Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Námestie J. Herdu 577/2

917 01 Trnava

+421 33 5565 221

Sekretariát

VYBRANÉ KAPITOLY Z DEJÍN HELENISTICKEJ A STREDOVEKEJ FILOZOFIE

Úvod

Táto vysokoškolská učebnica, venujúca sa vybraným kapitolám z dejín helenistickej a stredovekej filozofie je primárne určená pre potreby výučby študentov učiteľstva výchovy k občianstvu vo všetkých jej formách – dennej, externej a rozširujúcej. Rovnako tiež môže poslúžiť ako doplnkový materiál pre učiteľov predmetov štátneho vzdelávacieho programu vo vzdelávacích oblastiach človek a hodnoty, alebo človek a spoločnosť, predovšetkým pre gymnáziá, prípadne pre 2. stupeň ZŠ. Vzhľadom na svoj obsah môže poslúžiť aj študentom filozofických fakúlt, predovšetkým z odborov filozofie či histórie, ako aj širšej čitateľskej verejnosti, ktorá sa zaujíma o európske myslenie.

            Učebnica sa venuje relatívne dlhému a významnému obdobiu západného filozofického myslenia – od helenizmu, cez novoplatonizmus sklonku antiky, počiatky a hlavné témy stredovekej filozofie, až po scholastiku. Toto obdobie ponúka množstvo filozofických hnutí, škôl, názorov a osobností. Cieľom učebnice nie je spomenúť každú z nich, koniec koncov, čitateľ či čitateľka sa vždy môže zahĺbiť do podrobností a obrátiť sa či už na knihy a stránky, z ktorých som čerpal a ktoré uvádzam v zozname literatúry, alebo na obrovské množstvo ďalších kvalitných textov, ktoré sa danému obdobiu venujú.

            Aby som sa vyhol zahlteniu čitateliek a čitateľov tejto učebnice množstvom faktografických údajov a teórií, zvolil som nasledujúce metodické stratégie: 1) vybral som len tie témy a autorov, ktoré sú v danom období považované za najviac kľúčové a formatívne; 2) sústredil som sa na témy a smery, ktorých vplyv a stopy je možné vysledovať aj v súčasnom myslení; 3) z nich som ďalej uprednostnil témy a prístupy, ktoré majú svoj praktický rozmer, teda sa týkajú otázok etických, otázok vedenia vlastného života či života spoločnosti.

            Učebnica sa skladá z troch hlavných kapitol. Prvá je venovaná helenizmu, jeho všeobecnej charakteristike a trom kľúčovým helenistickým hnutiam: stoicizmu, epikureizmu a skepticizmu. Druhá kapitola sa venuje novoplatonizmu, hlavný dôraz je tu kladený na Plótina, konkrétne na jeho metafyziku Jedna, Ducha a Duše, ktorá hlboko ovplyvní filozofické myslenie stredoveku, a na prakticko-meditačný rozmer Plótinovej filozofie, ktorý ovplyvní mysticky orientovanú časť mysliteľov a hnutí stredoveku, a ktorého vplyv pretrvá cez renesanciu až do novoveku. Tretia hlavná kapitola sa venuje stredovekej filozofii. Z veľkého množstva autorov a riešených problémov sú vybrané dve kľúčové témy – spor o univerzálie a dôkazy existencie boha, a dvaja kľúčový autori – Augustín Aurelius ako predstaviteľ patristiky a Tomáš Akvinský ako predstaviteľ scholastiky.

            Každá z hlavných kapitol je členená na podkapitoly. V závere týchto podkapitol sa vždy nachádzajú otázky. Ich primárnym účelom je upozorniť čitateľky a čitateľov na možné prepojenia prebranej tematiky so súčasným myslením a životom, a podnietiť ich tak k ďalšiemu premýšľaniu a k implementácii získaných poznatkov. Základným východiskovým materiálom skúmania prakticky všetkých humanitných disciplín je text. Čítanie s porozumením je zároveň kľúčovou zručnosťou, ktorú môžu humanitné disciplíny ponúknuť svojim študentkám a študentom. Súčasťou učebnice je preto textová príloha, do ktorej sú vybrané ukážky z paradigmatických pôvodných textov preberaného obdobia. Všetky texty sú v slovenskom jazyku a úryvky z nich môžu poslúžiť ako materiál, ktorý sa dá zaradiť do vyučovacieho procesu v rámci výučby výchovy k občianstvu.

            Záverom úvodu by som rád poďakoval recenzentom za pozorné prečítanie textu tejto učebnice, za ich cenné rady a pripomienky, ktoré rozhodne prispeli k jej vyššej kvalite. Ďakujem tiež svojim kolegyniam a kolegom za množstvo podnetných rozhovorov, ktoré mám tú česť s nimi už dlhé roky viesť. V neposlednom rade tiež ďakujem študentkám a študentom našich programov výchovy k občianstvu a filozofie a aplikovanej filozofie, za ich pozornosť počas mojich prednášok a seminárov a predovšetkým za ich zvedavé otázky a pádne argumenty v diskusiách.