) Odvtedy v sebe stále živil hnev. Zariadil, aby sa stromy jaseňa nemohli zapáliť silou neúnavného ohňa jeho blesku a aby tak ľudia bývajúci na zemi nemali oheň. Aj teraz ho však oklamal statný Iape­tov syn. Iskru neúnavného ohňa, ktorý svojím svetlom žiari do veľ­kej diaľky, Prométeus ukradol Diovi v dutom steble fenikla. Hrdina tak opäť hlboko ranil myseľ boha, ktorého hrom prichádza z veľkej výšky. Jeho milé srdce sa rozzúrilo nepredstaviteľným hnevom vo chvíli, keď u ľudí opäť uvidel žiaru ohňa svietiacu do veľkej diaľky.

(v. 570 – 593) Ako odplatu za oheň však pripravil Zeus pre smrteľníkov hneď ďalšie zlo. Na jeho príkaz totiž slávny Hefaistos krívajúci na obe nohy vyformoval z hliny podobu cudnej panny. Bohyňa Aténa s blýskavými očami ju opásala a odela do strieb­ristých šiat. Od hla­vy smerom nadol mala panna na tele prehodený umelecky vyšívaný závoj, ktorý si pridržiavala oboma rukami. Bola to skutočná pas­tva pre oči! Aténa jej nasadila na hlavu zlatý diadém, ktorý vlast­noručne zhotovil slávny Hefaistos krívajúci na obe nohy. Bolo to skvostné umelecké dielo, ktorým urobil veľkú radosť otcovi. Ume­lecky na ňom stvárnil mnoho pozoruhodných výjavov. Hotová pas­tva pre oči! Na diadém vytepal veľké množstvo divých zvierat, ktoré živí suchá zem i more. Každý z tých tvorov ťa nielen očaril svojím pôvabom, ale priam ohromil úžasom. Veď podoby boli na nerozo­znanie od živých, zvuky vydávajúcich bytostí! Keď teda Zeus toto zvrchované dielo krásneho zla dokončil – namiesto toho, aby radšej vytvoril zvr­chované dielo krásneho dob­ra – verejne ho predstavil na mieste, kde boli zhromaždení aj iní bohovia a ľudia. Všetci velebili najmä krásu šperkov, ktorými ženu obdarila Aténa s blýskavými očami, ktorá bola dcérou mocného otca. Úžas zachvátil všetkých nesmrteľných bohov i smrteľných ľudí vo chvíli, keď zočili toto dielo zvrchovanej ľsti, ktorému žiaden smrteľník nemohol odolať. Práve z tejto ženy totiž pochádza celé pokolenie tvorov ženského pohlavia. Z tejto jednej jedinej pochá­dzajú všetky ostatné. Bývajú spolu s mužmi a pre ľudstvo sú veľkou pohromou. Do mužovho domu totiž so ženou neprichádza chu­dobná Penia, ktorú každý nenávidí, ale túžba po hojnosti, prepychu a nenásytnosť, ktoré stelesňuje boh Koros.


Hesiodos, Theogonia. Preklad Z. Zelinová, A. Kalaš. Zdroj: Hesiodov svet vo veršoch. Bratislava: Iris, 2022.

Biblia – Stará zmluva, Genezis, Prvá Mojžišova kniha

Stvorenie sveta

  1. kapitola

1 Na počiatku (arché) stvoril Boh nebo a zem. 2 Zem bola pustá a prázdna, tma bola nad prahlbinou a Boží duch sa vznášal nad vodami. 3 Boh povedal: „Nech je svetlo!“ A bolo svetlo. 4 Boh videl, že svetlo je dobré, a oddelil svetlo od tmy. 5 Boh nazval svetlo dňom a tmu nazval nocou. Bol večer, bolo ráno, prvý deň. 6 Boh povedal: „Nech je obloha uprostred vôd a nech oddeľuje vody od vôd!“ 7 Boh utvoril oblohu a oddelil vody pod oblohou od vôd nad oblohou. Tak sa aj stalo. 8 Boh nazval oblohu nebom. Bol večer a bolo ráno, druhý deň. 9 Boh povedal: „Nech sa vody, ktoré sú pod nebom, nahromadia na jedno miesto a nech sa ukáže pevnina!“ Tak sa aj stalo. 10 Boh nazval pevninu zemou a nahromadené vody nazval morom. Boh videl, že je to dobré. 11 Boh povedal: „Nech zem vydá sviežu zeleň, semenné rastliny a ovocné stromy, ktoré rodia na zemi ovocie so semenom svojho druhu!“ Tak sa aj stalo. 12 Zem vydala sviežu zeleň, semenné rastliny svojho druhu a ovocné stromy so semenom svojho druhu. Boh videl, že je to dobré. 13 Bol večer a bolo ráno, tretí deň. 14 Boh povedal: „Nech sú svetlá na nebeskej oblohe, aby oddeľovali deň od noci a označovali obdobia, dni a roky! 15 Nech svietia na nebeskej oblohe a osvetľujú zem!“ Tak sa aj stalo. 16 Boh utvoril dve veľké svetlá: väčšie, aby vládlo dňu, a menšie, aby vládlo noci; urobil aj hviezdy. 17 Boh ich umiestnil na nebeskej oblohe, aby svietili na zem, 18 aby vládli vo dne i v noci a oddeľovali svetlo od tmy. Boh videl, že je to dobré. 19 Bol večer a bolo ráno, štvrtý deň. 20 Boh povedal: „Nech sa hmýria vody živými tvormi a vtáky nech lietajú nad zemou pod nebeskou oblohou!“ 21 Boh stvoril veľké morské zvieratá a všetky živé tvory, ktorými sa hmýria vody, a všetky druhy okrídlených vtákov. Boh videl, že je to dobré. 22 Boh ich požehnal a povedal: „Ploďte sa a množte sa a naplňte vodu v moriach; vtáctvo nech sa množí na zemi!“ 23 Bol večer a bolo ráno, piaty deň. 24 Boh povedal: „Nech vydá zem rôzne druhy živých tvorov: dobytok, plazy a divú zver!“ Tak sa aj stalo. 25 Boh utvoril rôzne druhy divej zveri, dobytka a plazov. Boh videl, že je to dobré. 26 Boh povedal: „Utvorme človeka na svoj obraz, na svoju podobu. Nech ľudia vládnu nad morskými rybami, nebeským vtáctvom, dobytkom, nad celou zemou a nad všetkými plazmi, čo sa hýbu po zemi!“ 27 Boh stvoril človeka na svoj obraz; na Boží obraz ho stvoril. Stvoril ich ako muža a ženu. 28 Boh ich požehnal a povedal im: „Ploďte sa a množte sa, naplňte zem a podmaňte si ju! Panujte nad morskými rybami, nad nebeským vtáctvom a nad všetkou zverou, čo sa pohybuje na zemi!“ 29 Potom Boh povedal: „Dal som vám všetky semenné rastliny na zemi a všetky stromy, prinášajúce ovocie, v ktorom je semeno, aby vám boli pokrmom. 30 No všetkým suchozemským živočíchom, všetkému nebeskému vtáctvu a všetkému živému tvorstvu, čo sa pohybuje po zemi, dávam za potravu všetky zelené byliny.“ Tak sa aj stalo. 31 Boh videl, že všetko, čo utvoril, bolo veľmi dobré. Bol večer a bolo ráno, šiesty deň.

  1. kapitola

1 Takto boli dokončené nebesia, zem i všetky ich zástupy. 2 Siedmeho dňa Boh dokončil svoje dielo, ktoré konal, a v siedmy deň si Boh odpočinul od všetkého, čo utvoril. 3 Boh požehnal siedmy deň a posvätil ho, lebo v ten deň Boh prestal vykonávať celé svoje stvoriteľské dielo, ktoré utvoril. 4 Takto sa udialo stvorenie neba a zeme. Keď Hospodin, Boh, utvoril zem i nebo, 5 ešte nebol na zemi nijaký poľný ker a nerástla nijaká poľná bylina, lebo Hospodin, Boh, nezoslal na zem dážď a nebolo ani človeka, ktorý by obrábal zem. 6 Spodná voda však vyvierala zo zeme a zavlažovala celý zemský povrch. 7 Vtedy Hospodin, Boh, stvárnil človeka, prach zo zeme, a vdýchol mu do nozdier dych života. Tak sa stal človek živou bytosťou.

Záhrada v Edene

8 Hospodin, Boh, vysadil záhradu v Edene na východe a postavil do nej človeka, ktorého stvárnil. 9 Hospodin, Boh, dal vyrásť zo zeme stromom všetkých druhov, na pohľad lákavým a na jedenie chutným. Uprostred záhrady dal vyrásť stromu života a stromu poznania dobra a zla. 10 Z Edenu vytekala rieka, aby zavlažovala záhradu. Odtiaľ sa rozdeľovala na štyri hlavné toky. 11 Meno prvého je Pišón; ten obteká celú krajinu Chavila, kde sa vyskytuje zlato. 12 Zlato tej krajiny je rýdze. Tam sa nachádza bdéliová živica a ónyxový kameň. 13 Meno druhej rieky je Gichón. Tá obteká celú krajinu Kúš. 14 Meno tretej rieky je Tigris. Tá tečie na východ od Asýrie. Štvrtou riekou je Eufrat. 15 Hospodin, Boh, vzal človeka a umiestnil ho v záhrade Eden, aby ju obrábal a strážil. 16 Hospodin, Boh, prikázal človekovi: „Môžeš jesť zo všetkých stromov záhrady, 17 ale nejedz zo stromu poznania dobra a zla, lebo v deň, v ktorom by si z neho jedol, určite zomrieš.“

Stvorenie ženy

18 Potom Hospodin, Boh, povedal: „Nie je dobré človekovi byť samému. Urobím mu pomoc, ktorá mu bude rovnocenná.“ 19 Keď Hospodin, Boh, stvárnil z hliny všetku poľnú zver a všetko nebeské vtáctvo, priviedol ich k človekovi, aby videl, ako ich pomenuje. Ako človek pomenoval každú živú bytosť, tak sa volá. 20 Človek dal mená všetkému dobytku, všetkým nebeským vtákom a všetkým poľným zvieratám, ale rovnocennú pomoc nenašiel. 21 Hospodin, Boh, dopustil na človeka tvrdý spánok, takže zaspal. Vybral mu jedno z rebier a miesto uzavrel mäsom. 22 Z rebra, ktoré vybral Hospodin, Boh, človekovi, utvoril ženu a priviedol ju k nemu. 23 Tu človek zvolal: „Toto je konečne kosť z mojich kostí a telo z môjho tela! Bude sa volať mužena, lebo bola vzatá z muža!“ 24 Preto opustí muž svojho otca i matku a priľne k svojej žene a budú jedno telo. 25 Obaja, človek i jeho žena, boli nahí, no jeden pred druhým sa nehanbili.

  1. kapitola

Pokušenie a pád

1 Had bol najľstivejší zo všetkých poľných zvierat, ktoré utvoril Hospodin, Boh. Povedal žene: „Naozaj vám Boh zakázal jesť zo všetkých stromov záhrady?“ 2 Žena mu odpovedala: „Ovocie zo stromov v záhrade jesť smieme, 3 ale o ovocí stromu, ktorý je uprostred záhrady, Boh povedal: ‚Nejedzte z neho, nedotknite sa ho, aby ste nezomreli!‘“ 4 No had žene povedal: „Nie, určite nezomriete! 5 Boh totiž vie, že v deň, keď budete z neho jesť, otvoria sa vám oči a budete ako Boh, budete poznať dobro i zlo.“ 6 Žena videla, že by bolo dobré jesť zo stromu, lebo strom je na pohľad lákavý a na získanie múdrosti vábivý. Vzala z jeho ovocia, jedla, potom dala aj svojmu mužovi, ktorý bol s ňou, a jedol aj on. 7 Obom sa otvorili oči a spoznali, že sú nahí. Splietli figové listy a urobili si zástery. 8 Keď počuli hlas Hospodina, Boha, ktorý sa prechádzal po záhrade za popoludňajšieho vánku, ukryl sa človek i jeho žena pred Hospodinom, Bohom, medzi stromy záhrady. 9 Hospodin, Boh, zavolal na človeka a opýtal sa ho: „Kde si?“ 10 On odpovedal: „Počul som tvoj hlas v záhrade, zľakol som sa, pretože som nahý, a tak som sa skryl.“ 11 Potom sa ho spýtal: „Kto ti povedal, že si nahý? Nejedol si azda zo stromu, z ktorého som ti zakázal jesť?“ 12 Človek odvetil: „Žena, ktorú si mi dal, aby bola so mnou, dala mi z toho stromu, tak som jedol.“ 13 Nato povedal Hospodin, Boh, žene: „Čo si to urobila?“ Ona odpovedala: „Had ma naviedol, tak som jedla.“

Trest a milosť

14 Hospodin, Boh, povedal hadovi: „Pretože si to urobil, budeš prekliaty, vyvrhnutý spomedzi všetkého dobytka a všetkých divých zvierat. Budeš sa plaziť po bruchu a hltať prach po všetky dni svojho života. 15 Nepriateľstvo ustanovujem medzi tebou a ženou, medzi tvojím potomstvom a jej potomstvom; ono ti rozšliape hlavu, ty mu však zraníš pätu!“ 16 Žene povedal: „Rozmnožím tvoje trápenie v tehotenstve, v bolestiach budeš rodiť deti. Budeš túžiť po svojom mužovi, ale on bude vládnuť nad tebou.“ 17 Mužovi povedal: „Pretože si poslúchol hlas svojej ženy a jedol si zo stromu, z ktorého som ti zakázal jesť, nech je pre teba prekliata pôda. S námahou sa z nej budeš živiť po všetky dni svojho života. 18 Tŕnie a bodľačie ti bude rodiť a ty budeš jesť poľné byliny. 19 V pote tváre budeš jesť chlieb, kým sa nevrátiš do zeme, lebo z nej si bol vzatý, veď prach si a do prachu sa vrátiš.“ 20 Človek dal svojej žene meno Eva, pretože ona bola matkou všetkých živých. 21 Hospodin, Boh, urobil mužovi a jeho žene kožené šaty a zaodel ich. 22 Potom Hospodin, Boh, povedal: „Hľa, človek sa stal ako jeden z nás: Pozná dobro i zlo. Len aby teraz nesiahol rukou na strom života, nejedol z neho a nežil naveky!“ 23 Hospodin, Boh, ho vyhnal zo záhrady Eden, aby obrábal pôdu, z ktorej bol vzatý. 24 Odohnal človeka a na východ od záhrady Eden postavil cherubov a blýskavý plamenný meč, aby strážili cestu k stromu života.

  1. kapitola

Kain a Ábel

1 Adam poznal svoju ženu Evu, ona počala, porodila Kaina a povedala: „Dostala som muža od Hospodina.“ 2 Porodila aj jeho brata Ábela. Ábel sa stal pastierom oviec, ale Kain obrábal pôdu. 3 Po istom čase priniesol Kain obetu Hospodinovi z poľných plodín. 4 Ábel obetoval prvorodené zo svojho stáda s tukom. Hospodin priaznivo zhliadol na Ábela a na jeho obetu, 5 ale na Kaina a na jeho obetu tak nepohliadol. Kain sa veľmi nahneval a tvár sa mu zamračila. 6 Hospodin povedal Kainovi: „Prečo sa hneváš? Prečo sa ti tvár tak zamračila? 7 Či neprijmem aj teba, ak budeš robiť dobre? No ak nerobíš dobre, pri dverách číha na teba hriech a jeho žiadostivosť, ale ty ju máš ovládať.“ 8 Kain povedal svojmu bratovi Ábelovi: „Vyjdime von!“ Keď boli na poli, Kain napadol svojho brata Ábela a zabil ho. 9 Tu sa Hospodin spýtal Kaina: „Kde je tvoj brat Ábel?“ On odvetil: „Neviem. Som azda strážcom svojho brata?“ 10 Opäť sa ho spýtal: „Čo si to urobil? Hlas krvi tvojho brata kričí ku mne zo zeme. 11 Teraz budeš kliatbou vyhnaný z pôdy, ktorá otvorila ústa, aby z tvojej ruky vypila krv tvojho brata. 12 Keď budeš obrábať pôdu, už ti nevydá svoju silu. Budeš sa nepokojne potulovať po zemi.“ 13 Kain povedal Hospodinovi: „Môj trest je väčší, než vládzem zniesť. 14 Ty ma dnes vyháňaš z pôdy a budem sa skrývať pred tebou. Budem sa nepokojne potulovať po zemi; ktokoľvek ma stretne, zabije ma.“ 15 Hospodin mu však povedal: „Nie, to sa nestane, lebo ktokoľvek by zabil Kaina, toho postihne sedemnásobná pomsta.“ Hospodin poznačil Kaina, aby ho nikto, kto ho stretne, nezabil. 16 Kain sa vzdialil od Hospodina a býval v kraji Nód, na východ od Edenu.


Text podľa ekumenického prekladu. Zdroj: https://biblia.sk/citanie/seb/gn/1

Biblia – Nová zmluva, Evanjelium podľa Jána

  1. kapitola

Prológ

1 Na počiatku (arché) bolo Slovo (Logos), to Slovo bolo u Boha a to Slovo bolo Boh. 2 Ono bolo na počiatku u Boha. 3 Ním vzniklo všetko a bez neho nevzniklo nič z toho, čo jestvuje. 4 V ňom bol život a život bol svetlom ľudí. 5 A to svetlo v tme svieti, ale tma ho nepohltila. 6 Od Boha bol poslaný človek; volal sa Ján. 7 Prišiel ako svedok vydať svedectvo o svetle, aby všetci prostredníctvom neho uverili. 8 On nebol svetlom, ale prišiel vydať svedectvo o tom svetle. 9 Bolo tu pravé svetlo, čo osvecuje každého človeka, to prichádzalo do sveta. 10 Bol vo svete a svet ním vznikol, ale svet ho nespoznal. 11 Do svojho vlastného prišiel, ale jeho vlastní ho neprijali. 12 Tým však, čo ho prijali a veria v jeho meno, dal moc stať sa Božími deťmi; 13 tí, čo sa nenarodili ani z krvi, ani z telesnej žiadosti, ani z vôle muža, ale z Boha. 14 To Slovo sa stalo telom a prebývalo medzi nami a my sme videli jeho slávu, slávu, akú má od Otca jednorodený Syn, plný milosti a pravdy. 15 Ján vydal o ňom svedectvo a volal: „To je ten, o ktorom som povedal: ‚Ten, čo prichádza po mne, je predo mnou, lebo bol prv ako ja.‘“ 16 Z jeho plnosti sme my všetci prijali, a to milosť za milosťou. 17 Zákon bol totiž daný skrze Mojžiša, no milosť a pravda prišli skrze Ježiša Krista. 18 Boha nikto nikdy nevidel. Jednorodený Boží, ktorý je v lone Otca, nám ho zjavil.

Svedectvo Jána Krstiteľa

19 Toto je Jánovo svedectvo: Keď Židia z Jeruzalema poslali k nemu kňazov a levitov, aby sa ho opýtali: „Kto si ty?“, 20 on vyznal a nezaprel. Vyznal: „Ja nie som Mesiáš.“ 21 Pýtali sa ho: „Čo teda? Si Eliáš?“ Povedal: „Nie som.“ — „Si azda ten prorok?“ Odpovedal: „Nie.“ 22 Povedali mu teda: „Tak kto si? Aby sme dali odpoveď tým, čo nás poslali. Čo hovoríš sám o sebe?“ 23 Povedal: „Ja som hlas volajúceho na púšti: Vyrovnajte Pánovu cestu, ako povedal prorok Izaiáš.“ 24 Tí vyslaní boli spomedzi farizejov. 25 Opýtali sa ho: „Prečo teda krstíš, keď nie si Mesiáš ani Eliáš, ani prorok?“ 26 Ján im odpovedal: „Ja krstím vodou, ale medzi vami stojí ten, ktorého vy nepoznáte, 27 ten, čo prichádza po mne; ja nie som hoden rozviazať mu remienok na sandáli.“ 28 Toto sa stalo v Betánii za Jordánom, kde Ján krstil. 29 Keď na druhý deň videl, ako Ježiš prichádza k nemu, povedal: „Hľa, Baránok Boží, ktorý sníma hriech sveta. 30 To je ten, o ktorom som povedal: ‚Po mne prichádza muž, ktorý je predo mnou, pretože bol prv ako ja.‘ 31 Ja som ho nepoznal, ale preto som prišiel a krstím vodou, aby sa stal známym Izraelu.“ 32 A Ján svedčil: „Videl som Ducha, ktorý ako holubica zostupoval z neba a spočíval na ňom. 33 Ja som ho nepoznal, ale ten, čo ma poslal krstiť vodou, mi povedal: ‚Na koho uvidíš zostupovať Ducha a spočívať na ňom, to je ten, čo krstí Duchom Svätým.‘ 34 A ja som videl a vydávam svedectvo, že toto je Boží Syn.“


Text podľa ekumenického prekladu. Zdroj: https://biblia.sk/citanie/seb/jn/1